دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 13 ذو القعدة 1445 Monday, 20 May , 2024 ساعت ×
بلینکن: سوءتفاهم‌ها با چین نبایدبه درگیری ختم شود/نشانه‌ای از آمادگی مسکو برای حمله هسته‌ای نیست
27 خرداد 1402 - 10:48
شناسه : 275412
2
آنتونی بلینکن پیش از عزیمت به پکن، بر اهمیت بهبود خطوط ارتباطی بین آمریکا و چین تاکید کرد، این در حالی است که وزارت خارجه چین تاکید کرد که قاطعانه از منافع خود محافظت خواهد کرد.

آر تی: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن به خبرنگاران گفت که آمریکا می‌خواهد مطمئن شود که “رقابت با چین به دلیل سوء تفاهم‌های قابل اجتناب به درگیری تبدیل نمی‌شود.”

وی که با ویویان بالاکریشنان، همتای سنگاپوری خود صحبت می‌کرد، اضافه کرد که سفر او به چین در نتیجه دیدار سال گذشته در بالی است که بین رئیس جمهوری شی جینپینگ و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا انجام شد، آنها توافق کردند که چین و آمریکا، دو اقتصاد بزرگ جهان و مدعیان اصلی نفوذ جهانی هستند که باید ارتباطات را باز نگه دارند و برای جلوگیری از درگیری‌های ناخواسته اقداماتی انجام دهند.

بلینکن گفت: بایدن و شی متعهد شدند که ارتباطات را به طور خاص بهبود بخشند تا بتوانیم اطمینان حاصل کنیم که تا حد ممکن به صورت واضح با هم ارتباط برقرار می‌کنیم تا از هرگونه سوء تفاهم یا سوء ارتباط احتمالی جلوگیری کنیم.

این در حالی است که وزارت امور خارجه چین از زبان وانگ ون بین، سخنگوی خود تاکید کرد: «در این سفر، طرف‌های آمریکایی و چینی در مورد روابط دوجانبه و موضوعات مهم بین‌المللی و منطقه‌ای مورد علاقه مشترک تبادل نظر خواهند کرد.»

وی افزود: «چین موضع خود را در مورد روابط دوجانبه و همچنین نگرانی‌ها روشن کرده و قاطعانه از منافع خود محافظت کند.»

سفر بلینکن برای فوریه گذشته برنامه ریزی شده بود؛ اما به دلیل یک بحران دیپلماتیک و سیاسی پس از کشف آنچه آمریکا می‌گوید یک بالون شناسایی چینی بر فراز این کشور در حال پرواز بوده، به تعویق افتاد.

نشانه‌ای از آماده شدن مسکو برای حمله هسته‌ای وجود ندارد

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفت که واشنگتن هیچ نشانه‌ای از آماده شدن روسیه برای استفاده از زرادخانه هسته‌ای خود نمی‌بیند. اظهارات وی پس از آن بیان شد که مسکو فاش کرد که اولین کلاهک هسته‌ای تاکتیکی خود را در کشور بلاروس مستقر کرده است.

بلینکن گفت: «ما هیچ دلیلی برای تنظیم وضعیت هسته‌ای خود نداریم. ما هیچ نشانه‌ای مبنی بر آماده شدن روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای نمی‌بینیم.

این دیپلمات ارشد آمریکایی، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس را به “انتخاب های غیرمسئولانه و تحریک آمیز” متهم کرد تا به روسیه اجازه دهد تا سلاح های هسته‌ای در خاک کشورش مستقر کند.

پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه در مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ (SPIEF) با اعلام ورود اولین کلاهک‌های هسته‌ای به بلاروس گفت که کشورش در حال حاضر “نیازی” به استفاده از سلاح های هسته‌ای تاکتیکی نمی‌بیند و مسکو تنها زمانی از زرادخانه استراتژیک خود استفاده خواهد کرد که با یک تهدید وجودی مواجه شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان «بازتاب خبر»ی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.