شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 26 شوال 1445 Saturday, 4 May , 2024 ساعت ×
برتری ۷ بر ۱۹
03 اردیبهشت 1403 - 22:45
شناسه : 279982
0

بر اساس آمار بی‌بی‌سی، ایران با بودجه دفاعی ۷.۴ میلیارد دلار توانست در عملیات صادق الوعد بر بودجه نظامی ۱۹ میلیارد دلاری رژیم صهیونیستی پیشی بگیرد؛ آن هم در حالی که چندین به اصطلاح ابرقدرت طی این عملیات تنبیهی به یاری این رژیم شتافتند. 

به گزارش بازتاب خبر، ایران در پی حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق «به طور مستقیم» برای «اولین بار» وارد رویارویی با این رژیم شد؛ واقعه‌ای که کمتر کسی انتظارش را داشت و برای همیشه ورق را در بازی منطقه‌ای و بین المللی تغییر داد. به نوشته بی‌بی‌سی «بازتاب خبر»ی جمعیت ایران ۸۸.۶ میلیون نفر بوده و ۹.۶ میلیون نفر در سرزمین‌های اشغالی ساکن هستند. سرانه تولید ناخالص داخلی ایران (دلار) ۴۶۶۹ و رژیم صهیونیستی ۵۴۹۳۱ است که نقش تحریم‌های ضد ایرانی در این میان قابل مشاهده است. بودجه دفاعی ایران ۷.۴ میلیارد دلار و بودجه نظامی این رژیم ۱۹ میلیارد دلار است. بی بی سی ادعا کرده که این آمار بر اساس داده‌هایی هستند که در سال ۲۰۲۴ از منابع بانک جهانی و انستیتوی بین المللی برای مطالعات استراتژیک منتشر شده‌اند.

ایران در این اقدام تنبیهی از پیش اعلام شده دست به عملیات صادق الوعد علیه رژیم صهیونیستی زد و گنبد آهنین که تا پیش از این نامش از اقتدار خاصی برخوردار بود در عمل نتوانست شهرت خود را حفظ کند؛ البته در آن زمان صهیونیست‌ها و رسانه‌های حامی آن مدعی شدند که ایران نتوانسته اهداف مورد نظرش را مورد اصابت قرار دهد و حتی برخی مدعی بودند که تمام پهپادها و موشک‌های ایران را رهگیری کرده‌اند.

فضاسازی‌های ضد ایرانی به گونه‌ای و در حدی بود که حتی عده‌ای تصور می‌کردند پهپادها و موشک‌های ایران به سرزمین‌های اشغالی نرسند و حتی به شوخی آنها را با موشک‌های کاغذی مقایسه کردند و وقتی تصاویر اصابت موشک‌های ایرانی به خاک سرزمین‌های اشغالی منتشر شد ادعا می‌شد که به هدف اصابت نکرده‌اند.

کمال پنحاسی، سخنگوی «بازتاب خبر»ی زبان نیروی نظامی رژیم صهیونیستی در پی این عملیات در پیامی ویدئویی گفت: بیش از ۱۲۰ موشک بالستیک به سرزمین‌های اشغالی پرتاب شد که تعداد کمی (ثانیه ۸ ویدئو) به خاک سرزمین‌های اشغالی نفوذ کرد و بقیه رهگیری شدند. بیش از ۳۰ فروند موشک کروز پرتاب شد که هیچکدام موفق (ثانیه ۱۵) به نفوذ به حریم هوایی سرزمین‌های اشغالی نشدند. از بیش از ۱۷۰ پهپاد هم (ثانیه ۲۱) که هیچکدام (ثانیه ۲۳) به خاک سرزمین‌های اشغالی نفوذ نکردند. 

