
به گزارش فرادید؛ شاخص کنترل کیفیت هوای تهران نشان میداد که از ظهر روز سه شنبه تا صبح روز پنج شنبه وضعیت هوای پایتخت در وضعیت قرمز و پرخطر قرار داشته است. سپس با وجود کاهش غلظت آلایندهها، شاخص آلودگی همچنان عدد ۱۳۹ را نشان میداد که برای گروههای حساس ناسالم بود.
طی روزهای اخیر نیز، شاخص آلودگی هوای تهران روی درجه ناسالم برای گروههای حساس قرار داشت. در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه شاخص آلودگی به ترتیب اعداد ۱۴۵، ۱۳۹، ۱۱۹ را نشان میداد.
آمار مرکز کنترل و کیفیت هوای پایتخت نشان میدهد که پایتخت از ابتدای سال تاکنون، ۱۸۱ روز هوای قابل قبول، ۷۸ روز ناسالم برای گروههای حساس، ۱۵ روز پاک و ۴ روز ناسالم برای همه گروههای جامعه پشت سر گذاشته است.
براساس پیش بینیهای سازمان هواشناسی این پایداری جوی تا روز یکشنبه ادامه دارد، در این شرایط کمیتههای اضطرار هر استان باید برای ایجاد محدودیتهای ترافیکی تصمیم گیری کنند.

تهرانِ آلوده در انتظار تعطیلی
او گفته طبق پیشبینی هواشناسی تا هفته آینده پایداری هوا را داریم؛ از این رو دومین جلسه اضطرار آلودگی هوا در روز چهارشنبه تشکیل شد.
پس از استاندار تهران، سید آرش حسینی میلانی عضو شورای اسلامی شهر تهران از دولت خواست تا با پیشنهاد استاندار استاندار تهران برای تعطیلی پایتخت موافقت کند.
او در توئیترش هشدار دادو نوشت: «ظرف فقط ۷۲ساعت اخیر کیفیت هوای تهران ۴۰ درصد بدتر شده و به شرایط قرمز رسیده، با استمرار سکون هوا تا دوشنبه اگر با همین آهنگ در شهر فعالیت وجود داشته باشد خطر وضعیت بنفش یا هشدار وجود دارد. از دولت درخواست میکنم با پیشنهاد استاندار تهران برای تعطیلی شهر موافقت کند، گفت: همچنین انجام برخی اقدامات فوری دیگر هم برای کاهش آلودگی ضروری است.»
در هوای بسیار ناسالم که به رنگ بنفش معروف است و عدد (AQI) بین ۲۰۱ تا ۳۰۰ قرار میگیرد؛ احتمال بروز عوارض جدی بر سلامت افراد جامعه افزایش مییابد.
در هوای خطرناک که شاخص آن به بالاتر از عدد ۳۰۰ میرسد؛ شرایط به نحوی است که کلیه افراد جامعه باید از قرار گرفتن در هوای آزاد خودداری کنند و یا حتی الامکان شهر را ترک کنند.

آلودگی گوگردی پایتخت؛ مازوت نیروگاهی مقصر است یا خودروهای دیزلی؟
این درحالی است که سازمان حفاظت محیط زیست بارها تاکید کرده که در شهرهایی مانند تهران و اصفهان هیچ یک از صنایع و نیروگاههای مهم و تاثیرگذار بر آلودگی هوا تاکنون از سوخت مازوت استفاده نکردهاند.
در این میان محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط زیست تهران گفته که «گرچه افزایش دیاکسید گوگرد اهمیت زیادی دارد، اما عامل اصلی آلودگی هوای تهران ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است که خودروهای دیزلی مهمترین نقش را در انتشار آن دارند.».
اما آمارها خلاف اظهارت رستگاری را ثابت میکنند. به این شکل که کارگروه هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوا استان تهران مصوب کرد که از روز شنبه (۶ دی ماه) تردد خودروهای سنگین و دیزلی مانند کامیون، تریلی، جرثقیل، حمل مصالح و نخالههای ساختمانی در سطح استان تهران ممنوع شود. اما باوجود ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی در سطح استان تهران، غلظت آلاینده دیاکسید گوگرد نسبت به روزهای گذشته افزایش داشت.
آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان میدهد که میانگین غلظت ۲۴ ساعته آلاینده دیاکسید گوگرد (SO ۲) طی روزهای ۲۹ و ۳۰ آذر و ۱ دی ماه (یعنی روزهای پیش از اعمال محدودیت تردد دیزلیها) ۹.۲۲ PPB بوده است، اما این میانگین طی روزهای ۶، ۷ و ۸ دی ماه و همزمان با ممنوعیت تردد دیزلیها در تهران به ۱۳.۴۹ PPB رسیده است.
از سویی دیگر میانگین غلظت آلاینده دیاکسید گوگرد (SO ۲) طی ساعات ۲۲ تا ۴ صبح روزهای ۲۹ و ۳۰ آذر و ۱ دی ماه (یعنی روزهای پیش از اعمال محدودیت تردد دیزلیها) ۹.۴ PPB بوده است که این رقم طی روزهای ۶، ۷ و ۸ دی ماه و همزمان با ممنوعیت تردد دیزلیهادر تهران به ۱۲.۰۸ رسیده است.






ثبت دیدگاه