
هر ۶ تا ۱۲ ماه کسبوکار یا شرکت خود را بازنگری کنید. ابتدا به عوامل بیرونی کسبوکار، مانند روندها و شرایط بازار توجه کنید.
سپس، به بازنگری استراتژیهای شرکت، ارزیابی برنامه کنونی کسبوکار و انطباق آن با این عوامل بیرونی اقدام کنید. در نهایت، رویههای عملیاتی در واحدهای مختلف منابع انسانی، فناوری اطلاعات، بازاریابی، تدارکات، مدیریت مالی و رهبری سازمانی را ارزشیابی کنید.
بهترین راه آن است که اطمینان یابید طی فصول تغییر، بهطور مرتب به ارزیابی و بازنگری احتمالی عملیات شرکت میپردازید.
فهرست کردن عوامل بیرونی
همچنین باید به بررسی این موضوع بپردازید که کدام اقدامات و تصمیمات شما باید دائمی شوند. بهعنوان مثال، با همهگیری کرونا بیشتر شرکتها به کارکنان خود اجازه دادند تا بهطور موقت از خانه کار کنند. اما بسیاری از شرکتهای قرار گرفته در فهرست ۵۰۰ فوربس (از جمله فیسبوک و مایکروسافت) درحال فراهم آوردن امکان دورکاری دائمی کارکنانشان هستند.
یک مولفه خارجی مهم دیگر که نباید از آن چشم پوشید، شرایط کنونی بازار است که خود تحتتاثیر چند عامل قرار گرفته است. تغییرات سیاسی، قوانین تجارت، مولفههای اقتصادی، سیاستگذاری و قوانین و حتی تغییرات اجتماعی و فرهنگی بسیاری را شاهد هستیم.
همچنین در گذشته، اصطلاح «پایداری» فقط برای رشد و سود بلندمدت شرکتها استفاده میشد. اما امروزه باید اطمینان یابید که کسبوکارتان اثری مثبت هم بر جوامع محلی و بینالمللی و هم بر محیطزیست میگذارد. یکی از نشانههای اهمیت یافتن تغییرات محیطی در فعالیت کسبوکارها، ظهور مفاهیمی مانند شاخص اخلاق کسبوکار و مدیریت مسوولانه (ESG) در پژوهشهای مدیریتی است.
این شاخص را میتوان بهعنوان «مجموعهای از شاخصهای سنجش عملکرد غیرمالی که شامل شاخصهای اخلاقی، پایداری و مدیریت مسوولانه میشود» تعریف کرد. یکی از مسائلی که در حوزه این بحث قرار میگیرد، اطمینان یافتن مدیریت شرکتها از فعالیت مسوولانه و شفاف برای کاهش میزان انتشار گازهای گلخانهای است.
بازنگری در استراتژی تجاری
برنامه تجاری کنونی خود را بررسی کنید
لازم است که نه تنها نسبت به شرایط اثرگذار بر بازارهای امروز احاطه پیدا کنید بلکه به برنامهای برای انطباق با آنها هم نیاز دارید.
گام بعد، ارزیابی مجدد فرآیندهای اساسی کسبوکار برای اطمینان از عملکرد بهینه شرکت است. به این منظور، حوزههای کلیدی را برای بررسی مشخص و مهمترین کارکنان در رسیدن به موفقیت را تعیین کنید.

ارزیابی واحدها و فرآیندهای کلیدی
*منابع انسانی. لازم است به افرادی که کارکنان شما را مدیریت میکنند، توجه بیشتری داشته باشید. آنها کارکنان را در جریان آخرین تحولات و تغییر سیاستها، اهداف کسبوکار و… قرار میدهند.
به این منظور، باید به بررسی و بازنگری در دستورالعملها و الگوهای تصمیمگیری حوزه منابع انسانی خود بپردازید. از آنجا که کارکنان باید در جریان تغییرات و قادر به درک آنها باشند، نیازمند اطلاعرسانی روشن درباره این تغییرات و تعیین انتظارات جدید از آنها خواهید بود.
* واحد فناوری اطلاعات. هنگام تغییر برنامه تجاری، کارکنان فناوری اطلاعات شما تبدیل به یکی از مهمترین عوامل موفقیت خواهند شد. همزمان با رشد شرکت، نیازهای شما به ذخیرهسازی داده، پهنای باند، امنیت سایبری و همچنین نرمافزارها و سختافزارها افزایش مییابد.