جالب آنکه امیر رضا طباطبائی، مدرس و متخصص زبان بدن در بررسی فیلم اظهارات پنحاسی می‌گوید: برای اینکه تحلیل این ویدئو دقیق باشد، چندین مصاحبه از این شخص دیده شد تا به عادات رفتاری هم مثل همیشه در تحلیل دقت بشود. ١- نسبت به اولین مصاحبه پس از رسیدن موشک به اسرائیل که ایشون بسیار نگران بود و کاملا متن را از رو می‌خواند، اینجا سعی می‌کند با آرامش بیشتری صحبت کند. ٢- معمولا وقتی از همان اول از دستان به صورت برج استفاده می‌شود، قرار است بر یک موضوع و نقطه ضعفی سرپوش گذاشته بشود. ٣- ثانیه هشت، حرکت دست به سمت پایین نشان می‌دهد برخلاف حرف ایشان، تعداد خیلی هم کم نبوده (حداقل از چیزی که نشان می‌دهد بیشتر بوده است) ۴-نحوه گفتن هیچ کدام در ثانیه‌های ۱۵ و ۲۱ را با دقت ببینید. خیلی راحت مشاهده می‌کنید زبان بدن برای یک کلمه طبیعتا باید یکسان باشد ولی کاملا متفاوت است. (هیچ کدام ثانیه بیست و یک واقعی نیست) ۵- ثانیه ٢٣، هنگام گفتن نفوذ نکردن، سر به سمت پایین میاد که نشون میده که جمله ای که گفته می‌شود درست نیست. (طبیعتا باید سر به سمت بالا می‌رفت) و با توجه به میکس شماره ۴ و ۵، می‌شود دقیق نتیجه گرفت که این قسمت کلا راست گفته نمی‌شود.

اما آنچه موجب از بین رفتن شهرت گنبد آهنین شد چند دلیل داشت، یکی نفس به میدان آمدن کشورهای حامی این رژیم در شب عملیات بود؛ به طوری که جنگنده‌های آنها حدود هفت ساعت در آسمان در تقلا بودند که موشک‌های ایرانی نتوانند از گنبد آهنین عبور و به سرزمین‌های اشغالی نفوذ کنند. 

رسانه‌های حامی رژیم صهیونیستی در این مدت تلاش تبلیغاتی بسیاری کردند که بتوانند عملیات ایران را ناکام جلوه دهند و بودند عده‌ای که با این حجم از تبلیغاتِ زیاد باور کردند که ایران نتوانسته است اقدام مورد ادعای خود را عملی کند. این رفتار رسانه‌ای را قبلا نیز در پی شهادت سردار سلیمانی و حمله ایران به پایگاه عین الاسد شاهد بودیم که ادعا می‌شد اقدام ایران موثر واقع نشده است؛ هرچند اصل موضوع نفس پاسخگویی ایران از خاک خود به خاک سرزمین‌های اشغالی بود.

روز یکشنبه سایت بی‌بی‌سی «بازتاب خبر»ی تصاویری از محل اصابت موشک‌های ایران به پایگاه هوایی نواتیم منتشر کرد و نوشت:

«پایگاه نواتیم کانون اصلی بحث‌ها درباره حمله ایران بوده و در تصاویر ماهواره‌ای تغییرات آن مشهود است. اسرائیل نیز خسارت «اندک» به این پایگاه را تایید کرده است. طبق تصاویر ماهواره‌ای بین روزهای ۱۲ تا ۱۴ آوریل، دستکم در چهار نقطه از پایگاه نواتیم تغییراتی دیده می‌شود البته این تصاویر به‌تنهایی نمی‌توانند نشانگر اصابت موشک باشند. ارتش اسرائیل ۱۴ آوریل یک ویدیوی ۱۹ ثانیه‌ای منتشر کرد که سه محل متفاوت خسارت را نشان می‌دهد. در بخشی از این ویدیو نیروهای اسرائیلی در حال تعمیر باند فرودگاه نشان داده می‌شوند. به نظر می‌رسد محل در حال تعمیر با یکی عکس‌های ماهواره‌ای که یک دگرگونی بزرگ را نشان می‌دهد، مطابقت دارد. پایگاه نواتیم پنج باند بزرگ پرواز دارد که در دو بخش شمالی و جنوبی پایگاه هستند و محل مورد اشاره در باند جنوبی است. چنانچه در تصاویر ۱۲ آوریل پیداست، در باند جنوبی پایگاه نواتیم که آشیانه هواپیماهاست، هیچ تغییری دیده نمی‌شود، اما یک روز بعد، یعنی پس از حمله ایران، لکه بزرگی بر روی همان باند پرواز قابل شناسایی است. این لکه روز ۱۴ آوریل نیز به چشم می‌خورد، تغییری که شاید با گفته‌های مقام‌های اسرائیل درباره خسارت به باند پرواز همخوانی داشته باشد.»

