فرادید| واتیکان به دلیل یک بازنمایی از صحنه تولد عیسیمسیح با شمایلی که به شخصیتهای دالک و دارث ویدر در جنگ ستارگان تشبیه شدهاند، مورد تمسخر واقع شد.
به گزارش فرادید به نقل از دیلی میل، بیست مجسمه سرامیکی شامل یک فضانورد و یک جنگجوی کلاهخودبهسر که روی کلاهخودش تصاویری از جمجمه دیده میشود، در روز جمعه توسط مقامهای واتیکان در میدان سنت پیتر چیده شدند.
یکی از نویسندگان روزنامه «کتولیک هرالد» در مقالهای با عنوان «صحنه خجالتآور زایش علمی-تخیلیِ واتیکان» این صحنه را یک «کمدی مسخره» توصیف کرد. درهمینحال، تعداد زیادی از کاربران رسانههای اجتماعی این شمایل را به دالِکها در سریال معروف دکتر هو تشبیه کردند که تکیه کلامشان «تکفیر»! «تکفیر»! بود.
یکی از کاربران رسانههای اجتماعی با پست کردن تصویری از شمایل فضانورد که در حال به اهتزار درآوردنِ پرچم واتیکان روی ماه است به این صحنه واکنش نشان داد. برخی دیگر تصاویری از دارث ویدر را به اشتراک گذاشتهاند که سراغ آدرس میدان سنت پیتر را میگیرد.
واتیکان هر سال صحنه نمایش تولد مسیح را به شکلی متفاوت برگزار میکند که اغلب آنها را هنرمندان و شهرها به واتیکان هدیه میدهند. امسال صحنه مدرن با شخصیتهای غولآسا را دانشجویان و معلمان شهر کاستلی در ایتالیا به واتیکان هدیه دادند. تولید آثار سرامیکی از سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۵ در این شهر رواج داشت و این شمایل نیز در همان سالها با بهکارگیری تکنیک سنتی ساخته شدهاند.
این شمایل نخستینبار در سال ۱۹۶۵ در کاستلی و سپس در سال ۱۹۷۰ در رم به نمایش گذاشته شدند و بعد از آن به یک تور جهانی رفتند که شامل بیتالمقدس، بیتلحم و تلآویو بود.
این شخصیتها که بخشی از یک گروه ۵۴نفری هستند به دلیل آسیبهای وارده ناشی از تور جهانی، از دهه ۷۰ میلادی در موسسه هنر کاستلی نگهداری میشدند. این شخصیتها روی صحنهای به نمایش گذاشته شدهاند که فاقد پسزمینه شامل یک کلبه و درختانی است که معمولاً در صحنه تولد مسیح دیده میشود.
واکنشهای آنلاین به این صحنه اغلب منفی بوده و بسیاری آن را «زشت»، «مایه شرمساری» و «تمسخر تولید عیسیمسیح» توصیف کردهاند.
آنا فرانچسکا ۵۸ساله، از رم به روزنامه تایمز گفته: «این صحنه سرد است و چرا باید فضانورد وجود داشته باشد؟ من واقعاً نمیفهمم چه اتفاقی دارد میافتد.»
فضانورد احتمالاً بازتاب سالی است که این شخصیت در آن ساخته شده، یعنی درست بعد از ۱۹۶۹ و فرود به ماه. اما بسیاری از منتقدان سنتی به این صحنه واکنشهای شدید و جدی نشان دادهاند و یکی از آنها توئیت کرده: «ما نباید نسبت به توهینها به آنچه در دین و مذهب کاتولیک حساسیتبرانگیز است، منفعل باشیم.»
یکی دیگر نوشته: «امیدوارم پرستش این بتهای عجیبوغریب توسط پاپ آغازگر یک همهگیری بزرگ دیگر نشود.»
از نظر عدهای که به رم نزدیکترند، تصمیم شهرداری شهر برای استفاده از این شمایل در پایان سال ۲۰۲۰ بسیار ملالآور است. آلفردو چیارلی، ۶۵ ساله، که ۳۰ سال است در میدان اقلام مذهبی میفروشد، میگوید: «با توجه به همهگیری و تمام چیزهای دیگر، مسیحیان انتظار یک نوزایش را داشتند. این شمایل بسیاری را ناامید و گیج کرده است.»
آخرین صحنه تولدی که واتیکان استفاده کرده بود، قایقی شکسته را نمایش میداد که گروه زیادی از پناهجویان در آن بودند و شخصی که به ملاقات یک زندانی رفته بود و نمادی از انجام اعمال خیریه بود.
ثبت دیدگاه