دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 13 ذو القعدة 1445 Monday, 20 May , 2024 ساعت ×
محقق شدن دین در عالم خارج از انتظارات امروز مردم است/ نقش امروز روحانیت غیر قابل قیاس با قبل از انقلاب است
01 تیر 1400 - 23:51
شناسه : 102040
5
  مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم بیان کرد: مردم پس از انقلاب انتظار دارند که دین حقیقتش در عالم خارج عینیت پیدا کند و به هر میزان که ما بتوانیم معارف دین را عینی کنیم دین تبلیغ شده و مردم به آن روی می آورند.

حجت‌الاسلام مرتضی شعبان‌زاده، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم در گفت وگویی اختصاصی با خبرنگار بازتاب خبر با اشاره به یکم تیرماه روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی گفت: پس از دوره غیبت صغری، علما حقایق دین را به مردم رساندند و آنچه که اکنون از دین نزد مردم وجود دارد از عالمان است که به آن ها رسیده است.
وی با بیان اینکه شیوه تبلیغ دین بعد از انقلاب با قبل از آن متفاوت شده است، اظهار داشت: قبل از انقلاب دین در موقعیت حاکمیت نبود و مردم صرفا با بیان اعتقادات به دین گرایش پیدا می کردند اما پس از انقلاب چون دین در موقعیت تشکیل و اداره یک حاکمیت قرار گرفت با اقامه عدل به مردم معرفی شد. حجت الاسلام شعبان زاده بزرگترین چالش مبلغان پس از انقلاب را در انتظار مردم برای محقق شدن دین در عالم خارج اعلام کرد و خاطرنشان کرد: نقش روحانیت پس از تشکیل حکومت برای معرفی دین صرفا با بیان حقایق و معارف صورت نمی‌گیرد بلکه نقش اساسی روحانیت با عینی سازی مفاهیم دینی در جامعه صورت می‌گیرد و نقش روحانیت از این جهت ممتاز و غیر قابل قیاس با قبل از انقلاب است.
مرتضی شعبان زاده بیان داشت: اگر روحانیت میخواهد در تبلیغ دین موفق عمل کند باید هم از ظواهر دین به اصرار دین توجه کرده و هم از مفهوم نظری به مفهوم عینی تحقق معارف دین توجه نماید تا مردم اثر حضور دین را در زندگی خود بیشتر حس کنند.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به تعداد مبلغین فعال در قم گفت: بیش از دو هزار مبلغ و مبلغه در استان وجود دارد که در مساجد، مدارس، محافل خانگی،هیئت ها و اماکن عمومی فعالیت می کنند.
وی افزود: اتباع بیش از ۱۲۲ کشور نیز در قم درحال تحصیل هستند و اگر سازمان تبلیغات بخواهد تاثیری فراتر از مرزها داشته باشد از طریق این افراد مفاهیم و معارف دین را به اقصی نقاط عالم منتشر می‌کند.
شعبان زاده مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم به
تجربه مبلغی خود نیز اشاره و عنوان کرد: مهمترین گروه هدف برای تبلیغ، نوجوانان و جوانان هستند و مهمترین خلا، تبلیغ در مراکز ورزشی، تفریحی، بوستان ها و تفرجگاه های استان است که مردم آنجا حضور دارند اما روحانیت حضور کمرنگی در این مراکز دارند.
وی همچنین مطابق با تجربه مبلغی خود مهمترین نیاز مردم برای موضوع تبلیغ را در سبک زندگی دانست و به مصادیق آن اشاره و بیان کرد: الگوکسب وکار، الگو تفریح، تغذیه، استراحت و خانه آرایی جزو مولفه های تشکیل دهنده سبک زندگی هستند.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم، مهمترین ویژگی یک مبلغ را یافتن ادبیات مخاطب دانست و گفت: دانستن زبان پایه اولیه و ایستگاه اول برای ارتباط با مخاطب است و مبلغ باید به زبان مخاطب مسلط باشد تا بتواند با آن ها ارتباط برقرار کند.