خبرنگار بی بی سی نیز در بازدید از محل اصابت موشک‌های ایران به پایگاهی در جنوب سرزمین‌های اشغالی و بقایای موشک‌ها، مشاهدات خود را «وحشتناک» می‌داند و می‌گوید که طول مخزن سوخت موشک ۱۱ متر و قطر آن یک و نیم متر است و با اضافه کردن کلاهک جنگی آن که به گفته وی ۴۵۰ کیلوگرم مواد منفجره دارد و همچنین موتور موشک جمعا حدود ۱۳، ۱۴ متر طول موشک است.  

طی چند روز گذشته رسانه‌های معاند در مصاحبه با کارشناسان اذعان کردند که ایران در عملیات صادق الوعد موفق به هدف قرار دادن دو پایگاه مورد نظرش شده است که دلیل دیگری برای بر باد رفتن اقتدار گنبد آهنین و از سویی نشانگر دقت موشک‌های ایران بود.

دستاورد دیگر ایران در عملیات وعده صادق دستیابی به اطلاعاتی بی‌سابقه و عینی از رفتارهای این رژیم و حامیانش در زمان اقدام ایران علیه سرزمین‌های اشغالی بود. شرمین ناروانی، روزنانه نگار عرب زبان در این زمینه می‌گوید: «ایران اکنون نقشه کاملی از ساختار پدافند موشکی اسراییل در اختیار دارد و علاوه بر آن ایران دریافت که در چنین مواقعی چه کشورهایی برای دفاع از اسرائیل سینه سپر می‌کنند و این لیست کوتاه بود. آمریکا، انگلیس و فرانسه که هر سه قدرتهای هسته‌ای هستند و همچنین اردن. این سه کشور یک پوشش عرب / مسلمان نیاز داشتند.»

وی می‌افزاید: «اطلاعاتی که ایران در این عملیات به دست آورد هزینه‌ای راهبردی برای اسرائیل داشت. آنها از سامانه‌های پیکان، تاد، فلاخن داود، گنبد آهنین و … استفاده کردند. ایران اکنون می تواند برآورد کند کدام جنگنده از قبرس، اردن و یا کشورهای دیگر بلند می‌شود. و همراهی آنها با اسراییل در آینده در عملیات مشابه دشوارتر خواهد شد.» 

این تحلیل‌گر عرب زبان تاکید می‌کند که ایران این عملیات را به تنهایی انجام داد در حالی که رژیم صهیونیستی به تنهایی از عهده آن برنیامد. برای این کار این رژیم به سه قدرت هسته‌ای و یک رژیم عربی نیاز داشت.

ناروانی همچنین به هزینه ۱.۴ میلیارد دلاری رژیم صهیونیستی برای جان سالم به در بردن از این عملیات و هزینه ۲.۵ درصدی ایران اشاره می‌کند.

ایران در روزهای اخیر باوجود سالها تحریم، توانست هیمنه توان دفاعی نظامی رژیم صهیونیستی را از بین ببرد و این رژیم باوجود همه تبلیغات و انکارهایی که کرد خود می‌داند چه سیلی خورده است و از سویی عده‌ای از مردم که تحت تاثیر تبلیغات و فضاسازی‌های غرب و رسانه‌های معاند بودند در عمل قدرت دفاعی و پیشگیرانه ایران را دیدند و وجهه پوشالی رژیم صهیونیستی از نگاهشان فرو ریخت. 

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان «بازتاب خبر»ی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.