پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 2 ذو القعدة 1445 Thursday, 9 May , 2024 ساعت ×
نفس گیری که تولید قدرت کرد
07 فروردین 1399 - 13:55
شناسه : 12605
22
یادداشت / دكتر مراد عنادي تحليل گر ارشد مسائل سياسي و رسانه

در ۵٠٠سال اخیر جهان شاهد تولد قدرت هایی بوده است که هر کدام به تناسب شرایط زمانی و مکانی قدرت مسلط عصر خود شدند، همان گونه که زمانی ایران و رم باستان قدرت های مسلط عصر خود بودند .برای مثال اسپانیا و پرتغال به مدد کشتی هاو ناخدایان ماجراجو همچون ماژلان ، آلبوکرک و کریستف کلمب با کشف سرزمین های جدید ابرقدرت عصر خود شدند سپس هلندیهاو پس از آن جهان شاهد ابرقدرتی فرانسه و انگلیس بود . نشان ابرقدرتی انگلیس نیروی دریایی سلطنتی والبته ثروت مستعمرات بود .

در نیمه دوم قرن بیستم آمریکا و شوروی سابق با آزمایش بمب اتم و پرتاب ماهواره به فضا نشان ابرقدرتی یافتند . بدون شک قدرت اقتصادی و سیاسی در کسب این جایگاه موثر بوده است اما نشان ابرقدرتی بیشتر با بمب اتم و پیاده کردن انسان در کره ماه بود . آمریکا برای تثبیت جایگاه خود برگ دیگری رو کرد و آن اینترنت بود .

آمریکا در سال های اخیر با رشد فزاینده چین بویژه در بعد اقتصادی نگران از دست دادن جایگاه خود شده است . نظرات فرید زکریا، جوزف نای و سایر صاحب نظران روابط بین الملل درباره اوج گیری قدرت چین تا ٢٠٢۵ گواهی بر این ادعا هستند . با شروع روزهای کرونایی که نقطه عزیمت آن کشور چین بود آمریکا و اروپا تصور می کردند اژدهای زرد به زودی از پا خواهد افتاد و حتی های غربی از ضرر و زیان چند صد میلیارد دلاری اقتصاد چین گفتند . اما چین پس از نفس گیری روزهای نخست مجددا بر اوضاع مسلط شد . مقامات چین با سیاستی منظم و سخت گیرانه توانمندی خود را در مهار کرونا به اثبات رساندند.

اکنون به نظر می رسد ویروس وحشی و بی رحم کرونا با همه خساراتی که به همراه داشته است سبب تولد زودهنگام ابرقدرت نوظهور یعنی چین شده است . درحالی که اروپا و آمریکا به عنوان قطب های قدرت در مبارزه با ویروس کرونا با مشکلات عدیده ای مواجه شده اند چین با به کارگیری انواع و اقسام ربات ها و پهپادها و ساخت حیرت انگیز بیمارستان ١٠٠٠تختخوابی با پیشرفته ترین تجهیزات در ١٠روز عملا توانمندی خود را به رخ رقبایش کشید .بدین ترتیب ویروس تاجدار با همه بدی هایی که با خود به همراه داشت برای چینی ها به ویروسی ابرقدرت ساز تبدیل شده است

کرونای نفس گیر حالا برای چین اعتبار آفرین شده ، چنان که این روزها نه تنها این چین است که به کمک کشورهای درگیر با کرونا شتافته و با ارسال تجهیزات پزشکی به آن ها یاری می رساند که همه جا از قدرت چین در مهار کرونا صحبت می شود. کرونا چه منشا حیوانی داشته باشد یا بیولوژیک و چه به تعبیر ترامپ چینی باشد و به گفته چینی ها آمریکایی ، بعد از نفس گیری اولیه در ووهان ، به نظر می رسد اکنون در چین از نفس افتاده ، به عنصری برای تولید قدرت این کشور بدل شده است .

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان «بازتاب خبر»ی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.