
به گزارش فرادید، غلامرضا سلیمانی، مدیرعامل شرکت سایپا دراین باره گفته “این محصول نخستین خودرو SUV بومیسازی شده در داخل کشور خواهد بود و ویژگیهای دو دیفرانسیل و شاسی مستقل در آن دیده میشود که این موضوع قابلیت، توان و کیفیت قابل ملاحظهای به این خودرو میبخشد و آن را به خودرویی آفرودی و سرسخت تبدیل میکند. “
او همچنین گفته است که ” از نیمه دوم امسال تا پایان سال آینده با ورود یک خودرو شاسی بلند به خانواده محصولات سایپا، تحولی اساسی در سبد محصولات این گروه خودروسازی ایجاد میشود و تصویر ذهنی مشتریان و جامعه نسبت به سایپا تغییر خواهد کرد. با ورود این محصول به بازار، صنعت خودرو ایران پس از سالها شاهد تولید یک خودرو متفاوت در داخل کشور خواهد بود. “.
اما در طرف مقابل مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو میگوید که “زامیاد تیوان” خودرویی چینی است و قیمت آن نیز در بازار ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان تمام میشود.
او گفته یکی از خودروسازان مدعی شده اولین آفرود وارد بازار خودرو ایران میشود؛ این در حالی است که “زامیاد تیوان” خودرویی چینی از آب درآمده است. به نظر میرسد این خودرو ظرف سه سال آینده وارد بازار خودرو شود.
دادفر میگوید: “هنوز این خودرو ساخته نشده است؛ پلتفرم آن طراحی شده و به نظر میرسد خودروسازان در شرایط تحریم قصد دارند بگویند که اولین خودرو آفرود را تولید کردهایم. “
با این حال بررسیها نشان میدهد که تستهای خیابانی فودای لندفورت یا همان زامیاد تیوان سایپا، از سال ۲۰۱۲ در شرکت فودای آغاز و نهایتا نسخه تولید نهاییاش در سال ۲۰۱۴ آماده شد، اما بهعنوان مدل ۲۰۱۵ به بازار چین آمد.
در حال حاضر “فودای لند فورت” در بازار چین، هم در نسخه ۵ نفره و هم در نسخه ۷ نفره قابل سفارش است و جالبتر اینکه چه مدل تکدیفرانسیل (۲WD) و چه مدل تمام چرخ محرکش (AWD)، هردو بهصورت استاندارد با جعبهدنده دستی تحویل مشتریانش میشود. با این وجود میتوان حدس زد که نسخه مونتاژی زامیاد نیز هم در مدل دندهای و در مدل اتوماتیک، فروخته شود.

مشخصات فنی و امکانات رفاهی “زامیاد تیوان”
فودای برای بازار چین دو مدل پیشرانه ۲ لیتری توربو و ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی را در نظر گرفته است. با این حال پیشبینی میشود با توجه به محبوبیت مدلهای توربوشارژ در ایران، نسخه توربو به دست مشتریان داخلی برسد.
این خودروی ۴.۷ متری با وزنی بیشتر از ۱.۹ تن میتواند ۲۱۵ اسببخار نیرو و ۲۸۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. مصرف سوخت میانگین تیوان با ثبت رکورد ۹.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کمی نگرانکننده به نظر میرسد. چراکه در این صورت مصرف شهری آن به مراتب بیشتر خواهد بود. قاعدتاً نباید روی چابکی این محصول حساب باز کرد. چراکه سرعت نهاییاش به زحمت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت میشود.
شرکت هنوز به صورت رسمی اطلاعاتی درباره این خودروی جدید منتشر نکرده، اما با بررسی مدلهای حاضر در بازار چین میتوان امکاناتی همچون ۷ صندلی، اتوهلد، استارت دکمه ای، آینه حساس به نور، ترمز پارک برقی، تریم داخلی چرم مصنوعی، تهویه دوگانه اتوماتیک، چراغ روشنایی روز، دوربین ۳۶۰ درجه، سامانه کمکی حرکت در سراشیبی، سامانه کنترل پایداری، سانروف، سنسور نور، صندلی راننده برقی، قابلیت تنظیم وضعیت انتقال قدرت (تک دیفرانسیل-دو دیفرانسیل سبک-دو دیفرانسیل سنگین)، کروز کنترل، کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل کیفیت هوا، گرمکن صندلیهای جلو، نمایشگر لمسیرا برای تیوان متصور بود.
با این وجود میتوان حدس زد که زامیاد تیوان، علی رغم چهره جذابش، رقیب پرآپشنی برای برندهایی همچون چری، جک و بیوایدی نیست و حتی اگر به لیست تجهیزات گرانترین تیپش نگاه کنید، چیزهایی مانند فرمان برقی، تهویه اتومات و سنسورهای جلو را نخواهید دید.

معایب و مزایای خودروی تازه نفس سایپا
این دسته از کارشناسان معتقدند داشتن شاسی مجزا و ساختار بدنه روی شاسی میتواند یک عامل مثبت و امتیاز برای علاقهمندان به آفرود و همچنین سازمانها و شرکتهایی باشد که در مناطق صعبالعبور فعالیت دارند. سیستم دیفرانسیل با لغزش محدود هم قرار است در نسخه دو دیفرانسیل قابل سفارش باشد. اما این عامل باید در کنار ویژگیهایی، چون دوام، قابلیت اطمینان و کیفیت نیز قرار گیرد که هنوز در مورد این محصول قابل تأیید نیست.
آنها همچنین میگویند که زامیاد تیوان یا فودی لندفورت، خودرویی است که دیگر به پایان عمر خود رسیده و باید در چین هم با نسل جدیدی جایگزین شود، اما به زودی همانند بسیاری از خودروهای منسوخ و دورانداختنی دنیا، تازه در کشور ما با آب و تاب فراوان وارد خط مونتاژ و بازار خواهد شد.

“زامیاد تیوان” با چه قیمتی عرضه میشود؟






ثبت دیدگاه