
به گزارش فرادید؛ اواسط دی ماه سال ۹۶ بود که حادثه نفتکش سانچی رخ داد. حادثهای که پس از آن تنها پیکر سه سرنشین نفتکش پیدا شد. اما از آن زمان تاکنون خانواده سرنشینان نفتکش سانچی پیگر سرنوشت فرزندان شان هستند. بیشتر خانوادهها معتقدند که فرزاندان شان زنده اند و دولت مسئول پیگیری وضعیت آنها است.
اما همان روزی که کشتی غرق شد، درخواست صدور گواهی فوت این خدمه بهعنوان شهید از طرف علی ربیعی، وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مطرح شد. با این اوصاف گواهیهای فوت از سوی سازمان ثبتاحوال کل کشور صادر شد، تا پرونده آنها برای همیشه به بایگانی فرستاده شود.
البته خانوادهها این گواهی فوتها را نپذیرفتند و شکایت خود را به قوه قضائیه بردند، تا گواهی را باطل کنند.
در نهایت هم روزهای گذشته خبر رسید که شعبه ۱۱۵ دادگاه عمومی حقوقی مجتمع شهید باهنر تهران گواهی فوت سرنشینان نفتکش سانچی را صادر کرده است.
این دادگاه میگوید هیچکدام از دلایل و ادلهای که شرکت ملی نفتکش ایران، سازمان ثبتاحوال کل کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دادگاه ارائه داده بودند تا نشان دهند گواهی فوت را درست صادر کردهاند، مورد پذیرش دادگاه قرار نگرفت و رای به نفع خانوادههای خدمه کشتی سانچی صادر شد.
اما در این رابطه پزشکی قانونی کشور هم به تازگی اعلام کرده «در مورد کشتی سانچی که دی ماه سال ۹۶ در آبهای شرقی چین غرق شد، اجساد ۳ نفر از متوفیان به پزشکی قانونی تهران ارجاع شده بود و پرونده ۹ نفر از خدمه نفتکش سانچی به پزشکی قانونی ارجاع نشده بود.»

چرا خانواده سرنشینان نفتکش سانچی به زنده بودن آنها امیدوارند؟
پدر یکی از سرنشینان سال گذشته در باره این موضوع گفته بود که تماسها از مالدیو، تایوان، نیوزیلند، جنوب چین و … بوده است.
او همچنین گفته بود که برای شماره تلفن یکی از خدمه نیز هر ماه هزینه رومینگ صادر میشود.
اما این درحالی است که مسئولان شرکت ملی نفتکش ایران این موضوع را رد میکنند و میگویند که تماسها واقعی نبودهاند.
شهرام فرحبد مدیر بازرگانی این شرکت میگوید که «امکان زنده ماندن خدمه شجاع این کشتی وجود نداشته و این عزیزان در همان لحظات اولیه بر اثر استنشاق دود ناشی از گازهای سمی جان خود را از دست دادهاند.»
البته خانواده سرنشینان میگویند پس از استخراج صدای جعبهسیاه مشخص شد که حدود سهدقیقه و ۳۰ ثانیه بعد از برخورد، کاپیتان دستور خروج میدهد. در این زمان چهار نفر در اتاق کنترل فرماندهی حضور داشتند. اما جسد هیچ یک در اتاق فرماندهی پیدا نشد. همچنین ۲۹ دیگر نیز مفقود شدند و تنها جسد ۳ نفر پیدا شد.
استدلال خانواده سرنشینان این است که پس ازدستور خروج کاپیتان ۲۹ نفر از خدمه موفق به فرار شده اند و تنها ۳ نفر در این حادثه موفق به فرار از حادثه نشدند و جان باختند.
ابطال گواهی فوت سرنشینان چه تاثیری دارد؟
از طرفی مطابق قوانین مفقودالاثری شرکت ملی نفتکش باید تمام حقوق، مزایای کارکنان مفقودالاثر را به خانواده آنها و وارثانشان پرداخت کند.
این در حالی است که اگر گواهی فوت باقی میماند، خانوادهها و در کل ذینفعان خدمه سانچی، تنها میتوانستند درخواست انحصار وراثت بدهند. دریافت گواهی انحصار وراثت یعنی آنکه قبول کردهاند فرزند، شوهر یا پدرشان فوت شده و آنها که گواهی فوت را گرفتهاند، دیگر حقوق و مزایا نخواسته و تنها طلب ارث میکنند.
با این وجود رضا احمدیفیروزجایی، قاضی شعبه ۱۱۵ دادگاه عمومی تهران، حکم داده است که به دلیل فقدان شواهد قطعی مبنی بر فوت خدمه سانچی، آنها باید «مفقودالاثر» در نظر گرفته شوند.
با این حال شرکت ملی نفتکش مطابق قانون باید در هفتههای آینده برای پیداکردن خدمه مفقودالاثر از صلیب سرخ جهانی درخواست جستوجو کرده و تمام حقوق، مزایای کارکنان مفقودالاثر را به خانواده آنها و وارثانشان پرداخت کند.







ثبت دیدگاه