
تاریخ تکنولوژی پر از اپلیکیشنهایی است که در یک زمینه پیشگام بودهاند و از بین رفته یا بسیار ضعیف شدهاند، اما آن تکنولوژی به شکلی قدرتمندتر به کار خود ادامه داده و بزرگان دیگری در آن به شهرت رسیدهاند.
براساس تحلیل اکونومیست حتی اگر کلابهاوس شکست بخورد، اما ایده چتهای گروهی پس از پاندمی کرونا نیز یکی از ویژگیهای شبکههای اجتماعی خواهد بود.
در میان این همهمه، اما مشکلات در حال ظهورند. اعضای جدید برای حضور نیازمند دعوتنامه از سوی یک کاربر هستند، گرچه تهیه این دعوتنامه چندان دشوار نیست. با ورود تازهواردها، کیفیت مباحث پایین میآید و از سوی دیگر بدون یک تعدیلگر سیستماتیک، گفتگوهایی با عنوان «چگونه زن خود را تربیت کنید» یا موضوعات بدتر، درحال تولد هستند.
از منظر تجاری نیز، کلابهاوس در باب چگونگی کسب درآمد به راهکاری نهایی نرسیده، گرچه ایدههایی درباره حق عضویت برای کلابهای مجازی مطرح شده است. از سوی دیگر دور از انتظار نیست که شرکتهای فناوری نظر ویژهای به کلابهاوس داشته باشند؛ برخی از گزارشها خبر از قصد توییتر برای خرید کلابهاوس دادهاند.
این درحالی است که انتظار میرود فیسبوک به زودی یک سرویس مشابه راهاندازی کند. در ۳۰مارس نیز اسپاتیفای یک اپلیکیشن چت گروهی با مضامین ورزشی با نام «لاکر روم» را خریداری کرد. لینکدین و اسلک نیز احتمالا از این روند در آینده پیروی خواهند کرد.
هنوز برای صحبت کردن درباره آنچه پیش روی کلابهاوس است، زود است. این نام به رسمیت شناخته شده و همچنان که توییتر بستری برای بیان نظرات فوری است، کلابهاوس میتواند مکانی برای نمایش گفتگوهای مجازی باشد. کلابهاوس توسط پاول داویسون، کارآفرین باتجربه شبکههای مجازی اداره میشود.
در ماه دسامبر کلابهاوس ۱۰۰ میلیون دلار سرمایهگذاری دریافت کرد که بیشتر آن از سوی مارک اندرسین (سرمایهگذار مشهور جسورانه) بود. گزارشها حاکی است که کلابهاوس بهدنبال سرمایهگذاری جدید براساس ارزش ۴ میلیارد دلاری است و این درحالی است که این شرکت هنوز نسخه اندروید خود را منتشر نکرده است.

چت زنده، درگذشتگان، بازماندگان
براساس تحلیل اکونومیست حتی اگر کلابهاوس به سرنوشت «پریسکوپ» دچار شود، اما چتهای گروهی پس از کاهش همهگیری نیز به احتمال زیاد یکی از ویژگیهای شبکههای اجتماعی خواهد بود. «میرکات» و «پریسکوپ» ممکن است مرده باشند، اما پخش مستقیم زنده در غالب پلتفرمهای شبکههای اجتماعی بزرگ به حیات خود ادامه داد.
پریسکوپ: یک سرویس پخش زنده ویدئو بود که توسط کیوان بیکپور و جو برنستین در سال ۲۰۱۵ و حتی قبل از راهاندازی توسط توییتر خریداری شد.
تصور میرفت حضور یک سرویس پخش زنده کنار یک سرویس فوری مثل توییتر عملا بتواند ایدهای انقلابی محسوب شود، اما این سرویس هیچگاه نتوانست به محبوبیتی مانند خود توییتر برسد و عملا استفاده زیادی از آن صورت نگرفت. سال گذشته اعلام شد که توییتر در ماه مارس ۲۰۲۱ به این سرویس خاتمه میدهد.
اسپیسز: سرویس اسپیسز را توییتر اخیرا در رقابت با کلابهاوس راهاندازی کرده و بهصورت محدود بین کاربران درحال فعالیت است. همانند کلابهاوس در این سرویس نیز چند نفر میتوانند در یک بحث مشارکت کرده یا شنونده باشند. این سرویس پخش زنده فقط بهصورت صوتی است.
توییچ: تقریبا بسیاری از بچههای شیفته گیم این سرویس را به خوبی میشناسند. سرویس توییچ یک سرویس پخش زنده ویدئو و در واقع در بسیاری اوقات مکمل سرویسهای گیم مثل پلیاستیشن است که کاربران را به هم متصل میکند. این سرویس در سال ۲۰۱۴ توسط آمازون به مبلغ ۹۷۰ میلیون دلار خریداری شد.
اینستاگرام لایو: تقریبا بسیاری از کاربران با اینستاگرام لایو آشنایی دارند. سرویسی که به کاربران اجازه میدهد بهصورت زنده با کاربر دیگری (اخیرا چهارکاربر همزمان) گفتگو داشته باشند و سایر کاربران نیز بهصورت متنی در این چت مشارکت کنند. این سرویس بسیار مشابه سرویس فیسبوک لایو و یوتیوب لایو است که در آنها هم عمدتا یک یا چند کاربر با هم صحبت میکنند.
میرکات: این اپلیکیشن موبایلی که امکان چت زنده ویدئویی را برای کاربران فراهم میکرد، در سال ۲۰۱۵ عرضه شد و بدون اجرای برنامه خاصی برای مارکتینگ، خیلی سریع توانست توجه طیف گستردهای از افراد را به خود جلب کند. کاربر در زمان ثبت نام در این اپلیکیشن، میتوانست اکانت خود را به اکانتهای توییتر و فیسبوکش متصل کند و به محض اتصال، شروع به نمایش زنده ویدئویی میکرد و آن ویدئو با فالوئرهایش در دیگر شبکههای اجتماعی استریم میشد.
تنها چند هفته پس از عرضه میرکات، توییتر دسترسی میرکات به گراف ارتباطات افراد در این شبکه را قطع کرد و با خرید پریسکوپ (که شبکه مشابهی برای رقابت با این اپلیکیشن بود) به ارزش چند صد میلیون دلار، پخش زنده ویدئویی را آغاز کرد. با این حال، میرکات ظرف چند ماه و درحالی که حدود یک میلیون کاربر داشت، از فروشگاههای اپلیکیشن حذف شد.







ثبت دیدگاه