جمعه, ۳۰ آبان , ۱۴۰۴ Friday, 21 November , 2025 ساعت ×
شناسه : 246928
بهمن ۱۷, ۱۴۰۰ ساعت: 3:45
ثبت‌ نام «آزاد» نیست

آموزشیار یا آموزش‌بار؟ پس از سه نیم‌سال تحصیلی، دانشجویان همچنان با مشکلات متعددی برای انتخاب واحد در سامانه متمرکز دانشگاه آزاد مواجهند.

به گزارش ایسنا، روزنامه همشهری نوشت: «مسئله انتخاب واحد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در چند روز گذشته یک‌ بار دیگر به کانون توجه افکار عمومی آمده و انتقاد دانشجویان این دانشگاه را به‌ دنبال داشته است. از شهریورماه سال ‌۱۳۹۹ بود که مسئولان دانشگاه آزاد با شعار ارائه خدمات یکپارچه هوشمند، سامانه‌ای به نام «آموزشیار» را برای انجام امور دانشجویی و تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد رونمایی و اعلام کردند که به‌زودی همه واحدهای دانشگاه برای ارائه خدمت به دانشجویان، از سامانه‌های قبلی به بستر مدرن آموزشیار نقل مکان خواهند کرد. از رونمایی آموزشیار سه نیم‌سال تحصیلی گذشته و این روزها دانشجویان پرجمعیت‌ترین دانشگاه کشور دوباره با مشکلات متعددی که این سامانه برای آنها به ارمغان آورده، دست‌به‌گریبان هستند.

کابوس انتخاب واحد برای دانشجویان دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد اسلامی در آخرین آمار رسمی که توسط رئیس آن در سال ‌۱۳۹۸ اعلام شده، بیش از یک میلیون دانشجو و نزدیک به ۵۰۰ واحد دانشگاهی دارد و حالا همه امور آموزشی، مالی و دانشجویی در گستره وسیع قرار است در بستر سامانه آموزشیار انجام گیرد. چنین تمرکزی بیش از هر چیزی نیازمند تمهید پیش‌نیازهایی از حیث زیرساخت‌های پهنای باند و اینترنت بوده است که به‌ نظر می‌رسد در آستانه چهارمین نیم‌سال زیر بار رفتن آموزشیار هم هنوز به‌درستی فراهم نشده است. مسئولان دانشگاه آزاد برای غلبه بر مشکلاتی که حین انتخاب واحد برای دانشجویان پیش می‌آمد، تلاش کردند تقویمی را برای انتخاب واحد دانشجویان در مقاطع مختلف و استان‌ها تعیین کنند. این در حالی است که تدبیر به‌ کار رفته هم ظاهرا کارآمدی نداشته و همچنان دانشجویان این دانشگاه با مشکلات عدیده برای انتخاب واحد مواجهند.

مهدی، دانشجوی کارشناسی، در یکی از واحدهای استان تهران است. او که در زمان تعیین‌شده موفق نشده انتخاب واحد کند، در این‌ باره به همشهری می‌گوید: «از زمان رونمایی از آموزشیار این چهارمین ترمی است که من باید در این سامانه انتخاب واحد کنم و شهریه بپردازم. سامانه مدام مختل می‌شود و توان پاسخگویی به حجم مراجعه را ندارد. این سؤال برای آدم پیش‌ می‌آید که اساسا راه‌اندازی این سامانه چه ضرورتی داشت؟»

سؤال این دانشجو را البته قبلا ایمان عطارزاده، مدیر کل‌ توسعه شبکه علمی هوشمند دانشگاه آزاد اسلامی، پاسخ داده است. او گفت که واحدهای مختلف دانشگاه آزاد به‌ دلیل استفاده از نرم‌افزارهای مختلف امکان ارائه خدمات یکپارچه آموزشی را در زمان کرونا در بستر فضای مجازی نداشته‌اند و به همین دلیل استفاده از یک سامانه متمرکز به یک ضرورت تبدیل شده است.

با این حال اگر یکی از هدفگذاری‌های مهم آموزشیار را سهولت دسترسی دانشجویان به خدمات آموزشی و حذف بوروکراسی زاید برای دریافت خدمات دانشجویی قلمداد کنیم، از نظر دانشجویان این دانشگاه این هدفگذاری محقق نشده است.

«آن چه بیش از همه‌ چیز درباره آموزشیار آزاردهنده است، اختلال مکرر این سامانه و پیام‌های خطایی است که در زمان مراجعه دانشجویان به آن دیده می‌شود. یعنی اگر شما شانس داشته باشید و بعد از بارها تلاش بتوانید وارد سامانه شوید، ممکن است پس از کلیک روی گزینه انتخاب واحد با پیغام خطای «دسترسی به این بخش از سامانه فعلا مقدور نیست» مواجه شوید. یا مثلا ممکن است صفحه انتخاب واحد را هم پس از ۱۰ بار تلاش باز کنید اما حین انتخاب دروس ناگهان همه‌ چیز از دسترس‌تان خارج می‌شود.» این جملات را امیرحسین، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تهران مرکز، به همشهری می‌گوید. او معتقد است به‌ دلیل ضعف سنتی زیرساخت‌های اینترنت در کشور، اصولا ایده استفاده از سامانه متمرکز برای خدمات‌دهی به جمعیت‌های انبوه معمولا با شکست مواجه شده و دیگر سامانه‌های کشور نیز معمولا در پیک مراجعه شهروندان دچار اختلال می‌شوند.

