شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 26 شوال 1445 Saturday, 4 May , 2024 ساعت ×
ورود پروژه‌های جذاب معدنی و پالایشگاه ستاره خلیج «بازتاب خبر» به بورس
05 اردیبهشت 1403 - 22:27
شناسه : 280042
1

وزیر امور اقتصاد و دارایی از رایزنی برای ورود پروژه‌های جذاب معدنی و پالایشگاه ستاره خلیج «بازتاب خبر» به بورس خبر داد.

به گزارش خبرنگار بازتاب خبر، احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی در آیین واگذاری مالکیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی که امروز در محل وزارت اقتصاد برگزار شد، بیان کرد: همکاری گروهی و همدلی ملی رمز غلبه کردن بر موانعی است که ظاهرا حل نشدنی به نظر می‌رسد.

وی افزود: روح همدلی که در فضای ورزش ایران است، سرایت کرد و خودش را در دل یک اقدام سیاستی و یک تدبیر ملی نشان داد.  این روحیه کار به ظاهر ناشدنی ۲۰ سال گذشته را امروز تحقق یافته کرد.

خاندوزی گفت: هنوز فراموش نکرده‌ایم که در رابطه با موضوع انتقال استقلال و پرسپولیس چه می‌گفتند. خیلی زمان زیادی از اینکه می‌گفتند از این حرف‌ها گوشمان پر است، نگذشته است. در رابطه با واگذاری زیاد صحبت شده و مصوبات زیادی وجود دارد. بسیار ابلاغ شده است اما دولت‌ها در ایران چنین کاری نمی‌کنند و چنین اراده‌ای وجود ندارد.

وی ادامه داد: شاهد این هستیم که امروز با یک همت جمعی و همدلی جمعی جشن واگذاری سهام دو باشگاه را برگزار می‌کنیم. از شخص رئیس جمهور در راس دولت تا تمام بدنه دولت و خانواده ورزش در این اتفاق سهیم بودند و برنامه امروز محصول همکاری و همدلی ملی است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: همانطور که در پروژه‌های مختلفی پیش از این شاهد بودیم، دولت مردمی سیزدهم دولت خاتمه پروژه‌های نیمه تمام است. امروز در حوزه دو باشگاه پرطرفدار، ریشه‌دار و مردمی استقلال و پرسپولیس یکی دیگر از پروژه‌های ناتمام قبلی تکمیل شد.

وی گفت: ما نسبت به اصل مشارکت طلبیدن مردم و بخش غیردولتی کاملا اراده جدی داریم. اینکه در اسفند ۱۴۰۰ یعنی در ۶ ماهه اول شروع به کار دولت، موضوع بورسی شدن این دو باشگاه و افزایش سرمایه آنها همچنین مشارکت چند صد هزار نفری مردم برای اولین بار و خرید ۱۰ درصد از سهام هر دو باشگاه مطرح شد، نشان دهنده این اراده است.

خاندوزی اضافه کرد: به تبع مشارکت مردم و بورسی شدن واگذاری سهام، مسئله شفافیت در عملکرد، پاسخگویی مدیران و اضباط مالی رقم خورد. بعد از این تصمیم باید واگذاری‌ها از تاریکخانه‌ها بیرون می‌آمد و در معرض نظر کارشناسان، متخصصان اقتصادی و مالی قرار می‌گرفت. این گام اولی بود که رخ داد. ما این رویکرد را در هر موضوع موثری که به کار بردیم، ثمراتش را دیدیم.

وی بیان کرد: در وزارت اقتصاد اصرار داریم، مقدمات ورود مجموعه‌های بزرگ کشور که همچنان جایشان در بازار سرمایه خالی است را به بازار سرمایه فراهم کنیم.

وی ادامه داد: ماه‌هاست با وزارت نفت مذاکره می‌کنیم تا پالایشگاه بزرگ ستاره خلیج «بازتاب خبر» را به‌عنوان یکی از چند شرکت بزرگ اقتصاد ایران وارد بورس کنیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی بیان کرد: ماه‌هاست با وزارت صمت وارد مذاکره شده‌ایم تا بتوانیم بسیاری از پروژه‌های جذاب معدنی کشور را به مشارکت مردمی بگذاریم و با تامین مالی جمعی مردمی، فراخوان کنیم. مثال‌هایی از این دست وجود دارد. امیدواریم همان‌طور که با همکاری وزارت ورزش شاهد این اتفاق بودیم در سایر حوزه‌ها هم مشابه چنین واگذاری‌هایی رخ دهد.

وی با تاکید بر واگذاری بر اساس اهلیت و تخصص افزود: در دولت سیزدهم واگذاری چندان زیادی نداشتیم. یک مورد مهم آن واگذاری بخشی از سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج «بازتاب خبر» بود که توسط یک خریدار کاملا تخصصی و اهل در این زمینه انجام شد. امروز اصرار داریم واگذاری با چشم انداز بلند مدت انجام دهیم تا مجموعه واگذار شده دوباره به دامن دولت باز نگردد.

خاندوزی افزود: در واگذاری امروز هم خریدارانی که ضوابط اقتصادی و مالی لازم را داشته باشد تا باشگاه بتواند کار حرفه‌ای خود را خوب انجام دهد، وارد عمل شدند. چشم‌انداز منابع پایدار درآمدی این دو باشگاه برای ما مهم است. همچنان کمک کار وزارت ورزش هستیم تا مسئله حق پخش که درآمد پایدار دو باشگاه را تضمین می‌کند، حل و فصل شود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی استفاده کردن از ظرفیت مدیریتی بخش‌های غیر دولتی را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: ما به دنبال این هستیم که واگذاری مالکیت تکمیل شود و آرام آرام بخش غیر دولتی توانمند برای مدیریت مجموعه‌های اقتصادی داشته باشیم.

وی یادآور شد: دز وزارت اقتصاد به دنبال این هستیم که فرمایش رهبری در زمینه واگذاری‌ها را محقق کنیم تا در سایر بخش‌های صنعتی، معدنی و اقتصادی دیگر کشور هم بتوانیم واقعا از ظرفیت مدیریت بخش‌های غیر دولتی استفاده کنیم تا کار صرفا در چنبره گردش چند مدیر دستگاه دولتی خلاصه نشود.

وی در انتها از رئیس جمهور برای اختصاص یک جلسه کامل هیات دولت به موضوع واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، معاون اول رئیس جمهور و دیگر دست‌اندرکاران تحقق هدف واگذاری سهام دو باشگاه، تشکر کرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان «بازتاب خبر»ی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.