
به گزارش فرادید، استاد شجریان به جز بنز دبلیو ۱۰۹، مدل لوکس و مشهور تیپ ۳۰۰ این کمپانی را هم در اختیار داشت که یک تعمیرکار باسابقه بنزهای قدیمی وجود آن را تایید کرده است.
مرسدس بنز ۳۰۰SL در زمان خود پرسرعتترین خودروی در حال تولید دنیا بود و برخی آن را اولین سوپرماشین تاریخ صنعت خودروسازی میدانند.
این خودرو همچنین نام اولین موتور با انژکتورمستقیم یا Direct Injection را یدک میکشد. مرسدس بنز ۳۰۰SL که تعداد ۱۴۰۰ دستگاه از آن با دربهای گالوینگ تولید شد، باعث به چالش کشیدن بسیاری از هنرمندان افراطی در پافشاری بر جمله معروف صنعت نمیتواند بخشی از هنر باشد شد. خودرویی زیبا و چشم نواز، با قابلیتهای فنی بسیار بالا، که حتی پس از گذشت نزدیک به ۶۰ سال از ساخت آن، سریع و قدرتمند تلقی میگردد.
صادق، یکی از تعمیرکاران ماشینهای بنز قدیمی در تهران، سال ۸۸ درباره مرسدس بنز تیپ ۳۰۰ استاد شجریان گفته بود که “جناب شجریان یک بنز آنتیک ۳۰۰ دارد. بابت چراغهای فابریک روی گلگیر آن ایران و توران را گشته و پیدا نکرده بود. اسم ما را شنید و یک روز آمد اینجا که بعد تعریف کرد با چه مکافاتی به مغازه ما رسیده. نیمساعته چراغها را تهیه کردم و کارش را راه انداختم. بعد از آن چندین بار آمده و از مشتریان ما است. “
بررسیها نشان میدهد که از این خودروی افسانهای تعداد بسیاری معدودی در ایران وجود دارد و قیمتگذاری خارجی آنها عدد بین ۱.۵ تا ۳ میلیون دلار را نشان میدهد.
مرسدس بنز W109؛ خودروی سوپر لوکس استاد شجریان
رینگهای W ۱۰۹ با اندکی تغییر نسبت به مدل W ۱۰۸ ساخته شد و در ساخت پیشرانه آن نیز از سیستم سوخترسانی انژکتوری استفاده شد.
در آگوست ۱۹۶۵ تایپ T مدل آن که نیز که نسل جدیدی در طراحی مرسدس محسوب میشد، عرضه شد که به دلیل افزایش طول بدنه آن با نام Long معرفی شد و با ترکیب نام SE مدل SEL ساخته شد.
W ۱۰۹ اوج تکنولوژی مرسدس بنز به شمار میرفت، ترمزهای دیسکی برای چهار چرخ و پیشرانهای انژکتوری و اصلاح میل فرمان که هنگام تصادف آسیب کمتری نسبت مدل قدیمی وارد میکرد.

بنز دبلیو ۱۰۹ از کجا به دست خسروی آواز ایران رسید؟
یکی از این مرسدسها نیز برای پادشاه حبشه (اتیوپی کنونی) در نظر گرفته شده بود. «هالیه سلاسی» پادشاه اتیوپی تنها پادشاه دعوت شده به این مراسم بود که با خودروی در نظر گرفته شده برای او، سفر خود را از تهران به سمت شیراز آغاز کرد. او به همراه دو خودروی محافظ که پیکانهایی سفید رنگ بودند، تهران را به سمت شیراز ترک کرد.
هالیه سلاسی هدف خود از پیمودن تهران تا شیراز را با خودروی تشریفات خود، بازدید از منطقههای توریستی ایران و دیدن شهرهایی که بین تهران و شیراز هستند و لذت بردن از سواری مرسدس بنز W۱۰۹، عنوان کرده بود.
این خودرو پس از پایان جشنهای ۲۵۰۰ ساله به گاراژ سلطنتی بازگرداننده شد و با وقوع انقلاب، از سوی بانک ملت مصادره شد و پس از آن توسط بنیاد در مزایده قرار گرفت.
سپس آقای “حمید کوشانفرنیا” که از پیشکسوتان ورزش اتومبیلرانی است، این مرسدس بنز را خریداری کرد و آن را مورد بازسازی و مرمت قرار داد. پس بازسازیهای انجام شده توسط آقای کوشانفرنیا این خودرو توسط «محمدرضا شجریان» خریداری شد و برای ۱۰ سال توسط استاد شجریان مورد استفاده قرار گرفت.
مرسدس بنز W۱۰۹ از انتقال به مشهد توسط آقای اسعدی مورد بازسازی اساسی قرار میگیرد و پس از آن به پیام توسل که خود استادی ماهر در زمینه خودرو است، انتقال مییابد.

این محصول که با رنگ آبی نفتی تیره، سقف چرمی کرمی و تزئینات چوب و چرم از ظاهری سالم برخوردار است، به گفته تیمور ریشار ارزش بسیار بالایی داشته و غیرقابل فروش است. ریشار توضیح داده که به جز مقداری به روزرسانی، خودرو هیچ تغییری نداشته است.
نگاهی به این خودرو که گفته میشود به خانواده شجریان تعلق دارد (گویا خودرو توسط تیمور ریشار از همایون شجریان خریداری شده است)، نشان دهنده کیفیت ساخت بالا و قطعات ارزنده آن است. چیزی که یادآور نام بنتلی و مهندسی سطح بالای این شرکت است.

ماشین جنجالی استاد؛ تویوتا لندکروزر پرادو ۵ در مدل ۲۰۰۶
این پرادو که از نسخه vx و نوع فول بوده، از موتور شش سیلندر قدرتمندی سود میبرد که ۲۴۰ اسب قدرت داشت و به لطف سیستم دودیفرانسیل، یکی از بهترین عملکردها را در زمینه آفرود از خود به جای گذاشت. پرادو vx چهار در که اغلب با مدل ۲۰۰۶ وارد ایران شده، امروزه بهایی نزدیک به ۱ میلیارد تومان دارد که برای یک خودرو ۱۴ ساله رقم واقعا گزافی است.

جیپ ویلیز شکاری- ۱۹۶۶






ثبت دیدگاه