استودیوی طراحی پینینفارینا برای نمایش ویژگیهای ماشینهای آینده کانسپتی طراحی کرده که نشان میدهد رابطه انسان و ماشین با فنآوریهای مدرن تا چه حد تغییر خواهد کرد.
ابعاد این کانسپت که نامش تئورما (Teorema) است، به اندازه یک سدان متوسط است و برای پنج سرنشین جا دارد. طراحان میگویند طراحی را از داخل ماشین و با تمرکز بر سرنشینان آغاز کردند.

با بالارفتن سقف راه برای ورود و خروج سرنشینان باز میشود
تئورما یک خودروی الکتریکی و خودران است. راننده در حالت خودران میتواند صندلی خود را به سمت سرنشینان برگرداند و سرنشینان هم میتوانند صندلیهای دیگر را در فرم استراحت قرار دهند.

چیدمان صندلیهای تئورما قابل تغییر است
طراحان پینینفارینا، تئورما را به صورت دیجیتال در دو استودیوی این شرکت در ایتالیا و چین طراحی کردهاند. قرار نیست ماشینی براساس این کانسپت ساخته شود، اما پینینفارینا میگوید ایدههایی که در تئورما معرفی شده از جمله سیستم واقعیت مجازی و شیشههای هوشمند در سالهای آینده در ماشینهایی که این شرکت طراحی میکند به کار گرفته خواهد شد.

اطلاعات به صورت واقعیت مجازی روی شیشههای هوشمند نمایش داده میشود
انقلاب آئودی در ماشینهای لوکس

خودروسازان سالها است درباره شکل و امکانات ماشینهای الکتریکی خودران ایدهپردازی میکنند. بسیاری از این طرحها امکان تولید ندارد و در حد یک ایده باقی میماند، اما طراحان آئودی میگویند آنچه در کانسپت جدید نمایش داده میشود بسیار به تولید انبوه نزدیک خواهد بود.
گرند اسفیر یکی از سه کانسپتی است که کارخانه آلمانی در یک سال آینده نمایش خواهد داد. این سه کانسپت مسیر حرکت کارخانه را در دوره ماشینهای الکتریکی خودران نشان میدهد. آئودی قرار است براساس این کانسپتها تا سال ۲۰۲۵ بیست مدل الکتریکی به بازار عرضه کند.

تصاویری که آئودی منتشر کرده نشان میدهد که این شرکت از فرم سدان فاصله گرفته و ماشین شکلی بین یک شاسیبلند و یک استیشن دارد. آقای لیخته میگوید فروش سدانهای لوکس در جهان رو به کاهش است و آئودی نتوانسته با مدل A۸ خود رقیبی برای پرفروشترین ماشین در این کلاس، مرسدس-بنز کلاس S باشد. به همین دلیل او از طراحانش خواسته تا به ایدهای کاملا متفاوت فکر کنند.
گرند اسفیر اولین ماشین در گروه فولکسواگن خواهد بود که از پلتفرم الکتریکی جدید استفاده میکند. گفته میشود این پلتفرم با هر بار شارژ میتواند تا ۶۰۰ کیلومتر حرکت کند. این ماشین همچنین در سطح چهار خودران خواهد بود و در محدودههایی مشخص به راننده نیاز ندارد.
والهالا به جنگ فراری میرود

ظاهر ماشین نسبت به ایده اولیه تغییر زیادی کرده است
حداکثر سرعت والهالا ۳۴۹ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش ۲/۵ ثانیه اعلام شده است.
تولید والهالا با فراز و نشیب زیادی همراه بود. اولین کانسپت از این ماشین در سال ۲۰۱۹ نمایش داده شد. آن زمان آستون مارتین برای طراحی ماشین با آدریان نیویی، طراح تیم فرمول یک ردبول همکاری میکرد و قرار بود با سرمایهای که از طریق فروش سهامش در بازار بورس به دست میآورد یک موتور شش سیلندر هیبرید برای ماشین طراحی و تولید کند.

قیمت آستون مارتین والهالا بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار پوند پیشبینی شده است
لارنس استرول پس از تثبیت اوضاع مالی کارخانه، توبیاس موئرز، مدیر بخش AMG در مرسدس-بنز را به مدیریت کارخانه منصوب کرد و از او خواست تا استراتژی تازهای برای محصولات آستون مارتین طراحی کند.
از جمله تغییراتی که به ابتکار توبیاس موئرز اجرا شد، لغو پروژه موتور شش سیلندر و استفاده از موتور هشت سیلندر بنز بود. او همچنین والهالا را از یک ماشین مناسب برای پیست به یک سوپرکار خیابانی تبدیل کرد و قیمتش را کاهش داد.

فراری SF۹۰ نزدیکترین رقیب آستون مارتین والهالا است
قیمت ماشین به طور رسمی اعلام نشده، اما پیشبینی میشود بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار پوند (حدود۸۰۰ تا یک میلیون دلار) فروخته شود. نزدیکترین رقیب این ماشین فراری SF۹۰ است که اولین مدل هیبرید-الکتریکی کارخانه ایتالیایی است. این فراری ۱۰۰۰ اسب بخار نیرو دارد و قیمت پایهاش حدود نیم میلیون دلار است.
والهالا دومین ماشین از سه ماشین موتور وسطی است که کارخانه انگلیسی در برنامه تولید دارد. اولین مدل به نام والکاری یک سوپرکار با تولید بسیار محدود است که از پاییز امسال به بازار عرضه خواهد شد. تولید والهالا قرار است از سال ۲۰۲۳ آغاز شود. آستون مارتین یک مدل دیگر به نام ونکوییش هم در برنامه تولید دارد که از دو مدل دیگر ارزانتر خواهد بود.
عربستان سهامدار مکلارن

اولین مدل هیبرید-الکتریکی مکلارن تا پایان سال جاری میلادی به بازار عرضه خواهد شد
مکلارن در دو سال گذشته یک میلیارد پوند (بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار) سرمایه جذب کرده است. بیشتر این پول در ساخت فنآوری لازم برای ماشینهای الکتریکی هزینه خواهد شد.
مکلارن اولین مدل هیبرید-الکتریکی خود به نام آرتورا (Artura) را چند ماه دیگر به بازار عرضه خواهد کرد. این شرکت سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که ۳۱۸ میلیون پوند (۴۳۹ میلیون دلار) ضرر کرده که بسیار بیشتر از ضرر ۴۰ میلیون دلاری سال قبلتر بود.
مکلارن برخلاف رقیبانش از حمایت یک خودروساز بزرگتر برخوردار نیست و ناچار است منابع مالی فعالیتهایش را به تنهایی تهیه کند. لامبورگینی و بنتلی بخشی از گروه فولکسواگن هستند، رولزرویس عضو گروه بامو است و مرسدس-بنز سهمی از آستون مارتین را در اختیار دارد و لوتوس هم توسط کارخانه چینی جیلی حمایت میشود.
مکلارن در حال حاضر برای تامین بخشی از فنآوری قوای محرکه الکتریکی با بامو همکاری میکند، اما برای همکاری با شرکتهای دیگر هم اعلام آمادگی کرده است.







ثبت دیدگاه