دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 13 ذو القعدة 1445 Monday, 20 May , 2024 ساعت ×
جهل مقدس/ ️رد پای تعصبات دینی در ماجرای کرونا!
28 اسفند 1398 - 0:04
شناسه : 12549

محمدجوادسلیمانی قمی: یکی از دلایل محکمی که در شرع مقدس برای وجوب رجوع مقلدین به مرجع تقلید در خصوص احکام شرعی اقامه می شود، دلیل عقلی لزوم رجوع غیر متخصص به متخصص است!

این روز ها که ویروس کرونا همه چیز و همه مسائل جامعه را تحت تاثیر قرار داده است، فارغ از حمله بیولوژیک بودن یا نبودن شیوع کرونا، آنچه که برای عبور از این بحران اهمیت دارد لزوم کرنش و پذیرفتن نظر متخصصین و مسئولین رفع این بحران بنا به حکم عقل است.

مسئله ای که تمام بزرگان دینی به آن ملتزم بودند و همواره داستان های مختلفی در پذیرفتن بدون چون و چرا نظرات پزشکی از آنان نقل شده است و جا دارد مومنین پرچمدار و مروج رعایت احکام شرعی و عقلی باشند.

اگرچه نگارنده با تمام وجود معتقد است که حرم ائمه علیهم السلام دارالشفای مومنین است و همه ی مقدرات عالم با عنایات ایشان اتفاق میافتد اما عمل به دستوارت پزشکی و متخصصان هیچ منافاتی با توسل به ساحت قدسی اهلبیت علیهم السلام و استغاثه به درگاه مبارکشان ندارد همانگونه که در روایت شریف نبوی آماده است که:اعقلها و توکل علی الله ( خطاب به مرد اعرابی که شتر خود را به بهانه ی توکل بر خدا به حال خود رها کرده بود فرمودند: اول پای شتر را ببند و سپس برخدانیز توکل کن)

این در حالیست که تقریبا تمام مراجع تقلید در مسئله ای مانند خوف ضرر برای شخصی که فکر میکند با روزه گرفتن ممکن است به او آسیب جسمی برسد حکم به عدم وجوب روزه داده اند. حال با این همه اخطار نظام سلامت و توجه به لزوم پرهیز از حضور در اماکن عمومی این چه اصرار متعصبانه ای است که برخی اشخاص و مومنین در خصوص اماکن مذهبی، نماز جمعه و هیات مذهبی و… دارند و میخواهند خلاف آن اجرا شود؟!

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان «بازتاب خبر»ی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.