حسن صبوری گفت: توسعه راه، مهمترین زیرساخت و بهبود شاخص برای توسعه همهجانبه در بخشهای مختلف بهشمار میرود.
وی افزود: با توجه به جایگاهی که حوزه راه در توسعه جوامع بر عهده دارد، معتقدیم توسعه این بخش میتواند به رشد سایر بخشها منجر شود، به همین خاطر از راه و صنعت حمل و نقل بهعنوان زیرساختی مهم برای توسعه همهجانبه جوامع یاد میشود.
صبوری با اشاره به ظرفیتها، استعدادها و منابع فراوانی که استان از آن برخوردار است، خاطرنشان کرد: برای توسعه نیازمند آن هستیم که همه ظرفیتها و استعدادها را به حرکت درآوریم.
وی با اشاره به دستاوردهای کشور در حوزه راه تصریح کرد: علیرغم مشکلات و موانع زیادی که تا به امروز در زمینه توسعه راهها و اجرای به موقع پروژههای این بخش داشتیم، گامهای بلندی در این زمینه برداشته شده است.
صبوری ادامه داد: خوشبختانه در استان شاهد تحقق بخشی از برنامههای حوزه راه بودهایم که در این راستا میتوان به وجود آزادراهها و کریدورهای مختلف اشاره کرد که در حال حاضر با داشتن سندهای بالادستی از جمله سند آمایش میتوانیم با شتاب بیشتری برای توسعه راههای استان گام برداریم.
وی در این خصوص توضیح داد: استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهار راه فرعی است که از آن ها می توان به آزادراه قم- تهران، جاده قدیم قم- تهران، بزرگراه قم- ساوه، جاده قدیم قم- کاشان، آزادراه قم- کاشان، آزادراه قم- گرمسار و بزرگراه قم- سلفچگان- اراک اشاره کرد.
صبوری اظهار کرد: استان قم به عنوان جعبه تقسیم حمل و نقل مسافری و باری در مرکز کشور و شاهراه ارتباطی ۱۷ استان در هماهنگی مسافر، بار، ترانزیت شمال- جنوب، شرق- غرب در کشور و منطقه ایفای نقش میکند و که منجر به عبور سالانه هزاران مسافر و صدها تن کالای ترانزیتی و داخلی از محورهای مواصلاتی میشود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم افزود: راههای آسفالت روستایی نیز علاوه بر کاهش استهلاک و کاهش مصرف سوخت وسایل نقلیه عبوری، باعث کاهش زمان حرکت و کاهش قیمت تمام شده کالاهای تولیدی و محصولات کشاورزی روستاها میشوند و نقش عمدهای در اقتصاد روستایی و افزایش تولیدات کشاورزی و دامی با حمل و نقل آسانتر به مراکز مصرف میشوند و بطور کلی ایجاد و توسعه جادههای روستایی اثر بالقوهای در کاهش هزینههای حملونقل و ایجاد فعالیتهای بازاری دارد.
صبوری با اشاره به ظرفیت و وجود راه آهن در هر منطقه اشاره کرد و گفت: البته هر راه ارتباطی نیازمند ابزار حمل و نقل است؛ حمل و نقل ریلی یکی از مدهای حمل و نقلی محسوب می شود که با توجه به ظرفیت های موجود در قم می تواند بسیار مثمر ثمر باشد.
وی توضیح داد: حمل و نقل ریلی ایمن، مقرون به صرفه، دقیق و سریع است که این امر از طرفی مطلوب مسافران است و از طرفی دیگر اتصال آن به چشمه های بار و شهرک های صنعتی می تواند توسعه اقتصادی را سرعت ببخشد.
صبوری گفت: شهر قم سالانه پذیرای میلیون ها مسافر و زائر است که وجود راه های دسترسی مناسب و توسعه آن ها در حوزه های جاده ای و ریلی می تواند موجب سهولت در آمد و شد زائرین و رونق اقتصادی شهر شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در پایان تصریح کرد: تقویت حوزه های گردشگری و احداث راه های دسترسی به نقاط مستعد گردشگری از اقداماتی است که تاکنون مغفول مانده و تلاش این اداره کل در سال های آتی، توسعه امر گردشگری به وسیله احداث راه های جدید است که این امر رونق و توسعه اقتصادی استان را به همراه خواهد داشت./ ایسنا
ثبت دیدگاه