
کسبوکارهایی رشدشان تضمین است که بر سر زبانها بیفتند. بازار شایعات و گمانهزنیها میتواند حتی پیش از عرضه یک محصول یا خدمت به بازار آغاز شود؛ همان رویکردی که هالیوود با تبلیغات بیلبوردی و ساخت کلیپ برای فیلمهایش انجام میدهد.
زمانی که مردم بهصورت داوطلبانه و صرفا برای گذران وقت یا تفریح درباره محصول و خدمات شما صحبت میکنند، مانند آن است که سفیران تبلیغات رایگانی بهدست آوردهاید. آنها هر کجا که بروند، آگاهی اطرافیان خود را درباره شما و محصولتان افزایش خواهند داد.
سال ۲۰۱۰ بود که بنیانگذاران اینستاگرام، کوین سیستروم و مایک کریگر راه دیگری برای تبدیل شدن به نقل محافل پیدا کردند.
بنیانگذاران اینستاگرام باید مشخص میکردند که چه افرادی مناسبترین گزینهها برای مطلعسازی جهان از اپلیکیشن جدید اشتراکگذاری تصاویرشان هستند. آنها تصمیم گرفتند که دعوتنامهها را بین دو گروه تقسیم کنند: روزنامهنگاران/ خبرنگاران و طراحان.
در لزوم دعوت از روزنامهنگارها شکی نبود؛ درست است؟ آنها نویسندگانی دارای بسترهای ارتباطی هستند که تعداد مخاطبانشان به هزاران و گاه میلیونها نفر میرسد. اما طراحان چطور؟ عکاسان گزینه بهتری نبودند؟ نه واقعا. مایک توضیح میدهد: «ما به این نتیجه رسیدیم که عکاسها ممکن است به سرعت سراغ اینستاگرام نروند. آنها کیفیت بسیار بالایی میخواهند و محدودیتهای دیگری هم دارند. اما طراحان عاشق عکاسی هستند و در عین حال شغل اصلیشان نیست.»

کوین و مایک سراغ شبکه روزنامهنگاران لسآنجلسی رفتند. آنها طی سالهای گذشته که برای اجرایی کردن نخستین ایدهشان (یک اپلیکیشن پیامرسان با نام بربن) تلاش میکردند، با تعدادی از این روزنامهنگارها آشنا شده بودند. سپس برای یافتن طراحان به سراغ وبسایتی با نام دریبل رفتند.
مشخص شد که روزنامهنگاران و طراحان ترکیب ایدهآلی برای بر سر زبان انداختن اینستاگرام هستند. از طرفی، کوین و مایک میتوانستند از مخاطبان نویسندگانی بهرهمند شوند که اندکی در انتخاب سوژههای فناوری خود استقلال داشتند. در طرف دیگر، گروهی از کاربران بهشدت باصلاحیت را داشتند که به روش خود و از طریق عکسهایشان، جهان را از ظهور اینستاگرام مطلع میکردند.
اما این کار یک مزیت بزرگ دیگر هم داشت: نشان دادن امکان عکاسی با موبایل. مایک در اینباره میگوید: «استفاده از ظرفیت طراحان این مزیت را داشت که در روز نخست معرفی اینستاگرام به بازار، صفحهای داشتیم تا بتوانیم محبوبترین عکسهای جامعه کاربران را به نمایش بگذاریم.
واکنش بازار به تاکتیک تبلیغاتی اینستاگرام سریع و فوقالعاده بود. «ظرف ۲۴ ساعت نخست، حدود ۲۵ هزار نفر در سراسر جهان عضو اینستاگرام شدند.» به زودی ارزش این کسبوکار به ۸ میلیون دلار رسید. پس از یک سال، تعداد کاربران به ۱۰ میلیون نفر رسیده بود و سرمایهگذاران مختلف به دفاتر شرکت مراجعه میکردند تا زمینه رشد بیش از پیش آن را فراهم سازند.
در عمل، کوین و مایک توانسته بودند به خوبی از سیاست نمایش و داستانگویی استفاده کنند. طراحان به مردم نشان میدادند که چه کارهای شگفتانگیزی میتوانند با موبایل خود انجام دهند و روزنامهنگاران نیز برای کاربران بالقوه، محصول و امکاناتش را توصیف میکردند.
بسته به روابط و منابعتان، ممکن است دسترسیتان به یک گروه بیش از بقیه گروهها باشد (نمایشدهندگان یا توضیحدهندگان و داستانسرایان) و حتی در آن زمان نیز ممکن است دسترسیتان محدود باشد. با این حال، خوشبختانه دسترسی نداشتن به یکی از این دو گروه یا محدود بودن دسترسی به آنها، اغلب مانع کار نمیشود.







ثبت دیدگاه