اطمینان یابید که فناوریهای شما بهروز هستند؛ بهویژه خدمات امنیتی مانند نرمافزارهای آنتیویروس. در مورد خطرات و ریسکهای بالقوه مانند نشت اطلاعات شرکت، به مشورت با کارکنان فناوری اطلاعات خود بپردازید تا بتوانند استانداردها و مقرراتی برای فعالیت کارکنان تدوین کنند.
* بازاریابی و روابط عمومی. بازنگری و تغییر برنامههای تجاری میتواند اندکی خیال شما را از آینده آسوده سازد. با این حال، دورههای تغییر و تحول معمولا برای سرمایهگذاران، مشتریان یا کارکنان شما دشوار خواهد بود. در این دوران نیاز است با واحدهای بازاریابی و روابطعمومی خود همکاری کنید تا اطمینان یابید تمام ذینفعان نسبت به این تغییرات آگاهی کافی دارند و نیازی به نگرانیشان نیست.
اگر تصور میکنید اطلاعرسانی درباره سیاستهای کسبوکار برایتان دشوار است، به یاد آورید که چالشهای همهگیری جهانی را پشتسر گذاشتهاید. در این موضوه حفظ آرامش، شفافیت و اجتناب از تناقضگویی در پیامها اهمیت فراوانی دارد.
مهمترین قانون ارتباطات سازمانی، رفتار برابر با همه ذینفعان است. این مساله فراتر از کارکنان و مشتریان میرود و مخاطبان بیرونی، شرکای بالقوه و حتی دولت را هم در بر میگیرد. حفظ ارتباطات استوار، حرفهای و قاطع باعث میشود که اعتبار و وجههای را بهعنوان یک شرکت حرفهای و قابل اعتماد به دست آورید.
* تدارکات. احتمالا واحد تدارکات شما با چالشهای بسیاری در سال ۲۰۲۰ مواجه بوده و شاید موانع یا هزینههای غیرمنتظرهای برای آنها به وجود آمده باشد. بازنگری در فرآیند تدارکات و تهیه مواد اولیه و ملزومات فعالیت، کمک میکند تا کسبوکار شما عملکرد بهینهای داشته باشد و زمان و پول بیشتری صرفهجویی کنید. این کار همچنین میتواند تجربه بهتر و رضایت بیشتری برای مشتریان به ارمغان آورد.
با بررسی رویههای کنونی تدارکات کسبوکار خود، مشخص کنید که آیا ضعفهایی دارید یا خیر. اگر در دوران کرونا، برای تامین برخی ملزومات یا مواد اولیه در زنجیره تامین خود با مشکل مواجه شدید، اکنون زمان یافتن راهی برای پیشگیری آنها در آینده است.
* مدیریت مالی. همانطور که گفته شد، توجه به ارزشهای اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی و زیستمحیطی به اندازه مدیریت سرمایهگذاریها و مخارج اهمیت دارند.
برای بررسی گزارشهای ترازنامه، صورتهای سود و زیان و فهرست مخارج غیرعادی زمان بگذارید. شاید حتی لازم باشد که به تنظیم مجدد و تعیین اولویتهای جدید بپردازید. بهعنوان مثال، اکنون و حتی پس از کرونا، تهیه اقلام گرانقیمتی مانند مواد ضدعفونیکننده تبدیل به یک الزام شدهاند. چنین هزینههایی نیازمند مدیریت بهتر هزینهها و جریانهای درآمدی است.
* رهبری سازمانی. با رشد شرکت و تغییرات بازار، ممکن است نیاز به استخدام کارکنان بیشتری برای مدیریت و هدایت شرکت از میان تغییرات داشته باشید. درحالیکه پیروی از قوانین استخدام اهمیت دارند، استخدام مدیرانی در اولویت است که تجربه ایجاد تغییرات مثبت در شرکتهای پیشین خود را داشته باشند.
چه میزان بازنگری در شرکت نیاز است؟
ممکن است فقط یک حس درونی به شما بگوید که اوضاع به خوبی تصورتان پیش نمیرود و نیاز به بازنگری در وضعیت شرکت و محیط دارید. اما پایداری و بهبود هم نیازمند بازنگری است. نگاهی دقیق و قاطع به وضعیت موجود میتواند اقدامات لازم برای تبدیل شدن به یک شرکت خوشنام، قابل اعتماد و دارای اثری مثبت بر جهان را به شما نشان دهد.







ثبت دیدگاه