
از آنجا که شما یکی از قدیمیترین آموزشگاههای معتبر بازیگری را دارید به عقیده شما چقدر اهمیت و ضرورت دارد که یک بازیگر به طور اصولی و کلاسیک مراحل بازیگری را طی کرده و وارد کار شود؟
با این اوصاف هر کسی که علاقه داشته باشد و سراغ کلاسهای بازیگری بیاید کفایت میکند؟ بهعبارتی همهچیز آموختنی است یا نه باید استعداد هم داشته باشد؟
اگر آموزش شرط یادگیری و پیشرفت نبود، ما صاحب این همه کالج و دانشکده و دانشگاه معتبر در سراسر اروپا و آمریکا و همه کشورهای دنیا و حتی کشور خودمان نبودیم. از این جهت هنر باید به شکل آکادمیک و کلاسیک آموخته شود.
البته بازیگرانی هستند که به شکل تجربی وارد تئاتر شدند و صاحب هوش سرشار و استعداد و کاریزمای فوقالعادهتری بودند و در طول چند دهه کار و فعالیت مستمر و بازی در تئاتر ازجمله بازیگران خوبی شدند. اما خاطرتان باشد که بهعنوان نمونه عرض میکنم که زندهیاد آقای عزتالله انتظامی زمانی که جایزه بهترین بازیگر را بهخاطر بازی در فیل «گاو» از فستیوال شیکاگو گرفت، تحصیلات آکادمیک نداشت و بعد از آن به شکل آکادمیک و کلاسیک بازیگری را فراگرفت. او در کنکور دانشکده هنرهای زیبا ثبتنام کرد و پذیرفته شد و ۴ سال آموزش دید.
چقدر فیزیک و ظاهر بازیگر در زمینه موفقیت و درخشش او مؤثر است؟ بهعبارتی چهره زیبا میتواند بهتنهایی به پیشرفت بازیگر در این حرفه کمک کند؟
ممکن است کسی پارامترهایی مثل استعداد، تخیل، خلاقیت، صدا و بیان خوب و استفاده درست از بدن برای بازی در نقشهای مختلف را داشته باشد، در کنارش زیبایی هم داشته باشد، طبیعتا بخت و شانس بیشتری برای بازیگر حرفهایشدن دارد. اما اینکه بگویم صرف زیبایی ملاک است، هرگز در سینمای ایران و جهان اینگونه نبوده است و مثالهای زیادی میتوان در این زمینه زد.
از نامبردن بازیگران وطنی صرفنظر کرده و به نمونههای غیروطنی اشاره میکنم. مثلا داستین هافمن، بازیگری با چهره معمولی است، ولی یک استعداد خارقالعاده به اضافه یک کاریزمای فوقالعاده دارد که آنها به موفقیت او در بازیگری کمک میکند. به این ترتیب پرواضح است که زیبایی و زشتی یا خوشتیپی و بدتیپی ملاک برای بازیگرشدن یا نشدن نیست.
اتفاقی در چند سال اخیر در سینمای ایران رخ داده است و آن هم شیوههای غلط ورود بازیگران جوان به سینماست. مثلا با سرمایهگذاری روی فیلمها، خودشان بازیگر فیلم میشوند؟
ما در کشور خودمان افراد زیادی داشتیم که در طول چند دهه گذشته با همین شیوهای که شما فرمودید وارد عرصه بازیگری شدند، ولی بعد از مدت کوتاهی حذف شدند. اما کسانی هستند که با استعداد و کاریزما و تلاش قلبی خودشان در عرصه آموزش و در عرصه تجربه کاری، ماندگاری خودشان را تضمین میکنند. نمونههایش کم نیستند؛ عزیزانی، چون شهاب حسینی، نوید محمدزاده و رضا عطاران و بسیاری از چهرههای دیگر که همین روزها شاهد درخشششان هستیم به کمک پول و پارتی وارد دنیای بازیگری نشدند. در حقیقت پول و پارتی بازیگر ماندگار نمیسازد.
برویم سر وقت آقازاده و هنرنمایی دیگر شما در این سریال. از این کار جدیدتان بگویید.
بهنظر من غیر از من همه بازیگرایی که در این سریال بازی میکنند همه افراد چهره، فهمیده و صاحب تجربه هستند. اگر که خودم را جدا میکنم به این دلیل نیست که فروتنی میکنم به این جهت هست که من نباید درباره خودم نظر بدهم. وقتی یک مجموعه نمایش خانگی صاحب یک فیلمنامه خوب، کارگردان و بازیگران و تهیهکننده خوب باشد طبیعی است که مورد وثوق مردم قرار میگیرد.
ثبت دیدگاه