
از آن زمان فناوری پیشرفتهایی کرده که شاید هالیوود پیشبینیاش را نمیکرد هرچند تاکسیهای هوایی هنوز هم دور از واقعیت به نظر میرسند و متعلق به داستانهای علمی تخیلی و پارکهای تفریحی، با این حال خودروهای پرنده تخیلی نیستند و میتوانند نحوه رفت و آمد، کار و زندگی ما را در دهههای آینده شکل دهند.
بهبود توان ذخیره انرژی در باتریها، علم مواد و شبیهسازی کامپیوتری به ساخت انواع و اقسام ماشینهای پرنده شخصی و سامانههای ناوبریای را که به آنها امکان رفت و آمد میدهد شتاب بخشیده است، از هواسُرهای (گلایدرهای) الکتریکی گرفته تا هواگردهای ثابتبال و پهپادهای چهارملخ (کوادکوپتر).
این هواپیماها ممکن است دقیقا شبیه تخیلات فیلم بلیدرانر نباشند، ولی خیلی هم با آن تفاوت ندارند. بیشتر آنها بسیار کوچکتر از هواپیماهای تجاری هستند و به جای بال، ملخهایی دارند که به آنها امکان نشستن و برخاستن عمودی میدهند.
در حال حاضر بازار خودمختار هواروهای شهری بیقانون است. دهها شرکت نوبنیاد برای ساخت کولهپرواز (جتپک)، موتورسیکلت پرنده و تاکسی هوایی شخصی با یکدیگر رقابت میکنند.

فولوسیتی، اولین تاکسی هوایی برقی دارای مجوز، ساخت شرکت فولوکوپتر در آلمان
فولوکوپتر امیدوار است قبل از راهاندازی هواروهای خودران، اعتماد مشتریان را جلب کند: یک هواروی الکتریکی بدون بال با ۹ باطری که مسافران را بین شبکه فرودگاههای عمودپرواز جابجا میکند. فرودگاههای عمودپرواز فرودگاههایی هستند مخصوص هواپیماهایی که عمودی از زمین بلند میشوند و فرود میآیند.

برخی شرکتها با شرکتهای خودروسازی همکاری میکنند تا مدلهایی بسازند که در آینده از آنها استفاده تجاری کنند. به عنوان مثال شرکت ژاپنی نوبنیاد اسکایدرایو اخیرا برای پرواز آزمایشی تاکسی هوایی تمام-الکتریک خود با شرکت تویوتا همکاری کرده است. گفته میشود این تاکسی کوچکترین هواروی برقی دنیا است که میتواند عمودی بلند شود و بنشینند.
این شرکت تابستان امسال هواروی اِسدی-۰۳ خود را با یک خلبان چند دقیقه در اطراف یک فرودگاه با موفقیت به پرواز در آورد.

کمک آسمانی
شرکت هوانوردی بریتانیایی گرویتی اینداستریز یک کوله پرواز ساخته است به قدرت ۱۰۵۰ اسب بخار. ریچارد برونینگ بنیانگذارو خلبان آزمایشی اصلی این شرکت آن را “تا حدی مثل ماشینهای فرمول یک” میداند. او به یک وسیله فلزی عجیب مثل ماشین بتمن اشاره میکند و میگوید:
این آنقدر هم تخیلی نیست. شرکت آمبولانس هوایی گریت نورترن برای شبیهسازی یک ماموریت جستجو و نجات بتازگی با گرویتی اینداستریز همکاری کرده است.

امدادرسانی در مناطق صعبالعبور با استفاده از کوله پرواز
کپاردکار مسئول بررسی روندهای هوانوردی در جابجایی هوایی پیشرفته و خودکار از جمله عمودپروازهاست. با توجه به پیچیدگیهای این کار، تمام عوامل و جوانب باید بررسی و سنجیده شوند: هواپیما، حریم هوایی، زیرساختها، ادغام آن در زندگی شهری، الگوهای آب و هوایی، سامانه موقعیت یاب جهانی (جیپیاس)، استانداردسازی صدا، تعمیر و نگهداری، زنجیره تامین و تهیه قطعات و غیره.
این لیستی مشکلات متعددی را مطرح میکند که بعضیهایشان واضح نیستند، ولی قبل از تحقق رفت و آمد هوایی در مقیاس بزرگ باید حل شوند.

