
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
«اللهمّ قوّنی فیهِ علی إقامَهِ أمْرِکَ واذِقْنی فیهِ حَلاوَهَ ذِکْرِکَ و أوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ و سِتْرِکَ یا أبْصَرَ النّاظرین»
«خدایا نیرومندم نما در آن روز به بپا داشتن فرمانت، و بچشان در آن شیرینی یادت را، و مهیا کن مرا در آن روز برای انجام سپاسگزاریت، به کرم خودت نگهدار مرا در این روز به نگاه داریت و پرده پوشی خودت،ای بیناترین بینایان.»
شرح و تفسیر دعا
اللَّهُمَّ قَوِّنِی فِیهِ عَلَی إِقَامَهِ أَمْرِکَ
در قرآن آمده است ” وَ أَمْرُهُمْ شُوری بَیْنَهُم، آیه ۳۸ سوره مبارکه شوری” اشاره به زندگی اجتماعی دارد، گاهی امر الهی و اقامه امر خدا، به زندگی فردی مربوط میشود، خدایا این قدرت را به من بده که بتوانم امر تو را اقامه کنم؛ کلمه ” قوّنی ” معمولا در جایی گفته میشود که انسان یک چیزی دارد و میخواهد آن را تقویت کند، در حالی که درباره انسانها و هر موجود عالم امکان، نمیتوان گفت که او چیزی دارد و حال میخواهد تکمیلش کند پس این اشاره به این مطلب دارد: که خدایا تو اصل و حقیقتی به ما دادهای و از تو میخواهیم که تکمیل کننده و تقویت کنندهاش را هم خود عطا کنی.
آیتالله مجتهدی تهرانی در شرح دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان درباره «اللهمّ قوّنی فیهِ علی إقامَهِ أمْرِکَ» میگوید: خدایا به من قوه بده تا در ماه رمضان بتوانم به خوبی عبادت و امر تو را اطاعت کنم، عبادت قوه میخواهد و قوه عبادت غیر از قوه جسمانی است.
امام علی (ع) نمیتوانست نان خشک را بشکند؛ اما قلعه خیبر را فتح کرد، پرسیدند که یا علی (ع) تو شجاعی و قلعه خیبر را فتح کردی، چگونه است که نمیتوانی نان خشک را بشکنی؟ و در پاسخ فرمود: «فتح قلعه خیبر به قوه روحانی بود که متفاوت از قوه جسمانی است. قوه ولایت و قوه روحانی و قوه ولایتی با قوه بدن فرق دارد و من قوه بدن ندارم.» ممکن است شخصی ۶۰ سال سن داشته باشد؛ اما قوه عبادتش از جوانان بیشتر باشد.
باید دعا کنیم که در ماه رمضان خدا به ما قوه عبادت عطا کند، در دعای کمیل هم آمده که خدایا قوه بده به من با جوارحم در خدمت تو باشیم.
و أَذِقْنِی فِیهِ حَلاَوَهَ ذِکْرِکَ
یکی از تجلّیّات وصل به ذات حضرت احدیت، در مقام مناجات و ذکر است؛ اگر شخص از این مناجات و ذکر لذت ببرد نعمت بسیار بزرگی است، چون میتواند به راحتی ادامه دهد.
وَ أَوْزِعْنِی فِیهِ لِأَدَاءِ شُکْرِکَ بِکَرَمِکَ
اینکه چشم به نامحرم نگاه نکند شکر چشم است؛ اگر گوش از آواز حرام و غیبت دوری بکند، شکر گوش سالم است؛ زبان هم اگر غیبت نکند شکر زبان کردهام.ای خدایی که از همه کسانی که نظر میکنند، تو بصیرتر هستی؛ای خدایی که از همه بیناتر هستی به ما توفیق بده که ما در ماه رمضان گناه نکنیم به حق خودت و به ستر خودت.
«واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ وسِتْرِکَ»
آیتالله مجتهدی تهرانی میگوید: ایمان هم «بو» دارد. پیامبر اسلام (ص) وارد خانه شد و گفت: «من بوی اویس را میشنوم»، اویس، چون مادرش اجازه نداده بود، منتظر نماند تا پیامبر (ص) به مدینه باز گردد؛ اما بوی خوشش در منزل پیامبر (ص) مانده بود.
قدیم همه مردم زیبا بودند، چون همه اهل نماز شب بودند و چهرهای نورانی داشتند، اما الآن، چون نماز شب نمیخوانند، چهرهها به زیبایی گذشته نیست.
یَا أَبْصَرَ النَّاظِرِین
هنگامی که انسان به خداوند توکل نموده و امور خود را به خداوند بسپارد آنگاه است که خداوند او را از تسلط یافتن شیطان بر او حفظ مینماید و هنگامی که انسان از وسوسههای شیطانی محفوظ بماند دیگر گناهی از او سر نخواهد زد و دیگر آن که خداوند ستارالعیوب است یعنی عیوب انسانها را که سرچشمه از خطا و گناهان آنان دارد، میپوشاند.







ثبت دیدگاه