دکتر علی فیضی درباره جلوهی شبه علم در روانشناسی اظهار کرد: جلوه کردن شبه علم در روانشناسی تفاوت چندانی با علوم دیگر ندارد.
وی افزود: یکی دیگر از ویژگیهای شبه علم این است که وابستگی زیادی به تجربه فردی یا شواهد حکایتی دارد. مثل ماجرای شیوع کرونا که ممکن است برخی بگویند فلان دارو یا بهمان جوشانده طب سنتی برای کرونا مفید است، در روانشناسی هم وقتی فردی نه بر اساس یافتههای نظاممند بلکه با توجه به تجربه شخصی خود یا تجربه شخصی فرد دیگری ادعاهایی را مطرح میکند، در واقع دارد موضوعات شبهعلمی را بیان میکند.
این روانشناس در پاسخ به پرسشی درباره مضرات شبه علم در روانشناسی، گفت: یکی از اصلیترین ضررهایی که شبه علم در روانشناسی به افرادی که به آن روی میآورند، میزند، این است که ممکن است از مدعاهای شبه علمی برای آموختن راهکارهای موفقیت، شادمانی در زندگی، بهبود روابط با دیگران و توانایی کنترل دیگران استفاده شود.
فیضی ادامه داد: از آن جایی که مدعاهای شبه علم مبتنی بر تحقیقات طولانی، نظاممند و هم راستا با دیگر یافتههای خود روانشناسی یا علوم دیگر نیستند، تنها سود این ادعاها به جیب کسانی میرود که مدعاها را میفروشند.
وی با بیان اینکه افرادی که خریدار رویکردهای شبه علمی هستند، ضرر میکنند و در ضرر آنها فردی که این رویکردها را فروخته نقشی ندارد، افزود: این مدل سخنان ممکن است به درجات خطرناکی نیز برسند.
این روانشناس در پاسخ به سوالی درباره نقش سازمان نظام روانشناسی در جلوگیری از رواج شبه علم در روانشناسی، گفت: سازمان نظام روانشناسی، سازمانی نسبتا نوپاست و در چند دورهی گذشته بعضا با بحرانهای داخلی نیز روبهرو بوده است. این سازمان، چندان نتوانسته مانند سازمان نظام پزشکی کدهای اخلاق حرفهای را تدوین کند.
فیضی ادامه داد: در کشور ما بر سر این موضوع که علم و شبه علم چیست، توافق نظری وجود ندارد. در دانشگاههای ما آموزش مشخصی در خصوص این که یک روانشناس یا مشاور چگونه میتواند عمل کند، وجود ندارد.
وی بیان کرد: بنابراین در دوران تحصیل، ارزشهایی که میتوانند فرد را هدایت کنند به این که علم، شبه علم و ضدعلم را از یکدیگر تشخیص دهد، وجود ندارد و آموزشهایی که بتواند فرد را هدایت کند که طبق اخلاق حرفهای عمل کند درونی نمیشود.
فیضی با بیان این که «از یک سو ما راهنما نداریم و از سوی دیگر آموزش و پژوهشی برای تفکیک علم از شبه علم انجام نمیگیرد»، گفت: روانشناسان حتی اگر با این آموزشها روبهرو شوند، نمیتوانند آنها را درونی سازی کنند؛ زیرا وقتی از دانشگاه خارج میشوند، فضا برای این که همچنان اخلاقی، حرفهای، موثر و علمی حرکت کنند، وجود ندارد و چنین نیست که جامعه این رفتاری را تشویق و از سوی دیگر کردار و رفتار شبه علمی را تقبیح کند.
فیضی با تاکید بر این که باید فضایی برای ترویج علم باز شود، خاطرنشان کرد: تجربههای دیگر کشورها به ما نشان میدهد افرادی که شبه علم را رواج میدهند به هر طریقی فضایی برای بیان سخنانشان پیدا میکنند؛ یعنی تا زمانی که خریدار وجود دارد، فروشنده نیز هست.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که ایجاد فضایی برای ترویج علم تشویق و تقویت نشود و بازار مصرف یافتهها و خدمات علمی مشخص نشود، اذهان ناآماده که نمیتوانند تفاوت بین علم و شبهعلم را تشخیص دهند، خریدار فروشندگانی هستند که سخنان ضدعلمی خود را در بستهبندیهای زیبا به مردم میفروشند. باید تقاضای شبه علم را از طریق تقویت علم کاهش دهیم.
ثبت دیدگاه