نستمن که برنامههای آموزش عمومی فولوکوپتر زیر نظر اوست میگوید: “بهرهبرداری تجاری بدون آزمایشهای بسیار سختگیرانه ممکن نیست که بخشی از آن ایجاد زیرساخت برای این ماشینهاست”.
این شاید به معنی ایجاد فرودگاههای عمودپرواز باشد و تاسیسات ذخیرهسازی مجهز به نیروی الکتریکی و نرمافزاری که آن را اداره کند: سامانههای لازم برای عمودپروازهای شهری بدون شک به هماهنگی کاملا خودکار هواروهای بیشماری که در تردد خواهند بود نیاز دارد.
حکمرانی بر “مسیرهای هوایی”
لازمه مسیریابی دیجیتال این است که همه عمودپروازها از مسیر دیگران مطلع باشند. حمل و نقل عمودی کاملا خودکار و با ایمنی اثبات شده، احتمالا باعث آرامش خیال مردم خواهد شد، اما گستردگی شبکه وسایل پرنده چالشهای جدیدی را به وجود میآورد.
ممکن است تاکسی هوایی باعث کاهش خودروهای زمینی شود و دقت پیشبینی زمان حرکت و رسیدن را افزایش دهند، ولی تعداد زیاد وسایل نقلیه پرنده، ساختمانها، پرندگان و پهپادهای تحویل کالا سبب میشوند خلبانها -حداقل تا زمانی که وسایل نقلیه هوایی نیاز به خلبان دارند- نیازمند تمرین راههای جدیدی برای پرهیز از برخورد با موانع باشند. “مسیرهای آسمانی” به قوانین خاص خودشان نیاز دارند.

با افزایش پهپادها تدوین قوانین و دستورالعملهای مناسب اهمیت بیشتری پیدا میکنند
تکثیر ماشینهای پرنده
حوادث، اهمیت این نوع دستورالعملها را خاطر نشان میکنند: در اکتبر سال ۲۰۲۰، خدمه یک هواپیمای تجاری در نزدیکی فرودگاه لوسآنجلس یک کوله پرواز را درارتفاع بیش از ۱۸۲۸ متری مشاهده کردند، ارتفاعی که خطر تصادف جدی است.
آژانس ایمنی هوانوردی اروپا مجموعهای از ویژگیهای فنی برای عمودپروازها تدوین کرده، ولی هنوز کاملا به نتیجه نرسیده است که چگونه آنها را تایید کند. هدف از این کار در نظر گرفتن شرایط منحصربهفرد ماشینهای پرنده و تدوین جزئیات استانداردهای پرواز بوده است از جمله خروج اضطراری از مسیر، محافظت از صاعقه، سامانههای فرود و تنظیم فشار هوای داخل کابین.
آژانس ایمنی هوانوردی اروپا در بیانیهای گفت: “با وجود در اختیار داشتن ویژگیهای طراحی هواپیماها و هواروهای ملخی یا در بعضی موارد هردو، نتوانستیم تعریف کنیم کدام وسایل نقلیه جدید هواپیمای عادی است کدام هواروی ملخی”. به عبارت دیگر، به نظر میرسد آژانس ایمنی هوانوردی اروپا هنوز نتوانسته تصمیم بگیرد چه چیز عمودپروازها را از هواپیماهای جتها متعارف یا بالگردها متمایز میکند.

چه عواملی باعث افزایش ناگهانی تعداد سازندگان عمودپروازها شده است؟ روندهای جهانی مانند ظهور تجارت الکترونیک، گرم شدن کره زمین، اقتصاد مبتنی بر اشتغال موقت (gig economy) و یکپارچه شدن زنجیره تامین و تدارک علاقه به سفرهای شخصی را سرعت بخشیده است. ناکارامدی زیرساختهای فعلی و صنایع مربوط نیز ضرورت آن را بارزتر میکنند.
در حالیکه شهرهایی مانند نیویورک، هنگ کنگ و پکن به اشباع میرسند، زندگی شهری کمتر قابل تحمل میشود، اما اقتصاد به هم پیوسته کنونی نیز نیازمند جابجایی مدام است. این عوامل میتوانند رفت و آمد و زندگی فعلی ما را تغییر دهند.
کپاردکار خاطرنشان میکند: “در حال حاضر، بیشتر افراد بر اساس دسترسی به حمل و نقل زندگی خود را تنظیم میکنند. عمودپروازها و پهپادها امکان دسترسی به افراد را هر کجا که باشند فراهم میکنند تا حمل و نقل بر اساس محل زندگی بهینه شود”.

با اشباع شهرها زندگی در آنها کمتر قابل تحمل میشود
تحول شهرها
گلوگاههای ترافیک سبب فرسودگی بزرگراههای شهری و خودروها و انتشار گازهایی میشوند که زیستبوم ظریف کره زمین و سلامت ما را تهدید میکند. عمودپروازهای الکتریکی، اما انتشار گازها یا نیاز به سوخت دیزل را بشدت کاهش میدهند.

افزایش خودروهای پرنده باعث تغییر فضاها و زیرساختهای شهری میشوند
عمودپروازها تاثیر بسزایی بر حمل و نقل، کار، مصرف، طراحی شهری و حتی مراقبتهای بهداشتی و محیط زیست میگذارند. از سال ۲۰۳۰، مشتریان میتوانند با فشار یک دکمه تاکسی هوایی صدا کنند تا آنها را به دفترشان در زیر ابرها برساند. در دهههای بعد، ممکن است در نهایت نیاز هر چه کمتری به فرود روی زمین داشته باشیم بر فراز یک شهر در آسمان کار و زندگی کنیم.
کپاردکار میگوید: “یک کیلومتر جاده فقط شما را یک کیلومتر جابجا میکند. یک کیلومتر در هوا ممکن است شما را به همه جا برساند”.






ثبت دیدگاه