
مقاومت برخی مدیران با «دورکاری» کارکنان، ناشی از ضعف آنها در مطابقت دادن ضوابط و ساختار سازمان با شرایط جدید کار در عصر کرونا است.
تجربه ۲۰ساله یک مدیر موفق در مدیریت «دورکار»ها نشان میدهد امکان تغییر شیوه فعالیت کارمندان به شکل «کار از خانه» و تبدیل آن به یک عادت وجود دارد. این مدیر موفق «دورکاری» را فرصت سودآوری برای شرکتها میداند.
چه ویژگیهای مهمی شرکت سداررز را از رقبایش متمایز ساخته و امکان فعالیت آن در آینده پرابهام را فراهم ساخته است؟
افتخار میکنم که شرکت ما یک کسبوکار کنشگر، پویا، نوآور و چابک است. تیم من در ۲۰ سال گذشته به جمعآوری و تحلیل دادههای قابل اتکا برای ارائه راهکارهای باکیفیت به مشتریانمان پرداخته است.
این ترکیب از نوآوری، آیندهنگری و چابکی در انطباق با بحرانهای مختلف جهانی و منطقهای باعث شده است تا در کنار تجربه سالیان فعالیتمان بتوانیم از بقا و رشد خود در شرایط غیرمنتظره اطمینان یابیم.
آیا همهگیری کرونا، جمعآوری دادهها و شناسایی روندهای بازار را برای شما دشوارتر ساخت؟
ما هم مانند بیشتر شرکتها، مجبور به انطباق خود با شرایط بودهایم. شرکت ما دفاتر و کارکنانی در نقاط مختلف جهان دارد. بخشی از آنها در دفاتر مستقر بودند و بخشی از آنها بهصورت دورکاری فعالیت میکردند. درصد بالایی هم در دفتر لبنان مستقر هستند که مدتها پیش از شروع همهگیری کرونا درگیر اعتراضهای خیابانی شده بود.
ما با همهگیری کرونا، برای بدترین سناریوهای ممکن آماده شدیم و یک کمیته کاری بر تغییر شیوه فعالیت به دورکاری نظارت کرد. در ابتدا، کار از خانه باعث کند شدن تحقیقات و دسترسی ما به منابع اطلاعاتی شد. دلیلش آن بود که شرکتها و ادارات دولتی هم در ماههای نخست بسته بودند.
از نظر شناسایی روندهای بازار هم همواره به اتفاقات غیرمنتظره خوشبین هستیم؛ چراکه به بهبود تجربیات و شالوده اطلاعاتی و تاریخی ما برای برنامهریزیهای آیندهنگر کمک میکند. به این صورت، هر بحران، ما را برای موفقیت آمادهتر میکند.
بهطور کلی، همهگیری کرونا چگونه بر فعالیت کسبوکارها در منطقه منا اثر گذاشته است؟ چه درسهایی برای رهبران کسبوکار دارید؟
بستگی به کشورها دارد. بهعنوان مثال، کرونا وخامت بحران اقتصادی لبنان را افزایش داد. در طرف دیگر، اماراتمتحدهعربی به خوبی آن را مدیریت کرد. ماه مارس ۲۰۲۰ که از دبی دیدن کردم، ضدعفونیکننده دست را میشد در کنار هر آسانسور و میز پذیرش مشاهده کرد و مسافران کشورهای پرریسک در همان فرودگاه تست کرونا میدادند.
بسیاری از کشورهای منطقه در سالهای گذشته پیشرفت زیادی در دیجیتال، تجارت الکترونیک و انطباق با تمهیدات بهداشتی داشتهاند که مدیریت کرونا را تسهیل کرد.

همهگیری کووید-۱۹ منجر به افزایش یا کاهش جذابیت منطقه منا برای فعالیت اقتصادی شد؟ کدام بخشها بیشترین آسیب را دیدند؟
آسیبدیدهترین بخشهای اقتصادی از کرونا در منطقه همان بخشهایی بودند که در همه جای جهان آسیب دیدند: سفر و گردشگری، هتلداری، مراکز تفریحی، سلامت، مد، زیبایی، صنعت، املاک، ساختمانسازی، نفت و گاز، ورزش، خودروسازی، حملونقل و خردهفروشی. در طرف دیگر، برخی از بخشهای اقتصادی با سرعتی غیرطبیعی رشد کردند که از آنها میتوان به بیمه، تجارت الکترونیک، تبلیغات و دادههای دیجیتال اشاره کرد.
کرونا چه چیزی درباره آینده کسبوکار به شما آموخت؟
درسهای بسیاری به ما آموخت! هر صاحب کسبوکار یا مدیری که از این دوران عبور کند، درسهای بسیاری خواهد آموخت که در موفقیتهای آیندهاش اثر خواهد گذاشت. هیچگاه نمیتوان گفت بیش از اندازه آماده آینده هستیم. ما همواره باید برای بدترین سناریوها آماده شویم و برای بهترینها بکوشیم.
درس دیگر، منطقی بودن میزان وامها و اعتبارات دریافتی است. کسبوکاری که تعهدات زیادی ندارد، بهتر میتواند از بحرانها عبور کند. روابط سازنده با تامینکنندگان و مشتریان نیز درس دیگری است که میتوان از بحران کرونا آموخت. مشتریانی که بهای خدمات و محصولات شما را پرداخت کنند، بسیار ارزشمندند.
آیا نگران این نیستید که کسبوکارها بیش از اندازه درگیر کرونا شوند و عوامل مهم دیگر را نادیده بگیرند؟
بله. کرونا دستکم تا یک سال آینده پیامدهای اقتصادی فراوانی خواهد داشت. ممکن است مواد اولیه کسبوکارها به موقع دریافت نشود، برخی مشتریان توان پرداخت محصولات و خدمات دریافتیشان را نداشته باشند و حتی خطر انحلال و ورشکستگی افزایش یابد.
بیشتر مردم کووید-۱۹ را به چشم یک تهدید میبینند. آیا شما هیچ فرصتی که از این همهگیری برآمده باشد، مشاهده کردهاید؟
بله، بدون شک. نکات مثبت را میتوان در هر گوشهوکناری مشاهده کرد. کافی است شیوه درست نگاه کردن به آنها را بدانید. بهعنوان مثال، پیش از کرونا در قبرس، تقریبا کسی خرید آنلاین از فروشگاهها برایش آشنا نبود و رستورانها هم تحویل درب منزل نداشتند.
بسیاری از خریدها حتی از گلفروشیها، دفاتر پستی و شرکتهای کادویی بهصورت آنلاین و تحویل درب منزل انجام میشود. من اعتقاد دارم که دورکاری بسیاری از مردم ادامه خواهد یافت و این وضعیت فرصتهایی سودآور در شیوههای جدید تعامل کسبوکارها با یکدیگر و مشتریانشان پدید خواهد آورد.







ثبت دیدگاه