جنرالموتورز با انتشار همزمان ویدیوهایی در اینترنت و پخش آگهی مابین برنامههای پرطرفدار تلویزیون، مدل جدیدی از وانت هامر را نمایش داد.
جنرالموتورز تولید هامر را در دهه نود میلادی آغاز کرد و با این نام شاسیبلندهایی شبیه به ماشینهای ارتش آمریکا میساخت. اما ورشکستگی جنرالموتورز در سال ۲۰۰۸ و مصرف بالای سوخت مدلهای هامر باعث توقف تولیدش شد.
کارخانه آمریکایی پارسال اعلام کرد که تولید هامر را با مجموعهای از مدلهای الکتریکی از سر خواهد گرفت. اولین مدل که هفته گذشته رونمایی شد، قرار است دو سال دیگر به بازار عرضه شود.
هامر سه موتور الکتریکی دارد که در مجموع ۱۰۰۰ اسب بخار نیرو تولید میکند. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ماشین حدود سه ثانیه است و با هر بار شارژ میتواند بیش از ۵۶۳ کیلومتر حرکت کند.
داخل ماشین با الهام از سفر انسان به کره ماه طراحی شده است. بر روکش درهای جلو نقشه محلی در ماه که فضاپیمای آپولوی ۱۱ بر آن فرود آمد کشیده شده است. زیر پای راننده هم طرحی از جای پای اولین انسان بر کره ماه است.
سقف ماشین را میتوان کاملا برداشت و در صندوق جلو قرار داد. برای رفت و آمد راحت به جای بار، در عقب به صورت پله باز میشود. این در دو بلندگو هم دارد.
برای عبور بهتر از جادههای ناهموار، ارتفاع ماشین کم و زیاد میشود. همچنین ماشین امکانی به نام “خرچنگ” دارد که با آن چرخهای عقب هم جهت با چرخهای جلو فرمان میگیرند و ماشین میتواند به صورت اریب یا مورب حرکت کند.
هامر با وانت “سایبرتراک” ساخت تسلا و وانتی الکتریکی از شرکت نوپای ریویان رقابت خواهد کرد که پیشبینی شده قیمت پایه هر دو حدود هفتاد هزار دلار باشد. هامر پس از فروش سری اول، مدلهای دیگری از این وانت را با قیمت ارزانتر به بازار عرضه خواهد کرد.
وانت هامر یکی از دستکم بیست ماشین الکتریکی است که جنرالموتورز قصد دارد در چند سال آینده تولید کند. بزرگترین خودروساز آمریکا میگوید در آینده همه محصولات کارخانه موتور الکتریکی خواهد داشت.
در سوم برای فیات ۵۰۰
مدل سه در کمی گرانتر از مدل دو در با قیمت پایه ۳۱ هزار و ۹۰۰ یورو (حدود ۳۸ هزار دلار) فروخته خواهد شد. نسل جدید فیات ۵۰۰ تا پایان امسال به بازار اروپا عرضه خواهد شد و ممکن است در آمریکا هم فروخته شود.
از ایتالیا به آمریکا
دیتوماسو در سال ۱۹۵۹ توسط بازرگان و راننده آرژانتینی مسابقات اتومبیلرانی، آلخاندرو دیتوماسو تاسیس شد. دیتوماسو محل کارخانهاش را در شهر مودنا و در نزدیکی کارخانه فراری انتخاب کرد و ابتدا برای تیمهای اتومبیلرانی ماشین میساخت.
اولین مدل اسپرت کارخانه در سال ۱۹۶۳ ساخته شد. دو مدل مانگوستا و پانترا مشهورترین ماشینهای کارخانه است که در اواخر دهه شصت و دهه هفتاد نام کارخانه را جهانی کرد.
دیتوماسو هفته گذشته اعلام کرد که P۷۲ در سال ۲۰۲۲ و در کارخانه این شرکت در آمریکا تولید خواهد شد. این ماشین از موتور ۷۰۰ اسب بخاری فورد استفاده میکند و قیمت پایهاش حدود ۹۰۰ هزار دلار است. قرار است تنها ۷۲ دستگاه از P۷۲ ساخته شود.
رکوردشکنی تسلا
درآمد تسلا در سه ماه تابستان هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار اعلام شده و فروش ۵۴ درصد افزایش یافته است. این شرکت در این مدت ۱۴۵ هزار و ۳۶ دستگاه ماشین فروخته و میگوید همچنان امیدوار است که بتواند تا پایان سال جاری بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه ماشین بفروشد.
با وجود این آمار امیدوارکننده، تحلیلگران همچنان نسبت به آینده این شرکت تردید دارند. تسلا اکنون با ارزشترین خودروساز جهان در بازار بورس است. این در حالی است که تولیدش نسبت به شرکتهای دیگر نظیر تویوتا و فولکسواگن بسیار ناچیز است.
بخشی از محبوبیت تسلا به خاطر این است که این شرکت زودتر از همه تولید ماشینهای الکتریکی را آغاز کرد و اکنون هم در ساخت باتری و هم در تولید نرمافزار از دیگران جلوتر است.
تسلا برای حفظ این فاصله برنامههای متعددی را آغاز کرده است. از جمله کارخانه بزرگی در چین تاسیس کرده و مشغول ساخت کارخانه دیگری در آلمان است. همچنین قرار است در چند سال آینده مجموعهای از مدلهای جدید به بازار عرضه کند.
با این حال فاصله تسلا با رقیبانش رو به کاهش است. خودروسازان دیگر میلیاردها دلار در ساخت ماشینهای الکتریکی سرمایهگذاری کردهاند و با تمام توان در تلاشند تا خود را به تسلا برسانند.
ثبت دیدگاه