
تقریبا بسیاری از پیشبینیهای فیلمها و داستانهای تخیلی به وقوع پیوسته و یکی از جدیدترین آنها که شرکت آمازون در حال اجرایی کردن آن است خرید و پرداخت با اسکن کف دست است.
این تکنولوژی انقلابی احراز هویت که بدون نیاز به لمس اتفاق میافتد احتمالا و در صورت فراگیری میتواند بسیاری از مدلهای موجود احراز هویت مانند اثر انگشت یا سیستمهای موجود پرداخت مثل کارت را برای همیشه منقضی کند.
حالا آمازون اسکنرهای کف دست را برای احراز هویت کاربران در جلوی این فروشگاهها قرار داده و به این ترتیب با یکبار احراز هویت در هنگام ورود شخص شناسایی شده و در ادامه نیز با استفاده از دوربینهای داخل فروشگاه خریدهای او ثبت میشود.
نام این فناوری آمازونوان است و بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، یک شعبه از فروشگاههای زنجیرهای هول فودز در سیاتل که خانه آمازون محسوب میشود استفاده از این فناوری را از روز چهارشنبه گذشته آغاز کرد. چند شعبه دیگر این فروشگاه زنجیرهای هم استفاده از فناوری آمازونوان را تا چند ماه آینده آغاز میکنند. آمازون به استفاده از این فناوری در مکانهای دیگر اشارهای نکرده است.
آمازونوان چطور کار میکند؟
آمازون معتقد است که کف دست هر شخص از ویژگیهای مشخص و متمایزی نسبت به دیگر افراد برخوردار است و حتی دو نفر را در جهان نمیتوان یافت که کف دست یکسانی داشته باشند به همین جهت آمازونوان میتواند در بخشهای مختلفی به کار گرفته شود. به خصوص یکی از بخشهایی که آمازونوان میتواند به سرعت آن را از دور خارج کند سیستم پرداخت با کارت است.
با اینحال آمازون برای بار نخست اسکن دست افراد در سیستم خود از کاربران میخواهد که کارت اعتباری خود را وارد دستگاه کنند. کاربران میتوانند هر دو کف دست یا یک کف دست را انتخاب کنند و از آن برای ورود بهره بگیرند.
آمازون، اما میخواهد این تکنولوژی را بعد از تست و موفقیت در فروشگاههای خود به سایر سرویسها و خدمات هم ارائه کند، جایی که ممکن است عملا خود آمازونوان به عنوان یک محصول فروخته شود. با چنین چشماندازی خردهفروشان، استادیومها و ساختمانهای اداری عملا از این تکنولوژی میتوانند برای ورود افراد بهره بگیرند.
یک ویژگی مهم این تکنولوژی اسکن کف دست بدون نیاز به لمس اسکنر است. حتی در اسکنرهای اثر انگشت حرفهای موجود کاربر باید انگشت خود را به اسکنر بچسباند، اما در این اسکنر که احتمالا محدودیتهای کرونا هم در توسعه آن تاثیر گذاشته نیازی به لمس اسکنر نیست.
آمازون بزرگترین خردهفروش آنلاین آمریکاست، ولی سالهاست تلاش دارد که تجربه خرید حضوری را هم متحول کند. به همین دلیل ایجاد فروشگاههای آمازونگو به نوعی یک ساختارشکنی برای غول تجارت الکترونیکی به حساب میآمد که حالا به فضای فیزیکی گام برداشته است.
مشکلات حریم خصوصی
آمازون همچنین میگوید کاربران میتوانند درخواست حذف اطلاعات مربوط به سایت آمازون را از طریق خود دستگاه یا از طریق پرتال آنلاین مشتری در one.amazon.com انجام دهند. به این ترتیب به محض دریافت درخواست تمام اطلاعات مربوط به مشتریان حذف میشود.
بهرغم اینکه آمازون در حال توسعه این تکنولوژی است همچنان به کاربران خود این امکان را میدهد از روشهای دیگر احراز هویت و پرداخت برای خریدهای خود استفاده کنند.
آمازونگو مینی
در فروشگاههای بزرگ آمازونگو تنوع عرضه محصولات غذایی بالاست و حتی وسایل خانگی، سبزیجات و نوشیدنیهای مختلف هم وجود دارد، اما نسخههای کوچکتر آمازونگو میتواند در شاپینگسنترهای مختلف یا حتی فرودگاهها راهاندازی شود. از سوی دیگر راهاندازی این فروشگاهها به دلیل کوچک بودنشان سریعتر انجام میشود.
درآمد بیشتر برای آمازون
بر اساس این گزارش تحلیلگران اندازه سفارش معمولی در سایت آمازون را ۱۰ دلار در نظر گرفتند و بر این اساس به این نتیجه رسیدند که فروشگاههای آمازونگو میتوانند هرکدام ۱/ ۵ میلیون دلار درآمد برای این شرکت ایجاد کنند.
با این حال آمازون زمانی به فکر توسعه فروشگاههای فیزیکی افتاد که خبری از پاندمی و کرونا نبود. پاندمی به طور گسترده باعث ضربه به فروشگاههای فیزیکی و رشد تجارت الکترونیکی شد. به معنای دیگر آمازون دوباره به درآمد بالایی از هسته اصلی کسب وکار خود یعنی خردهفروش آنلاین رسید به این ترتیب شاید توسعه فروشگاههای آمازونگو به تاخیر افتاد.
اما با رشد واکسیناسیون و کاهش آمار مبتلایان به کرونا در آمریکا بار دیگر فرصت برای تجربههای جدیدتر تکنولوژی در حوزه فروشگاهی ایجاد شده است.







ثبت دیدگاه