وی دومین ویژگی یک مبلغ را عالم بودن به سوالات، شبهات، نیازها و مسائل روز مردم اعلام کرد و سپس به دیگر ویژگی مهم یک مبلغ خوب اشاره و عنوان کرد:
زندگی با مردم بهترین راهکار برای تاثیرگذاری در فرهنگ عمومی، رفتار عمومی و سبک زندکی مردم است
و تا زمانی که یک مبلغ با مردم زندگی نکند، نمی تواند در آن ها تاثیری بگذارد.

حجت الاسلام شعبان زاده در پاسخ به این سوال که علارغم ظرفیتی که برای تبلیغ دین در کشورمان به عنوان یک کشور اسلامی وجود دارد، دلایل دین گریزی و گرایش جوانان به فرهنگ غرب چیست، نیز اظهار داشت: شاخصه هایی که با آن دینداری مردم را می سنجیم خیلی از مواقع شاخصه های درستی نیست و اگر حقیقت دین را صرفا در ظواهر مردم تفسیر و تعیین کنیم شاید صحه ای بر این مسئله مذکور باشد اما مهمترین ویژگی که حکایت از دین داری مردم دارد روحیه شهادت طلبی و مقاومت است که حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع حاج قاسم از مصادیق آن است.
وی در این خصوص افزود: عواملی در داخل کشور سبب می‌شود که جایگاه دین و مفاهیم دینی نزد مردم مخدوش شود که یکی از مهمترین آن عوامل رفتار عمومی مدیران و عامل دوم تهاجم همه جانبه و وسیع دشمن در محیط فرهنگی و فضای مجازی است یعنی بخشی از عوامل بی دینی داخلی و بخشی خارجی است بخشی به ضعف نهادهای دینی و بخشی نیز به قوت انتشار صحنه های نامطلوب در فضای مجازی برمی‌گردد.
مرتضی شعبان زاده ابراز داشت: مراکز سازمان یافته ای در دنیا از جمله در کشور ما وجود دارد و راجع به بی عفتی، بی حجابی، ترویج و توزیع انواع ابزار مربوط به ابتذال کار می‌کنند چرا که ملت ما یک حکومت دینی تشکیل داده و دشمن می‌خواهد ایمان را که عمیق ترین عاملی است که سبب تشکیل نظام دینی شده با سلسله ای از برنامه های نظام یافته از مردم بگیرد.
وی با بیان اینکه ما نباید از مظاهر دینداری که در کشور است‌ غفلت کنیم، گفت: بزرگترین اجتماعات بشر در اربعین با زائر ۲۰میلیونی و بعد از آن مناسک حج که یکی از بزرگترین مناسک دنیاست و سپس در داخل کشور که سالانه ۶۰میلیون زائر به قم و مشهد مشرف می‌شوند نشان از دینداری مردم دارد و این مظاهر دینداری عمومی مردم ایران را درکنار صدها هزار کانال و گروه و ده ها شبکه ماهواره ای که دارند دائما مردم را دعوت به بی دینی می‌کنند قرار دهید.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم با اشاره به اینکه نوع دینداری مردم متفاوت شده است عنوان کرد: خیلی از افرادی که در ظاهر شئونات دینی را رعایت نمی‌کنند عمیقا و قلبا در مناسک دینی که باید فطرت خود را نشان دهند به نفع دین نشان می‌دهند، یکی از این صحنه ها ۲۸خرداد امسال رقم خورد که همین شرکت درانتخابات حمایت از نظام است و رای به گفتمان و منتخبی که شعارهای دینی را دست گرفته است حکایت از این دارد که اکثریت مردم ایران متدین اند.
وی اضافه کرد: مردم ایران از کسانی که از دین سواستفاده می‌کنند و در لباس دین به حقیقت دین ضربه می زنند و رفتارشان با کردارشان همخوانی ندارد بیزارند و از افراد دین نما و از کسانی که ظاهر و باطنشان همخوانی ندارد گریزان اند اما مردم ما به اصل دین، اهل بیت، توحید، قرآن و اعتقاد به حجاب که مصونیت است معتقد هستند اما شبهاتی سوالاتی و دوگانگی هایی را می‌بینند که اینها در نحوه دینداری آن ها تاثیر گذاشته است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان «بازتاب خبر»ی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.