دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 13 ذو القعدة 1445 Monday, 20 May , 2024 ساعت ×
۱۲فروردین عید بزرگ ملت
13 فروردین 1400 - 2:36
شناسه : 23919
4

قطعا همراهی مردم رکن اساسی در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهد بود و نظام ما همان طور که بارها در کلام امامین انقلاب بیان شده است مبتنی بر مردم سالاری دینی و حضور مستقیم مردم در صحنه اجرایی کشور است.

به گزارش «بازتاب خبر» از قم، ۱۲ فروردین، روز بزرگی در تاریخ این کشور بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی است. حضرت امام با دستور برگزاری رفراندوم سراسری در ایران، مردم را بعد از ۲۵۰۰ سال نظام فاسد شاهنشاهی، وارد کارزار حکومت داری کردند. مردم ایران، در ۱۲ فروردین رسما نظام مقدس جمهوری اسلامی را انتخاب کردند و از دو نظر این روز، برای مردم عید است؛ هم از لحاظ ورود مردم برای انتخاب سرنوشت خود و هم از لحاظ انتخاب درست مردم و برگزیدن حکومت جمهوری اسلامی برای ایران.

براساس گزارش روزنامه اطلاعات، حتی دست اندرکاران رژیم پهلوی نیز در زندان به جمهوری اسلامی رای آری دادند. هویدا که به همراه برخی از افراد کابینه‌اش و امیران رژیم سابق در زندان قصر به سر می‌بردند، در رفراندوم تعیین حکومت شرکت کردند. آنها خود تقاضا کرده بودند ترتیبی داده شود تا بتوانند در رفراندوم شرکت کنند.

به گفته شاهدان، مسئول زندان طی سخنانی به زندانیان اطلاع داد که رای آن‌ها در سرنوشت و حکم آنها تاثیری نخواهد داشت. اما با این حال هویدا و اعضای کابینه‌اش به جمهوری اسلامی رای مثبت دادند. تشریفات اخذ رای در زندان قصر عینا مثل خارج از زندان بود و جمعا از ۱۵۰ رای قرائت شده همه آن‌ها مثبت بوده و رای منفی از آن خارج نشد.

در قم نیز مراجع عظام از جمله حضرات آیات مرعشی نجفی، گلپایگانی، هاشم آملی، وحیدی و شریعتمداری رای خود را “آری” در صندوق انداختند. حضرت امام خمینی نیز که آن زمان در قم به‌سر می‌برد رای خود را در مسجد چهارمردان قم به صندوق انداختند.

نتیجه این همه‌پرسی توسط احمد صدر حاج سیدجوادی وزیر وقت کشور به این شرح اعلام شد:

شرکت‌کنندگان: ۲۰ میلیون و ۲۸۸هزار و ۲۱ نفر، آرای مثبت: ۲۰ میلیون و ۱۴۷ هزار و ۵۵ رأی و آرای منفی ۱۴۰ هزار و ۹۶۶ رأی. بدین ترتیب نظام ایران در چنین روزی از طرف مردم جمهوری اسلامی اعلام شد.

حضرت امام خمینی در پیامی که به مناسبت برگزاری رفراندوم صادر کردند، این روز را روز امامت و روز فتح و ظفر ملت، اعلام کردند و این رفراندوم را بی‌سابقه خواندند و در ادامه نوشتند: صبحگاه ۱۲ فروردین ـ که روز نخستین حکومت اللّه‌ است ـ از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست. ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزی که کنگره‌های قصر ۲۵۰۰ سال حکومت طاغوتی فرو ریخت، و سلطۀ شیطانی برای همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست.

رهبر معظم انقلاب نیز همیشه روز جمهوری اسلامی را یک مقطع تاریخی بی‌نظیری در تاریخ کشور عنوان می کنند و در یکی از سخنان خود در این زمینه، بیان داشتند: برای اولین بار بعد از صدر اسلام و پس از فَترَت کوتاه اولین سالهای فتح ایران به دست مسلمین یعنی که در آن سالهای کوتاه البته حکومتها تا حدود زیادی اسلامی بودند در طول این تاریخ ممتدی که کشور ما داشته، برای اولین بار بعد از آن فَترَت و بعد از آن دوران کوتاه صدر اسلام یک حکومتی اعلان شد، یک نظامی اعلان شد که دارای دو خصوصیت مردمی بودن و الهی بودن هست؛ یعنی جمهوری اسلامی. اصلاً این خاطره را با هیچ خاطره‌ای در تاریخ کشورمان نمی‌شود مقایسه کرد. نقطه‌ مکمل و متمم انقلاب بیست‌ودو بهمن بود یعنی خلاصه محصول بیست‌ودو بهمن روز جمهوری اسلامی روز دوازدهم فروردین بود.

نکته بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد که نباید از آن غفلت شود و آن این است که بعضی این رفراندوم را دلیل بر مشروعیت نظام می دانند در حالی که طبق گفته مرحوم آیت‌الله مصباح، حضرت امام خمینی (ره) احتیاج نداشت که کسی به او رای دهد، اما دنیا این امر را نمی پذیرفت و برای اینکه دیگر کشورها و سازمان‌ها بپذیرند، لذا ما برای مشروعیت خودمان در اول انقلاب رفراندوم برگزار نکردیم، بلکه برای اینکه به دنیا نشان دهیم مردم این نظام را می‌خواهند اقدام به همه پرسی کردیم.

بحث مشروعیت با بحث همراهی مردم با نظام دو مقوله کاملا متفاوت است. البته قطعا همراهی مردم رکن اساسی در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهد بود و نظام ما همان طور که بارها در کلام امامین انقلاب بیان شده است مبتنی بر مردم سالاری دینی و حضور مستقیم مردم در صحنه اجرایی کشور است که در این بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب، کاملا این قضیه بر همگان واضح و مبرهن شده است.

===================

حجت احسان بخش

طلبه درس خارج حوزه علمیه قم

===================

انتهای پیام/۲۲۵۸


ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان «بازتاب خبر»ی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.