
دانشآموزان معتبرترین مدارس بریتانیا، بیش از ۱۳ هزار مورد اتهام آزار جنسی را در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشتهاند. این موضوع علاوه بر اینکه باعث ایجاد برنامههای حمایتی از آزاردیدگان شده، همچنین منجر به گسترش بحث رضایت شده است و دانشآموزان در مورد این مفهوم آموزش میبینند.
اما بعضی از کارشناسان میگویند که آموزش مفهوم رضایت به نوجوانان کافی نیست و کارشناسانی که با بچههای پنج ساله کار میکنند توضیح میدهند که چرا شروع این بحث از سن کم به بچهها کمک میکند.
آیا پنجسالگی خیلی زود است؟

او میگوید: “ما نیاز داریم که از مهارتهای بنیادی شروع کنیم، یعنی آموزش به بچههای کوچک درباره اعتماد به نفس و توانمندسازی آنها درباره حقی که نسبت به بدنشان دارند؛ بنابراین وقتی نوجوان میشوند به حقوق خود درباره بدنشان آگاه هستند، میدانند که بدنشان متعلق به آنهاست و اختیار آن را دارند. “
بحث رضایت برای جینین صرفا درباره رابطه جنسی به عنوان یک فرد بالغ نیست؛ بلکه همچنین درباره القای مفاهیم امنیت و حریم خصوصی است.
جینین ساندرز، نویسنده کتاب کودک، میگوید که بچهها باید یاد بگیرند اگر راحت نیستند میتوانند به بغل کردن نه بگویندبه گفته انجو تماس جسمی بین اعضای فامیل کاملا عادی است و بغل کردن روش طبیعی نشان دادن محبت است. با این حال، تفاوت بین تماس خواسته یا ناخواسته در این نهفته است که ابتدا بررسی کنید انجام آن ایرادی نداشته باشد. این احترام باید به دیگران هم تعمیم یابد.
“همانطور که بدن شما متعلق به شماست، بدن دیگران نیز متعلق به آنهاست و باید پیش از تماس آنها بپرسید که آیا میتوانم بغلت کنم؟ آیا میتوانم روی پایت بنشینم؟ “
والدینی که از پیشینه فرهنگی و مذهبی متفاوت هستند حتی اگر با آموزش بحث رضایت موافق باشند، ممکن است در مورد اینکه چطور موضوع را مطرح کنند با هم توافق نداشته باشند. سینتیا لولو، مربی آموزش جنسی در سنگال میگوید که یاد دادن این موضوع به بچهها که ایرادی ندارد اگر بگویند نه، میتواند به توانمندی آنها کمک کند، به خصوص در مورد بچههایی با پیشینه متفاوت.
رضایت یک مهارت است

سینتیا در کلاسهای درس خود سعی میکند که افسانههای رایج در مورد اینکه پسر بودن به چه معناست و دخترها “باید” در چه فعالیتهایی شرکت کنند را بشکند. او توصیه میکند که به طور مرتب با فرزند خود چک کنید که آیا چنین تجربههایی داشته تا بفهمید چه استراتژیهایی برای مدیریت این موقعیتها استفاده کرده است.
به گفته سینتیا “در آفریقا، از پسرها انتظار میرود که مسلط باشند و دخترها را جلب کنند. از سوی دیگر همیشه به دخترها یاد میدهند که همراهی کنند و خوشایند باشند. “
جینین میگوید: “مهم است که بچهها بفهمند میتوانند نظرشان را در مورد رضایت دادن عوض کنند. شما میتوانید هر زمانی در طول رابطه بگویید نه. این به معنای آن است که فرد مقابل باید فورا متوقف شود. وقتی یک دختر یا یک پسر به هر چیزی ‘نه’ میگوید، معنایش ‘نه’ است- معنایش ‘شاید’ یا ‘مطمئن نیستم’ نیست. “
ایجاد فضای امن

او اضافه میکند: “از هر فرصتی برای انتقال اطلاعات استفاده کنید، چرا که حرفهایی که خودمانی گفته میشوند در ذهن بچهها میماند. “جینین بر این موضوع تاکید میکند که در صورت وقوع هرگونه رفتار آزارگرانه، مهم است که یک نوجوان بتواند به یک فرد بالغ معتمد برای گفتوگوی آزادانه نزدیک شود.
انجو هم اضافه میکند که “بچهها وقتی بتوانند در مورد این موضوعات در یک فضای امن بحث کنند، بهتر یاد میگیرند. شما باید به عنوان والد، فرد قابل اعتماد آنها باشید تا حرفهایشان را به شما بگویند و شما نیز آنها را حمایت و راهنمایی کنید. برای ساختن چنین فضایی باید از سرزنش و قضاوت پرهیز کنید. “







ثبت دیدگاه