
حملونقل هوایی از جمله صنایعی بهشمار میرود که بهشدت از پاندمی کووید۱۹ آسیب دیدهاند. شرکتهای بزرگی، چون لوفتهانزا در آستانه ورشکستگی هستند و بدون کمکهای دولتی امکان ادامه حیات ندارند.
صنایع هواپیماسازی نیز به فکر کاهش زیانها افتادهاند و بوئینگ و ایرباس قصد دارند، علاوه بر اخراج برخی از کارکنانشان تولید هواپیماهای غولپیکر بوئینگ ۷۴۷ و ایرباس «ای ۳۸۰» را متوقف کنند.
با وجود این، پژوهشگران صنایع هواپیماسازی در کشورهای گوناگون بهدور از چالشهایی که پاندمی ایجاد کرده در پی تولید هواپیماهای زِبَرصوت (مافوق صوت) هستند. یکی از این گونه هواپیماها که قرار است بهزودی نخستین پرواز آزمایشی خود را در کویر موهاوی کالیفرنیا انجام دهد، ایکس-بی یک (XB-۱) نامیده میشود که با ۲۱ متر طول تنها امکان حمل یک سرنشین را دارد.
نخستین تولید خصوصی
به گفته سخنگوی این شرکت، نخستین آزمایش آن با سرعت ۱،۳ ماخ (۱،۳ برابر سرعت صوت، حدود ۱۶۰۰ کیلومتر در ساعت) انجام خواهد شد و قرار است که پس از انجام موفقیت آمیز آزمایشهای لازم، برای حمل و نقل مسافران شخصی تا ۷۵ نفر قابل استفاده باشد.
سرعت آن نیز افزایش مییابد و به ۲،۲ ماخ (حدود ۲۷۰۰ کیلومتر در ساعت) میرسد. در این صورت فاصله بین لندن و نیویورک را حدود ۳،۵ ساعت طی خواهد کرد. به گفته سخنگوی «بوم سوپرسونیک»، این هواپیما با وزن کم، سروصدایی به مراتب کمتر از کنکورد و سوخت پایدار، با محیط زیست کاملا سازگار است و بدون تولید دی اکسید کربن پرواز میکند.
شانس موفقیت هواپیماهای کوچکتر
این شرکت تاکنون هواپیمایی تولید نکرده، اما طرحهایی که ارائه داده حاکی از جدیت آن است. تنها ساخت دفتر اصلی شرکت در فلوریدا ۳۰۰ میلیون دلار هزینه میبرد.
«آیریون سوپرسونیک» مصمم است از سال ۲۰۲۳ ساخت هواپیمای مدل «ای اس ۲» را آغاز کند. گام بعدی این شرکت تولید مدل «ای اس ۳» است که به گفته سخنگوی شرکت، با سرعت ۴ ماخ (حدود ۵۰۰۰ کیلومتر) قادر به حمل ۵۰ مسافر خواهد بود.
رکوردار سرعت
از آن زمان تاکنون شرکتهای زیادی برای تولید جانشین مناسبی اقدام کردهاند، اما تاکنون موفق نشدهاند. تابستان گذشته ریچارد برنسون، میلیاردر بریتانیایی و بنیانگذار شرکت ویرجین گروپ (Virgin Group) اعلام کرد که بهزودی یک هواپیمای مافوق صوت با موتور رولزرویس ارائه خواهد کرد.
شعبه شمال آمریکای رولزرویس هم این خبر را تایید کرد و گفت، سرعت این هواپیما سهبرابر سرعت صوت خواهد بود. هنوز معلوم نیست که تولید این هواپیما به چه مقطعی رسیده است. رکورد سرعت هواپیما ۳،۳ ماخ و در اختیار جت شناسایی دوربرد اسآر-۷۱ بلکبرد (Lockheed SR-۷۱ Blackbird) است. این هواپیما بین سالهای ۱۹۶۴ تا ۱۹۹۸ در اختیار ارتش ایالات متحده بود.







ثبت دیدگاه