اصرار به ترویج پیام‌رسان در وانفسای انتخاب واحد

دومرحله‌ای‌کردن ورود به آموزشیار و الزام واردکردن کد ارسالی به پیام‌رسان آی‌گپ از دیگر انتقادات دانشجویان به آموزشیار است. به‌رغم شلوغی سامانه و مشکلات متعدد آن، دانشجویان همچنان باید پس از واردکردن نام کاربری و رمز عبور، منتظر دریافت رمز در بستر پیام‌رسان بمانند یا در غیر این‌ صورت دو دقیقه برای ورود به نرم‌افزار صبر کنند. این مسئله خود به یک عامل دیگر کندی فرایند انتخاب واحد تبدیل شده است. یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد در این‌ باره می‌گوید: «این که مسئولان دانشگاه با پیام‌رسان توافقی برای همکاری دارند، به‌ خودی‌ خود محل سؤال است؛ چراکه همه ما را به‌رغم میل باطنی، برای دریافت خدمات تحصیلی مجبور به عضویت در یک پیام‌رسان می‌کنند. اما حرف ما این است که دست‌ کم در زمان انتخاب واحد از خیر ترویج این پیام‌رسان بگذرند و اجازه دهند ورود به سامانه روان‌تر انجام شود.»

مشکلات پرداخت شهریه، کمتر از قبل اما پابرجا

مشکلات در پرداخت الکترونیکی شهریه و تأیید پرداخت در آموزشیار و بعضی اشتباهات محاسباتی در تعیین شهریه و بدهی دانشجویان، همچنان مورد اعتراض است. مسئولان دانشگاه معتقدند که این مشکلات و نبود مطابقت‌ها نسبت به گذشته کمتر شده اما همچنان مواردی از این قبیل از سوی دانشجویان مختلف گزارش می‌شود: «سازوکار آموزشیار به‌ گونه‌ای است که شما بدون پرداخت شهریه امکان انتخاب واحد ندارید. زمان برای انتخاب واحد هم که می‌دانید محدود است. حالا این وسط اگر شما در پرداخت شهریه به مشکل بخورید، عملا فرصت استفاده از همان فرصت محدود را هم از دست می‌دهید. بارها این مشکل را به پشتیبانی آموزشیار اعلام کرده‌ام اما اپراتورهای پشتیبانی اصلا دلیل آن را نمی‌دانند.»

دانشجوی دیگری در این‌ باره می‌گوید: «من با این که در ترم‌های گذشته اضافه پرداخت داشتم و این ترم بیش از چهار میلیون بستانکار بودم، باز وقتی برای انتخاب واحد مراجعه کردم، سیستم به اشتباه من را بدهکار نشان می‌داد و نمی‌گذاشت انتخاب واحد کنم. وقتی با دانشگاه هم تماس گرفتم، آنها به من گفتند که فعلا مبلغ مربوطه را بپرداز تا انتخاب واحد کنی، پس از آن به این مسئله رسیدگی می‌شود و مبلغ عودت داده خواهد شد. اما این سؤال برای من پیش می‌آید که چرا باید چند میلیون اضافه بپردازم؟»

مسئولان دانشگاه چه می‌گویند؟‌

در واکنش به اختلالات به‌وجودآمده در نرم‌افزار آموزشیار، مدیر کل روابط‌ عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، در این‌ باره گفت: «سامانه آموزشیار به‌ علت تعداد بالای مراجعه و همچنین کندی اینترنت در کشور با کندی‌هایی مواجه است که موجب اختلال در روند ثبت‌ نام و انتخاب واحد دانشجویان شده است.»

او ضمن عذرخواهی از دانشجویان، از تلاش شبانه‌روزی همکاران فنی دانشگاه آزاد برای رفع مشکلات خبر داده و گفته است: یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو به همراه ۲۵‌ هزار عضو هیأت علمی در این روزها به سامانه آموزشیار وارد شده‌اند و همین مسئله سبب ایجاد ترافیک در سامانه شده است. همدانچی درباره مشکلات دانشجویان برای پرداخت شهریه هم گفته که این موضوع نسبت به ترم گذشته بسیار کمتر شده اما مسئولان دانشگاه در حال رایزنی هستند تا با افزایش درگاه‌های پرداخت بانکی، دغدغه دانشجویان در این‌ باره رفع شود. مدیر روابط‌ عمومی دانشگاه آزاد نهایتا گفته آموزشیار تا تکمیل انتخاب واحد همه دانشجویان این دانشگاه فعال باقی می‌ماند و از دانشجویان خواسته نگران نباشند.»

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.