
در سالهای اخیر ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بیشترین آلودگی را در تهران ایجاد کردهاند. مقدار حجم ذرات معلق موجود در جو از مهمترین شاخصهای آلودگی هوا است. به همین علت بیشترین توجه را نسبت به سایر آلایندههای جوی در سازمان حفاظت از محیطزیست برخوردار است.
با توجه به آلودگی هوای تهران به خصوص در زمستان و آسیبهای بهداشتی و اقتصادی آن، پژوهشگران محیطزیست دانشگاه پیام نور تهران و دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه یزد با انجام مطالعهای نقشه آلودگی شهر تهران را تهیه کردند.
کاملیا علوی، صدیقه کیانژاد، سیده عالمه صباغ؛ پژوهشگرانی بودند که در انجام این مطالعه مشارکت داشتند.
در این پژوهش از نرمافزار Arc GIS برای نقشهسازی استفاده شد و دادههای میانگین غلظت آلایندههای اصلی طی سال ۱۳۹۵ و نیمه اول سال ۱۳۹۶ از ۲۰ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهر تهران، جمعآوری شد. در سراسر شهر تهران حدود ۲۰ ایستگاه فعال سنجش آلودگی هوا مستقر است. از این تعداد ۱۳ ایستگاه متعلق به شرکت کنترل آلودگی هوای تهران و هفت ایستگاه متعلق به سازمان حفاظت محیطزیست است.
این ۲۰ ایستگاه شامل: اقدسیه، محلاتی، بهاران، پارک رز، پیروزی، پونک، دروس، ژئوفیزیک، ستاد بحران منطقه هفت، شادآباد، شهرری، شهرداری منطقه چهار، شهرداری منطقه هفت، شهرداری منطقه ۱۰، شهرداری منطقه ۱۶، شهرداری منطقه ۱۹، گلبرگ، مسعودیه، فتح و شهرداری منطقه ۱۱ است.
نتایج گزارشهای مربوط به میانگین غلظت سالانه پنج عامل اصلی آلاینده هوا در شهر تهران نشان میدهد که به ترتیب پنج ایستگاه مسعودیه، شهرداری منطقه چهار، شهرداری منطقه ۱۰، ستاد بحران منطقه هفت و اقدسیه آلودهترین ایستگاهها بودند.
در بررسیها مشخص شد که پنج ایستگاه دروس، گلبرگ، شهرری، فتح، و شهرداری منطقه هفت؛ پاکترین ایستگاهها بودند. به گفته پژوهشگران این مطالعه؛ این مناطق به دلایلی مثل سرانه فضای سبز بیشتر و استفاده از خودروهای جدید و با آلایندگی کمتر، هوای پاکتری دارند.
این پژوهشگران با توجه به نتایج به دستآمده پیشنهاداتی را ارائه کردند:
– استفاده کمتر از خودروهای شخصی و روی آوردن به وسایل نقلیه عمومی به ویژه در مناطق آلوده؛ تحقیقات و پژوهشهای بیشتر در شرکت نفت برای ارتقای کیفیت بیشتر سوختهای فسیلی بهویژه بنزین مصرفی خودروهای شخصی و همگانی؛ انتقال کارخانههای بزرگ و کوچک، کورههای ذوب فلز و ریختهگری به نواحی دور از تهران و نواحی شهری؛ ساماندهی سیستم حملونقل و ترافیک شهری به خصوص در مناطق با آلودگی بیشتر.
یافتههای این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «تعیین نقشه آلودگی هوا با استفاده از روش درونیابی کریجینگ در GIS، مورد مطالعه: کلانشهر تهران» در دو فصلنامه علمی بومشناسی شهری؛ وابسته به دانشگاه پیامنور، منتشر شده است.






ثبت دیدگاه