
رنو با انتشار تصاویری از نسل جدید مدل مگان از انقلابی دیجیتال در مدلهای آیندهاش خبر داد. مدل جدید مگان الکتریکی است و تا پایان سال جاری میلادی به بازار میآید.
در تصاویری که رنو منتشر کرده، داشبوردی دیجیتال نشان داده میشود که نمایشگری شبیه به حرف لاتین L دارد و با الهام از کانسپتی طراحی شده که سال گذشته نمایش داده شد. ژیل ویدال، مدیر طراحی رنو در برنامهای اینترنتی گفت که با آمدن مگان جدید تغییری اساسی در طراحی داخلی محصولات رنو آغاز خواهد شد.

رنو میگوید با مدل جدید مگان طراحی داخل محصولاتش به طور اساسی تغییر خواهد کرد


بحران تراشه
دورکاری و ماندن مردم در خانه به دلیل بحران کرونا باعث شد تا سال گذشته تقاضا برای لوازم کامپیوتری بیشتر شد و در نتیجه مصرف تراشه برای ساخت این لوازم افزایش یافت.
علاوه بر این، افزایش تقاضا برای خرید خودرو در ماههای پایانی سال گذشته میلادی باعث کمبود بیشتر تراشههای کامپیوتری شد. همزمان آتشسوزی در یکی از بزرگترین کارخانههای ساخت تراشه در ژاپن و طوفان در ایالت تگزاس، محل یکی دیگر از کارخانههای ساخت تراشه، عرضه را محدود کرد.
مجموع این عوامل باعث شد تا تقریبا همه خودروسازان ناچار شوند خط تولید را برای مدتی متوقف کنند. برخی دیگر از شرکتها مانند نیسان، ماشینهای خود را بدون آپشنهایی مثل راهیاب ماهوارهای تولید کردهاند و بعضی دیگر عرضه مدلهای جدید خود را به تعویق انداختهاند.

در ساخت هر خودرو به طور متوسط بین ۵۰ تا ۱۵۰ تراشه کامپیوتری استفاده میشود و هزینه خرید این قطعه برای کارخانههایی نظیر فولکسواگن و تویوتا سالانه بیش از چهار میلیارد دلار است.
خودروسازان که تا پیش از این تنها به اندازه نیاز کوتاهمدت خود تراشه میخریدند، حالا به سرمایهگذاری بیشتر برای تامین این قطعه فکر میکنند. وسعت بحران تا حدی است که دولت آمریکا هم در پی یافتن راهحلی برای این مسئله است. اولیور زیپسه، مدیر گروه بامو هفته گذشته در مصاحبهای پیشبینی کرد که مشکل کمبود تراشه ممکن است تا دو سال دیگر ادامه داشته باشد.
‘قلب فراری زنده است’

فراری به تازگی برنامههای خود را برای استفاده از موتور الکتریکی منتشر کرده است. اعلام این برنامهها باعث گمانهزنیهایی شده بود که کارخانه ایتالیایی قصد دارد موتور دوازده سیلندر مشهورش را بازنشسته کند. این شایعهها باعث ناخرسندی طرفداران و مشتریان سنتی کارخانه شد.
اما در مراسم رونمایی مدلهای جدید، انریکو گالیهرا، مدیر بازاریابی فراری گفت: “موتور دوازده سیلندر قلب فراری است و با این مدلها ما راهی پیدا کردیم تا آنها (موتورهای دوازده سیلندر) را زنده نگهداریم. “
مدلهای جدید نمونههای قویتری از مدل ۸۱۲ فراری است که یکی در فرم کوپه و دیگری بدون سقف است. این مدلها با پسوند “کامپتزیونه” (Competizione) از مدلهای دیگر ۸۱۲ متمایز شده است. موتور ماشین ۸۳۰ اسب بخار نیرو تولید میکند، حداکثر سرعتش بیش از ۳۴۰ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومترش زیر سه ثانیه است.

بیست درصد فروش فراری در سه ماه اول سال ۲۰۲۱ شامل مدلهایی بوده که موتور دوازده سیلندر داشتند. تقاضا برای مدلهای دوازده سیلندر رو به کاهش است و در عوض خریداران بیشتر به مدلهایی رو آوردهاند که موتور هشت سیلندر دارند.
فراری اولین مدل کاملا الکتریکی خود را در سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه خواهد کرد.
پلتفرم آماده
فرمهای مختلف ماشین را میتوان با پلتفرم EVX تولید کرد
این پلتفرم که نامش EVX است را میتوان به باتریهای مختلف مجهز کرد و به گفته دو شرکت با آن میتوان ماشینی با قدرت حداکثر ۱۳۰۰ اسب بخار ساخت. فرم و ابعاد ماشینهایی که روی این پلتفرم ساخته میشود قابل تغییر است و میتوان با آن ماشینهای اسپرت کوپه، بدون سقف، سدان یا شاسیبلند ساخت.
علاوه بر قوای محرکه، همه بخشهای الکترونیکی و نرمافزاری هم با این پلتفرم در اختیار مشتری قرار میگیرد. مشتری اصلی این پلتفرم خودروسازانی هستند که سرمایه کافی برای مهندسی و ساخت پلتفرم یک ماشین الکتریکی ندارند و میتوانند با استفاده از EVX به سرعت یک ماشین الکتریکی به محصولات خود اضافه کنند.
پل مکنامارا، مدیر بخش مهندسی ویلیامز میگوید که تقاضا برای ساخت ماشینهای اسپرت و لوکس الکتریکی رو به افزایش است، اما تاکنون چنین راهحلی برای ساخت این ماشینها وجود نداشت.
ایتالدیزاین اعلام کرده که علاوه بر طراحی ماشین برای مشتریان، آماده است تا ۵۰۰ دستگاه خودرو برای هر مشتری بسازد. سقف تولید ماشینهایی که از این پلتفرم میتوانند استفاده کنند ده هزار دستگاه در سال است.







ثبت دیدگاه