
از آنجا که اینترنت تقریبا همه جنبههای زندگی ما را دربرگرفته است، اجتناب از این که نوعی حضور آنلاین داشته باشیم، دشوار است.
ردی پای دیجیتالی، به آثار به جا مانده از فعالیتهای آنلاین شما اطلاق میشود؛ مثل وقتی که به طبیعت گردی میروید و آثار حضور شما مانند چوبهای سوخته، باقی ماندههای غذا و مسیری که هنگام پیاده روی در جنگل ایجاد کرده اید، دیده میشود.
انواع مختلف رد پای دیجیتالی
ایمیلها و پیامهای متنی
فرمهای آنلاینی که تنظیم و ارسال میکنید
دیدگاههایی که پای یک مقاله یا ویدیو میگذارید
پستهای وبلاگ و وب سایتهای شخصی
پستهای رسانه اجتماعی، آپدیتهای وضعیت، عکسها و ویدیوها
کوکیها و اطلاعات ردگیری که توسط فعالیت وبگردی شما ایجاد شده است
موقعیت مکانی شما که در هنگام استفاده از نقشهها و سایر اپلیکیشنهای مکان یاب ایجاد شده اند
آدرس آی پی، آدرس ایمیل و سایر اطلاعات شخصی که میتوانند به فعالیتهای آنلاین شما مرتبط باشند
ریسک برجای گذاشتن رد پای دیجیتالی
رد پای دیجیتالی شما میتواند اطلاعات زیادی از شما به دیگران ارائه کند. در برخی از موارد استفاده مشروع از اطلاعات شما وجود دارد مانند صاحبان وب سایت و تبلیغات کنندگان که اطلاعات مربوط به عادتهای آنلاین و علاقمندیهای خریدتان را جمع میکنند تا بهتر قادر به پاسخگویی به نیازهای شما باشند.
دزد هویت: شاید بزرگترین ریسکی که افراد در فضای آنلاین با آن مواجه هستند، به سرقت رفتن هویتشان است که در صورت بر جای ماندن اطلاعات حساس و شخصی کافی در محیط آنلاین، میتواند اتفاق بیافتد.
فیشینگ و کلاهبرداریهای دیگر: خلافکاران گاهی اطلاعات کافی درباره شخصی به دست میآورند تا بتوانند وی را طعمه کلاهبرداری قرار دهند. در حمله فیشینگ، خلافکار اینترنتی با قربانی خود تماس گرفته و وانمود میکند یکی از افراد آشنای وی است تا از وی پول یا اطلاعات ارزشمند درخواست کند.
تبلیغات: تبلیغات معمولا از رد پای دیجیتالی شما استفاده مشروع میکند، اما بسیاری از افراد برای اهداف تبلیغاتی ردیابی میشوند.
تحقیقات کارفرما: کارفرمایان فعلی یا احتمالی میتوانند برای پی بردن به زندگی شخصی شما، به بررسی پستهای شبکه اجتماعی و سایر فعالیتهای آنلاین شما بپردازند. با توجه به این که تا چه حد در اینترنت فعال هستید، زندگی شخصی شما میتواند در معرض دید عموم قرار گیرد و برخی رفتارها یا عقاید مذهبی و سیاسی شما ممکن است مورد پسند کارفرمایان قرار نگیرد.
چگونه رد پای دیجیتالی خود را مدیریت کرده و به حداقل برسانیم؟
اجتناب از استفاده از آدرس ایمیل اصلی خود در زمان ایجاد اکانتها در وب سایتها و پلتفرمهای کامنت گذاری: آدرسهای ایمیل موقتی بسازید تا مانع از آن شوید کسی بتواند تصویری از سایتها و سرویسهایی که از آنها استفاده میکنید ایجاد کند.
تنظیم دقیق گزینههای حریم خصوصی در حسابهای رسانه اجتماعی: شاید لزومی نداشته باشد زندگی شخصی شما در معرض دید همه قرار گیرد بنابراین هر محتوایی را به اشتراک نگذارید. پستهای توییتر، فیس بوک و اینستاگرام را به دوستان یا تماسهای نزدیکتان محدود کنید و استفاده از پلتفرمهای رسانه اجتماعی که چنین اجازهای را به شما نمیدهند را متوقف کنید.
جدا کردن شخصیهای شخصی و حرفهای خودتان: این ایده خوبی است که آدرسهای ایمیل متفاوتی برای فعالیتهای شخصی و برای کاریابی و امور دیگر استفاده کنید. این امر تحقیقات کارفرمایان درباره حضور آنلاین شما را دشوارتر میکند.
مراقبت از شهرت و اعتبارتان: درباره پستها، اظهارنظرها و پیامهای آنلاینی که ارسال میکنید، دقت کنید، زیرا نمایانگر شخصیت شما هستند. از عبارت و دستور زبان صحیح استفاده کرده و از بی ادبی و توهین اجتناب کنید. همچنین بیش از حد از خودتان اطلاعات ندهید. تصور کنید کارفرمای احتمالی تان اگر اطلاعاتی که پست کرده اید را مشاهده کند، درباره شما چه فکری خواهد کرد.
مخالفت با فروش اطلاعات از سوی وب سایتها: وب سایتها ابزارهایی را اضافه میکنند که به شما اجازه میدهند با فروش اطلاعات شخصی خود یا با اشتراک گذاری آنها با شرکایشان مخالفت کنید. اگر چنین کنترلهایی وجود دارند، دنبالشان بگردید و فعالشان کنید. به عنوان مثال میتوانید در صفحه حریم خصوصی گوگل، توقف شخصی سازی تبلیغات بر اساس سلایق و نیازهایتان در سرویسهای گوگل را غیرفعال کنید.
عدم اتکا به حالت پرایوت یا محرمانه در وب سایتها: گزینه پرایوت مرورگرتان ممکن است برای به حداقل رساندن اطلاعاتی که در رایانه شخصی شما ذخیره میشود، مفید باشند، اما برای رد پای دیجیتالی خود بیش از آن به این گزینه متکی نشوید، زیرا تاثیری در اطلاعاتی که درباره شما در اینترنت ذخیره میشود، ندارد.







ثبت دیدگاه