شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024 ساعت ×
نگرانی فعالان اقتصادی از روی کار آمدن دوباره ترامپ/ «کارنامه مشروط» تیم اقتصادی دولت برای بخش‌خصوصی
06 فروردین 1403 - 11:38
شناسه : 279220
0

یک عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، با بیان اینکه سال ۱۴۰۲ بدترین سال برای بخش خصوصی ظرف دهه های گذشته بود، گفت: برآوردها از شاخص‌های اقتصادی حاکی از آن است که شرایط در سال آینده نیز چندان مثبت نخواهد بود.

مهراد عباد، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در خصوص برآورد خود از وضعیت کلی اقتصاد کشور در سال آینده گفت: وقتی در مورد اقتصاد ایران صحبت می‌کنیم، باید ببینیم بازیگران این اقتصاد چه کسانی هستند؛ بخشی از اقتصاد مربوط به بخش خصوصی و بخشی دیگر مربوط به بخش دولتی است؛ سهم بخش خصوصی چیزی بین ۵ تا ۲۰درصد و حتی کمتر اعلام می‌شود و از این رو متاسفانه چون دولت بازیگر اصلی اقتصاد است، تاثیرگذاری آن هم بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: ما برای بررسی اقتصاد کشور، نیازمند داشتن اطلاعات و آمار هستیم و این اطلاعات و آمار از طریق برنامه و بودجه حاصل می‌شود که دسترسی به این اطلاعات محدود بوده و خیلی نمی‌توان از روی برنامه و بودجه دولت پیش بینی خاصی داشت؛ به خصوص اینکه دولت و قوای دیگر به نوعی روی اقتصاد ایران تاثیرگذاری دارند و به نظر من قوای دیگر (مجلس) با قوانینی که وضع می‌کنند و نظارتی که باید شود، نقش تاثیرگذاری بر اقتصاد کشور خواهند داشت.

عباد با تاکید بر اینکه ما نحوه تعامل مجلس قبل با بخش خصوصی را دیدیم که خیلی هم تاثیرگذار نبود، گفت: احتمالا در مجلس بعد که مجلس با تفکرات خاص‌تری هم خواهد بود که شرایط بدتر خواهد شد. باید دید تعامل مجلس چطور خواهد بود.

وی ادامه داد: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز روی شرایط تاثیرگذار خواهد بود. ما اگر دوباره برگشت ترامپ را ببینیم، مسلما تعاملش با ایران بدتر از چیزی که هست خواهد بود. البته نباید فرقی بین دموکرات ها و جمهوری خواهان گذاشت؛ اما ترامپ متفاوت بوده و فردی غیرقابل پیش بینی است و به همین دلیل، ترکیب ترامپ و مجلس تندرو به ضرر بخش خصوصی و اقتصاد کشور خواهد بود.

او در ادامه گفت: در هر صورت باید دید در ادامه کار تعامل دولت با بخش خصوصی چطور خواهد بود. سال گذشته چالش‌های زیادی داشتیم؛ هر چند به تازگی تعاملات بهتر شد که امیدواریم تعاملات مثبت تداوم یابد. البته کاش این تعاملات به نفع بخش خرد و متوسط هم باشد؛ نه فقط شرکت‌های بزرگ. به احتمال زیاد ما در سال آینده تعامل بهتری با دولت را شاهدیم.

این عضو اتاق ایران با بیان اینکه بانک مرکزی و سیاست‌هایش نیز بسیار در شرایط تاثیرگذار خواهند بود، توضیح داد: متاسفانه در چند دهه اخیر ما شاهد بانک مرکزی با ثبات و قدرتمندی نبودیم که تصمیماتش به اقتصاد ما کمک کند؛ متاسفانه تصمیمات غیرکارشناسی به اقتصاد ما ضرر زده که امیداریم در بانک مرکزی شاهد تغییر رویه باشیم. باید واقعیات اقتصاد را قبول کنیم و به سمتی برویم که کار علمی کنیم.

عباد معتقد است در کل تیم اقتصادی دولت متاسفانه در این دو سال اصلا موفق نبوده و خوب است تغییری در این تیم اقتصادی شاهد باشیم و افراد متخصص بادانش به تیم اقتصادی اضافه شود.

وی افزود: یکی از این پایگاه‌ها تیم وزارت اقتصاد است که میتواند نقش مهم در بهبود اقتصاد داشته باشد. در وزارت اقتصاد معاونتی به نام بهبود محیط کسب و کار داریم که برای بهبود محیط کسب و کار تلاش می‌کنند. امیدواریم این تیم‌ها در بدنه دولت بیشتر تشکیل شود؛ هر چند متاسفانه اقتصاد ما علاوه بر دولتی سیاسی هم است.

عباد گفت: همچنین از نقش اتاقها نباید غافل شد؛ ما در ابتدای امسال شاهد تغییر رویکرد خوبی از اتاق ایران بودیم که با بی قانونی تغییراتی ایجاد کردند. من ابتدا امیدوار شدم که تغییرات مثبت در اتاق مطالبه گری خود را بیشتر کند؛ اما تغییرات ایجاد کردند. من فکر می کنم ما در این ۴۰سال به روش خاصی (در لفافه و با انعطاف) مطالبه گری کردیم. به نظر من باید تغییر رویه دهیم و مطالبه گری خود را به روش جدیدتر و با نحوه بیان متفاوت تر با راهکارهای عملیاتی انجام دهیم که قوای مختلف یا از آن استفاده میکنند یا خیر.

او گفت: اتاق ها در این سالها نقش به سزایی نداشتند و در واقع نمی‌توانستند؛ اما امیدوارم با تغییر مطالبه گری و افزایش خدمات به اعضا و تکثر اعضا، در اقتصاد ایران تاثیرگذار باشند. به نظر من شرایط سال آینده به شدت سخت تر خواهد بود. امسال سخت ترین سال کسب و کار ما بود. هم باید با تحریم‌های خارجی هم با بی خردی های داخلی مبارزه کنیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان «بازتاب خبر»ی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.