
شاید بتوانیم نظام سرمایهداری یا سرمایه محوری را اینطوری هم تعریف کنیم: در این نوع نظام، شما میتوانید چیزهایی را بخرید که هیچوقت نمیدانستید که به آن نیاز دارید و چهبسا اصلا نمیدانستید که حتی وجود دارند.
خوانندگانِ عزیز، با ما همراه باشید تا نقد و بررسی خودرویی را بخوانیم که مطمئنم نخستین خودرو «وگان» (دارای پایه گیاهی، بدون هیچ اثری از محصولات حیوانی) دنیا است. درست خواندید؛ این خودروی تمامبرقی و فوقالعاده، نوعی «خودروی وگان» است؛ یعنی در ساختِ آن از موادی استفاده شده است که سوءاستفاده از حیوانات محسوب نمیشود و به آنها آسیبی نمیزند.
«پلاستار۲» نشانی تجاری در تولید خودروهای برقی است که از شرکت سوئدی «ولوو» منشعب شده و سبک سوئدی را با فناوری باتری چینی ترکیب کرده است. سوخت این خودروها، بنزین یا گازوئیل نیست و حتی از ذرهای چربی حیوانی برای ساخت قطعات پلاستیکی آن استفاده نشده است.
حتی اگر گیاهخوار و حامی حقوق حیوانات نباشید، حق دارید به این خودرو دل ببازید. بگذارید جدی بگویم؛ این سبک زندگی واقعا سبز و محیطزیستی است. من، خودم، اراده و جرات این شیوه زندگی را ندارم، بنابراین این افراد را تحسین میکنم.

این خودرو، سبْک و مهندسی ماهرانه و بینقصی دارد و مظهرِ خودروهای تمامبرقیِ مدرن است. با توضیحاتی که ارائه شد، قانعکننده است بخواهیم یکی از این خودروها را داشته باشیم. برخلاف پیشداوریهای معمول، رانندگی با خودروهای برقی لذتبخش و سرگرمکننده است.
با قیمتِ حدود ۴۷ هزار پوند، پلاستار مسیری گرانقیمت برای رسیدن به آیندۀ برقی است.
اولین بار که پشت فرمان پلاستار۲ مینشینید، وسوسهای به جانتان میافتد. با این که بزرگسالید، دلتان میخواهد مانند بچهها پایتان رامحکم روی پدال گاز بفشارید؛ بهویژه اگر کسی در خودرو باشد که بخواهید خودرو و امکانات آن را به رخ بکشید یا او را درباره مزیتهای حملونقل با استفاده از انرژی الکتریکی متقاعد کنید.

اگر در هوای سردِ وسط زمستان بیش از حد در بزرگراه برانید، توان باتری کاملا شارژشده، به شدت افت میکند و مسافتی که میتوانید طی کنید، بسیار کمتر از حدود ۳۲۲ کیلومتر خواهد بود. در فصل تابستان، رانندگی و گشتزدن دور شهر با سرعت کم، توان باتری کاملا شارژشده را دوباره تا ۳۰۰ مایل (حدود ۴۸۳ کیلومتر) افزایش میدهد.

مشخصات پُلاِستار ۲
حجم موتور: ۲ x ۱۵۰ kW موتور الکتریکی، AWD
قدرت: ۴۰۸ اسب بخار
حداکثر سرعت:۱۲۷ مایل در ساعت (حدود ۲۰۴ کیلومتر در ساعت)
صفر تا ۹۶.۵ کیلومتر بر ساعت: ۴.۷ ثانیه
مصرف سوخت: برابر با ۱۳۲ مایل بر گالن (حدود ۱.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر)
تولید آلاینده دیاکسیدکربن: صفر
پُلاِستار۲، سیستمهای کنترل و ویژگیهای امنیتی مشابه خودروهای ولوو دارد و مثل همان خودروها، از مواد با کیفیت نسبتا بالا ساخته شده است و به ما، حس لوکس و شیکبودن میدهد. این خودرو، طراحی جدید و مدرنی دارد و به لطف سقف شیشهای پانوراما، اتاق خودرو بسیار سبک است.

اما پلاستار، ولوو نیست. دلیلش این است که گروه چینی «جیلی» (Geely) که این روزها مالک ولوو است، میخواسته با استفاده از همان امواجِ مثبتِ نوآورانه و پیشگامانه و نیز تازگیِ اسمش، با جاذبه و مطلوبیت فوقالعاده تسلا رقابت کند.

خودروهای پُلاِستار هرقدر هم خوب باشند، تردید دارم که روزی به یک نشان تجاری مثل تسلا تبدیل شوند؛ چراکه نام «ایلان ماسک» جادوی بحثبرانگیزی دارد. البته با توجه به حباب قیمت سهامِ تسلا و شیفتگی ماسک به بیتکوین، مطمئن نیستم جادوی نامش ادامه داشته باشد.
این خودرو بهظاهر بیخطر، در مدت حدود ۴.۷ ثانیه، شما را از سکونی بیصدا به سرعت حدود ۶۰ مایل در ساعت (حدود ۹۶.۵ کیلومتر در ساعت) میرساند و همچنان بیصدا باقی میماند. فناوریهای جانبی، این خودرو را به مظهرِ خودروهای تمامبرقیِ مدرن تبدیل کرده است.
با وجود یارانه سه هزارپوندیِ دولت بریتانیا و با بهای حدود ۴۷ هزار پوند، ولوو، اوه پوزش میخواهم، پلاستار، مسیری گرانقیمت برای رسیدن به آینده برقی است. این خودرو حدودا ۱۰ هزار پوند گرانتر از خودرویی مانند «کیا ایـ نیرو» (Kia e-Niro) است که در واقع، باتری آن قدرت و عملکرد بهتری دارد و میتواند مسافت بیشتری را طی کند.

این موضوع، عاملی بسیار مهم و تاثیرگذار بر میزان کارایی این وسایلنقلیه و میزان استقبال از آنها است. کیا ایـ نیرو از نظر سرعت تقریبا مثل پلاستار است و به همان اندازه که از سوارشدن و رانندگی با آن لذت میبرید، کیا ایـ نیرو را نیز میپسندید. «نقطه مطلوب» اقتصادی مدنظر تولیدکنندگان «کیا ایـ نیرو»، کمی پایینتر از جایگاهی است که خودروهایی نظیر تسلا و پُلاِستار در پی آن هستند. ترجیح این دو خودروساز این است که ماشینهایی آرمانی و مطابق با آخرین فناوریها تولید کنند.
مانند بسیاری از موارد دیگر، وقتی خریداران میخواهند سراغ این فناوری جدید بروند، باید انتظارات و پیشفرضهای خود را تعدیل کنند. در جامعه سرمایهداری، مصرفکنندگان باید مراقب جاروجنجالها و فریبندگی تبلیغات باشند.







ثبت دیدگاه