
هوندا نسل جدید مدل سیویک را هفته گذشته در شبکه اینترنتی علاقهمندان به بازیهای کامپیوتری رونمایی کرد. این مدل جدید که قرار است از سال آینده به بازار عرضه شود، یازدهمین نسل از مدل پرطرفدار سیویک است.
هدف از رونمایی ماشین در شبکه اینترنتی توییچ (Twitch)، نمایش آن به جوانان است که بیشترین مشتری سیویک هستند. هوندا میگوید یکی از دلایل موفقیت سیویک این است که این ماشین انتخاب کسانی است که برای اولین بار ماشین میخرند.
فرم ماشین نسبت به قبل تغییر زیادی نکرده، اما طراحان هوندا در واکنش به انتقادها از نسل پیش، ظاهر سیویک را به سلیقه عمومی نزدیکتر کردهاند. هوندا همچنین تولید مدل کوپه دو در سیویک را هم به خاطر فروش کم متوقف میکند و نسل جدید را تنها در فرم سدان و هچبک چهار در میسازد.


با وجود کاهش محبوبیت ماشینهای سدان در برابر شاسیبلندها، هوندا امیدوار است سیویک همچنان پرطرفدار بماند. مدیران کارخانه میگویند که با قیمت متوسط بیستهزار دلار، سیویک امکانات بیشتری از یک شاسیبلند در اختیار مشتری میگذارد.
بازنشستگی پاسات

پاسات، پرفروشترین سدان متوسط در اروپا و بعد از شاسیبلند اطلس، پرفروشترین مدل کارخانه در آمریکا است. اما فروش مدلهای سدان در جهان رو به کاهش است و فولکسواگن ترجیح میدهد که سرمایهاش را صرف ساخت ماشینهای الکتریکی و شاسیبلند کند.
خبرگزاری اتوموتیو نیوز از قول منابعی در فولکسواگن نوشته که از سال ۲۰۲۳ این کارخانه در اروپا فقط تولید مدل استیشن را ادامه میدهد. پاسات استیشن هنوز در اروپای شمالی خریدار دارد.
دلیل دیگر این تصمیم رقابت پاسات با مدل مشابهی در گروه خودروسازی فولکسواگن است. کارخانه اشکودا، عضو دیگر فولکسواگن یک مدل سدان به نام “سوپرب” براساس پاسات میسازد که قیمت کمتری دارد. محبوبیت این مدل در سالهای گذشته مخصوصا در اروپای شرقی بیشتر شده و فروش پاسات را مشکل کرده است.

همزمان با حذف پاسات، فولکسواگن اولین سدان الکتریکی خود را به بازار خواهد فرستاد. ابعاد این ماشین که براساس کانسپت آیدی ویژن (ID VIZZION) ساخته میشود، با پاسات یکی است، اما فضای اتاقش بسیار بزرگتر است. نام این مدل به احتمال زیاد ID ۶ است و به گفته کارخانه میتواند با هر بار شارژ تا ۷۰۰ کیلومتر حرکت کند.
گروه فولکسواگن قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ تولید ماشینهای الکتریکی را به سه میلیون دستگاه در سال افزایش دهد.
نُت تازه

نیسان میگوید مسافتی که ماشین با هر بار پرکردن باک طی میکند شصت درصد از ماشینهای بنزینی بیشتر است. موتوری که باتریها را شارژ میکند طوری طراحی شده که در سرعت پایین خاموش است و صدای موتور سرنشینان را اذیت نمیکند.

نیسان کیکز هم با قوای محرکه هیبرید ئی-پاور ساخته میشود
نیسان به جز نت، شاسیبلند کوچک خود به نام “کیکز” را با این قوای محرکه میسازد و قصد دارد نسل بعدی مدل قشقایی را هم با ائی-پاور به بازار عرضه کند. نیسان میگوید تولید ماشین با موتور الکتریکی را تا پایان سال ۲۰۲۳ به یک میلیون دستگاه در سال خواهد رساند.
‘توافق کنید’

پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، دو طرف در حال مذاکره برای رسیدن به توافقی تجاری هستند. خودروسازان میگویند که خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا برای صنعت خودروی این کشور ۵۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون پوند (حدود ۷۴ میلیارد دلار) هزینه خواهد داشت.
جرج گیلسپی، مدیر انجمن خودروسازان بریتانیا، هفته گذشته در یک نشست اینترنتی گفت: “سرنوشت نامعلوم بعد از برگزیت تا کنون برای ما یک میلیارد پوند هزینه داشته و ۲۸ برابر این سرمایه را هم به خاطر کرونا از دست دادهایم. ما توافقی با اتحادیه اروپا میخواهیم که با توجه به نیازهای ما باشد. “
بریتانیا و اتحادیه اروپا باید تا اول ژانویه ۲۰۲۱ به توافق برسند. در غیر این صورت خودروسازان ممکن است ناچار شوند بر اساس قوانین سازمان تجارت جهانی برای واردات قطعه و خودرو ده درصد تعرفه بپردازند. پرداخت این تعرفه هزینه ساخت ماشین در بریتانیا را افزایش میدهد و رقابت را برای خودروسازان سخت خواهد کرد.
در سال ۲۰۱۹ تولید خودرو در بریتانیا یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه بود که بیش از هشتاد درصد آن صادر شد و نیمی از آنها در اتحادیه اروپا فروخته شد. بریتانیا همچنین از واردکنندگان عمده خودرو است. بیش از ۸۵ درصد از دو میلیون و سیصد هزار دستگاهی که سال گذشته میلادی در این کشور فروخته شد، وارداتی بود.






ثبت دیدگاه