فروشگاه اینترنتی آمازون تصاویر اولین ماشین الکتریکی خود را منتشر کرد. این ماشین که با همکاری خودروساز آمریکایی ریویان (Rivian) ساخته شده، قرار است از سال آینده در ناوگان تحویل خریدهای اینترنتی آمازون استفاده شود.
آمازون میخواهد تا سال ۲۰۴۰ تولید دیاکسید کربن خود را به صفر برساند و استفاده از ماشینهای الکتریکی برای تحویل خریدهای مشتریان، گام مهمی برای رسیدن به این هدف است.
ماشین با توجه به نیاز رانندگان آمازون طراحی شده است. جای بار در سه ردیف قفسهبندی شده و راننده از کابین خود به عقب ماشین دسترسی دارد. روبروی راننده دو نمایشگر بزرگ قرار دارد که به هوش مصنوعی آمازون به نام الکسا مجهز شده و فرمانهای صوتی راننده را اجرا میکند.
اکثر بخشهای ماشین از طریق یک نمایشگر بزرگ و با فرمانهای صوتی کنترل میشود
اطلاعاتی درباره قدرت ماشین منتشر نشده، اما با توجه به اینکه این ماشین برای تحویل بار در مناطق شهری ساخته شده، انتظار نمیرود باتریهای بسیار قوی با برد طولانی داشته باشد.
آمازون تنها شرکتی نیست که به دنبال ساخت ماشینهای الکتریکی اختصاصی است. شرکت پست آمریکایی UPS هم در حال اجرای پروژهای مشابه است و قرار است با همکاری یک کارخانه انگلیسی به نام “اریوال” (Arrival) ده هزار وانت الکتریکی به ناوگان خود اضافه کند.
بین گذشته و آینده
ماشین کاسلانی بر اساس نسل کنونی ونهای سیتروئن ساخته میشود. این شرکت پنلهایی از پلاستیک قوی ساخته که به بدنه ماشین میچسبد و ظاهر ماشین را به مدل کلاسیک سیتروئن تبدیل میکند. استفاده از این پنلها باعث شده تا شکل دادن به ماشین نیاز به تغییرات فنی زیاد نداشته باشد.
این ون را میتوان در سه اندازه مختلف و پنج مدل باری و مسافری سفارش داد. علاوه بر موتور دیزل، امکان سفارش ماشین با موتور الکتریکی هم وجود دارد. قیمت پایه ماشین ۳۵ هزار دلار است و پنلهای پلاستیکی بدنه ماشین با قیمت حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ دلار به طور جداگانه هم فروخته میشود.
مسیر آینده برای بنز
EQXX یک پروژه تحقیقاتی است و قرار نیست به تولید انبوه برسد. زمان رونمایی از این کانسپت هم اعلام نشده است.
اولین مدل، یک سدان لوکس به نام EQS است که اکنون در مرحله آزمایش جاده است و قرار است سال آینده به بازار عرضه شود. مرسدس-بنز میگوید این ماشین با هربار شارژ تا ۷۰۰ کیلومتر حرکت میکند.
مرسدس-بنز در سال ۲۰۲۲ یک شاسیبلند بزرگ الکتریکی بر اساس EQS خواهد ساخت. مدلهای دیگر شامل یک سدان و شاسیبلند متوسط براساس کلاس E و دو شاسیبلند کوچک براساس مدلهای GLA و GLB کارخانه است. مرسدس-بنز پیشبینی کرده که ماشینهای الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ نیمی از فروش کارخانه را شامل خواهد شد.
دومین مدل الکتریکی هوندا با الهام از “ئی:کانسپت” ساخته خواهد شد
ماشینی که به نام “ئی:کانسپت” در پکن نمایش داده شد، نشان میدهد که مدل الکتریکی بعدی هوندا یک شاسیبلند خواهد بود. برخلاف اولین مدل الکتریکی کارخانه که با نگاهی به ماشینهای گذشته هوندا طراحی شده بود، این شاسیبلند طرحی آیندهنگر دارد.
هوندا اطلاعات زیادی درباره قدرت و امکانات ماشین ارائه نکرده، اما پیشبینی میشود این ماشین با هدف بازار اروپا و چین طراحی شده است.
هوندا همچنین هفته گذشته اعلام کرد که از سال آینده همکاری با مسابقات فرمول یک را متوقف خواهد کرد. هوندا از پنج سال پیش با ساخت موتور برای تیمهای فرمول یک با این مسابقات همکاری میکرد.
سومین تولیدکننده خودروی ژاپن به خاطر ویروس کرونا ضرر هنگفتی کرده و برای ساخت ماشینهای الکتریکی به سرمایه زیادی نیاز دارد. تاکاهیرو هاچیگو، مدیر این شرکت میخواهد تا سال ۲۰۳۰ دو سوم از ماشینهای هوندا الکتریکی، هیدروژنی یا هیبرید باشد و تا سال ۲۰۵۰ تولید دیاکسید کربن توسط کارخانه به صفر برسد.
ثبت دیدگاه