بامو یک شاسیبلند الکتریکی رونمایی کرده که به گفته مدیرانش پیشرفتهترین ماشینی است که این کارخانه تاکنون ساخته است. بامو iX قرار است از سال آینده به بازار عرضه شود. این ماشین اولین مدل از مجموعه تازهای از ماشینهای الکتریکی بامو است که در چند سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.
iX دو موتور الکتریکی دارد که ۵۰۰ اسب بخار نیرو تولید میکنند. ماشین با هر بار شارژ میتواند تا حداکثر ۴۸۰ کیلومتر حرکت کند. باتریها قابلیت شارژ سریع دارند و در ۴۰ دقیقه تا ۸۰ درصد شارژ میشوند.
بامو، iX را براساس الگوی جدید مدلهایش طراحی کرده که در آن چراغها باریک و جلوپنجره بزرگ و کشیده است. جلوپنجره رادارها و حسگرهایی را پوشانده که سیستم خودران ماشین از آن استفاده میکند.
در این ایده طراحی که “فنآوری خجالتی” نام دارد، تکنولوژی تا حد ممکن از دید سرنشینان دور است تا آنها بتوانند راحتتر با ماشین ارتباط برقرار کنند و آرامش بیشتری داشته باشند.
iX دومین ماشین کاملا الکتریکی بامو است. این کارخانه در سال ۲۰۱۳ از اولین شرکتهایی بود که با مدل i۳ به بازار ماشینهای الکتریکی وارد شد. بامو در سالهای بعد در سرمایهگذاری در ساخت ماشینهای الکتریکی تردید کرد و از قافله عقب ماند و حالا تلاش میکند با سرعت خود را به رقیبان برساند.
فراری بدون سقف
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت SF۹۰ اسپایدر ۲/۵ ثانیه و حداکثر سرعتش ۳۴۰ کیلومتر در ساعت است. قیمت پایه ماشین در ایتالیا ۴۷۳ هزار یورو (۵۶۰ هزار دلار) است که حدود ۴۰ هزار یورو از مدل سقفدار SF۹۰ گرانتر است.
خودروساز ایتالیایی امیدوار است که با مدلهای هیبرید بتواند از یک سو با سوپرکارهای الکتریکی رقابت کند و از سوی دیگر سوپرکارهایی با موتور دوازده سیلندر را به چالش بکشد.
پورشههای عجیب
در بین این مدلها، از همه عجیبتر یک مینیون به نام رندینست (renndienst) است که در سال ۲۰۱۸ ساخته شد. در این پروژه مدیران کارخانه از طراحان خواستند تا ماشینی خانوادگی را در آینده تصور کنند و ببینند آیا میتوان چنین ماشینی را با شخصیت و هویت پورشه خلق کرد.
دایملر کوچک
ساخت ماشینهای الکتریکی از ماشینهای معمولی سادهتر است. تحقیقات بانک هلندی ING نشان داده که باتری و موتور هر ماشین الکتریکی ۲۰۰ قطعه دارد، در حالی که این تعداد در موتور و گیربکس یک ماشین معمولی ۱۴۰۰ قطعه است، در نتیجه کارگر کمتری برای ساخت یک ماشین الکتریکی لازم است.
دایملر همچنین برای آزاد کردن سرمایه برای ساخت ماشینهای الکتریکی ناچار است تا حد ممکن هزینههای اضافه را کم کند. در نتیجه حجم شرکت در میانمدت کاهش خواهد یافت.
کالینوس میگوید که سرمایهگذاری تازه، باعث استخدام تعداد زیادی مهندس نرمافزار و متخصص باتری و خودروهای الکتریکی خواهد شد. به گفته مدیر دایملر، تعریف لوکسبودن در حال تغییر است و حفظ محیط زیست و سادگی به رکنی اصلی از یک کالای لوکس تبدیل شده است.
دایملر همچنین میخواهد با ارائه خدمات نرمافزاری درآمد بیشتری کسب کند. در این روش، مشتریان دایملر با پرداخت حق اشتراک میتوانند از خدماتی نظیر سیستمهای کمک به راننده یا برنامههایی در ماشین خود استفاده کنند. این خدمات اضافی از سال ۲۰۱۴ در ماشینهای بنز به مشتریان ارائه خواهد شد.
ثبت دیدگاه