همه علیه تسلا
آئودی کانسپتی از مدل الکتریکی بعدی خود را در شانگهای رونمای کرد
ماشینهای الکتریکی اکنون پنج درصد بازار چین را شامل میشود. اما دولت چین در برنامهای برای کاهش آلودگی هوا استفاده از ماشینهای الکتریکی را تشویق میکند و میخواهد تا سال ۲۰۳۵ نیمی از ماشینهایی که در بازار فروخته میشود، الکتریکی باشد.
تسلا اکنون محبوبترین خودروساز الکتریکی در چین است. مدل ۳ این کارخانه پرفروشترین ماشین الکتریکی در سال ۲۰۲۰ بود و از شاسیبلند Y تسلا استقبال زیادی شده است. این شرکت سی درصد تولیدش را در چین میفروشد و چین پس از آمریکا بزرگترین بازار کارخانه است.

خودروسازان چینی هم با تمرکز بر مشتریان جوان تلاش میکنند سدی در برابر تسلا بسازند. نظرسنجیها نشان میدهد که جوانان چینی در خرید ماشینهای الکتریکی اقبال خوبی به مارکهای داخلی دارند و کارخانههایی نظیر نیو، اکسپنگ و جیلی با تکیه بر این اقبال بیش از ده مدل جدید در نمایشگاه شانگهای نمایش دادند.
زیکر، مارک لوکس شرکت جیلی مثالی از این ماشینهای جدید است. جیلی که مالک ولوو، لوتوس و از سهامداران اصلی دایملر است، زیکر را ماه گذشته تاسیس کرد و با ترکیب فنآوریهای مدرن و امکانات لوکس به دنبال سهمی بازار خودروهای لوکس الکتریکی است.
خودروسازان چینی برای رقابت با تسلا روشهای متفاوتی از تسلا را به کار گرفتهاند. آنها مثلا در ساخت سیستم خودران از رادارهای لیزری استفاده میکنند که تسلا اعتقادی به آن ندارد و برای کاهش معطلی راننده، ایستگاههای تعویض باتری برای مشتریانشان تاسیس خواهند کرد.

ماشین هواوی
SF۵ یک شاسیبلند هیبرید-الکتریکی است. باتری ماشین توسط یک موتور ۱/۵ لیتری بنزینی شارژ میشود و ماشین با یک باک پر میتواند تا هزار کیلومتر حرکت کند. بدون استفاده از موتور بنزینی، حداکثر مسافتی که این شاسیبلند حرکت میکند ۱۸۰ کیلومتر است. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ماشین ۳/۵ ثانیه است.
ماشین تنها در چهار رنگ بدنه و با چهار رنگ تودوزی فروخته میشود و صندلیهایش گرمکن، کولر و قابلیت ماساژ دارد. SF۵ همچنین به سیستم خودران در سطح ۲ مجهز است که میتواند ماشین را در ترافیک کنترل کند.

پس از تحریم هواوی توسط آمریکا، درآمد این شرکت به شدت کاهش یافته و هواوی به دنبال راههای تازه برای کسب درآمد است. ماشین و نرمافزارهای مدیریت خودرو از جمله محصولاتی است که هواوی امیدوار است با رونق بازار خودرو در چین بتواند از فروش آن سود خوبی کسب کند.
دیگر تولیدکنندگان تلفن همراه هم به گرفتن سهمی از بازار خودرو علاقه نشان دادهاند. شیائومی، سازنده تلفنهای هوشمند اعلام کرده که با سرمایهگذاری ده میلیاردی قصد دارد به بازار خودروهای الکتریکی وارد شود و گفته میشود اپل، سازنده تلفنهای همراه آیفون هم در حال ساخت یک ماشین الکتریکی است.
عذرخواهی تسلا

همزمان با آغاز نمایشگاه، زنی که تیشرت با پیام “ترمزهای خراب تسلا” به تن داشت در غرفه تسلا روی سقف ماشینی رفت و با فریادهایش جمعیت زیادی را دور خود جمع کرد. فیلم این اعتراض به سرعت در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته شد.
تسلا در واکنش به این اعتراض گفت که این زن ادعا میکند به خاطر عمل نکردن ترمز تصادف کرده و میخواهد پولی که بابت خرید تسلا داده به او پس داده شود. تسلا خواهان بررسی موضوع توسط یک نهاد مستقل است، اما مالک ماشین این بررسی را نمیپذیرد. تسلا اضافه کرد که مسئولیتپذیری این شرکت باعث نمیشود در برابر خواستههای غیرمنطقی تسلیم شود.
اطلاعیه تسلا با انتقاد شدید رسانه ملی و خبرگزاری رسمی چین روبرو شد که خواهان عذرخواهی کارخانه آمریکایی بودند. یکی از مهمترین نهادهای قانونگذاری حزب کمونیست هم تسلا را به تکبر و عدم پذیرش مسئولیت در برابر انتقادها متهم کرد.
در واکنش به این موج، تسلا در پیامی در شبکههای اجتماعی چین از اینکه به سرعت به موضوع رسیدگی نکرده عذرخواهی کرد و گفت آماده است که در بررسی این حادثه با نهادهای دولتی همکاری کند.
تسلا در هفتههای اخیر با موجی از خبرهای منفی در رسانههای چین روبرو بوده است. از جمله در پکن، رانندگان تسلا به خاطر مسائل امنیتی از پارک ماشین در محوطه نظامی منع شدند. تسلا در واکنش اعلام کرد که از اطلاعات دوربینهای ماشین هرگز برای جاسوسی استفاده نمیشود.
اولین تویوتای الکتریکی
تویوتا قرار است در پنج سال آینده پانزده مدل الکتریکی به بازار عرضه کند
هفت مدل الکتریکی تویوتا تحت زیرمجموعه تازهای به نام bZ به بازار عرضه خواهد شد. bZ مخفف Beyond Zero یا “ورای صفر” است و به ماشینهایی اختصاص یافته که هیچ آلودگی تولید نمیکنند. این نام همچنین بر روی پروژهای گذاشته شده است که تویوتا با اجرای آن میخواهد تولید دیاکسید کربن در این کارخانه را تا سال ۲۰۵۰ به صفر برساند.
bZ۴X فعلا در مرحله کانسپت است، اما مدل نهایی با این کانسپت فرق زیادی نخواهد داشت. ماشین فرمی شبیه به مدل RAV۴، پرفروشترین شاسیبلند تویوتا دارد، اما ارتفاعش کمتر است، جلوپنجرهاش حذف شده و چراغهایش نازک طراحی شده است.

از جمله امکانات bZ۴X باتری خورشیدی است که کمک میکند تا مسافتی که ماشین با هر بار شارژ حرکت میکند بیشتر شود. اتاق ماشین با الهام از کابین هواپیما طراحی شده و فرمان یک نیم دایره با ارتفاعی پایینتر از نمایشگر روبروی راننده است تا دید راننده بهتر شود.
شاسیبلند الکتریکی تویوتا در ژاپن و چین تولید خواهد شد و احتمالا سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.







ثبت دیدگاه