
تکلیف هزینههای یارانهای دولت در سال آینده در کمیسیون تلفیق روشن شد. این کمیسیون با افزایش ۲۰۲ هزار میلیارد تومانی، مجموع مصارف جدول هدفمندی یارانهها در تبصره ۱۴ را از ۲۲۷هزار میلیارد تومان پیشنهادی دولت به ۴۲۹هزار میلیارد تومان رساند.
سهم بزرگ این افزایش هزینه در تغییرات تبصره ۱۴، مربوط به بودجه یارانه «نقدی» و «معیشت» است که مجموع آنها نسبت به لایحه دولت، حدودا دوبرابر شده و از ۸/ ۷۳هزار میلیارد پیشنهادی دولت به ۵/ ۱۴۶هزار میلیارد تومان رسیده است.
تصمیم مجلس برای یارانهها
با توجه به آنکه منابع و درآمدهای دولتها در لوایح بودجه یک پیشبینی است و میزان تحقق آنها مشخص نیست این سوال مطرح میشود که مجلس از کدام محلها منابع و درآمدهای دولت را بیش از آنچه دولت در لایحه تقدیمی خود پیشبینی کرده بود، افزایش داده و به تبع این افزایش، بر مصارف در سال آتی نیز افزوده؛ آن هم مجلسی که از ابتدای بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مدعی است میخواهد کسری بودجه را کم کند.
البته با بررسی بخشهایی از جداولی که در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده میتوان به نکتههایی در پاسخ به این سوال رسید.
در این باره میتوان به بخش (ب) مصارف جدول تبصره ۱۴ اشاره کرد؛ بخشی که به مصارف مربوط به انواع یارانههایی میپردازد که دولت باید در سال ۱۴۰۰ پرداخت کند.
افزایش دوبرابری یارانه نقدی و معیشت
این، اما تنها مورد افزایش مصارف جدول تبصره ۱۴ نیست. کمیسیون تلفیق، هزار میلیارد تومان به پیشنهاد دولت برای پرداخت مستمری کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود و رقم آن را از ۴۰۵ هزار میلیارد تومان در لایحه دولت به ۵/ ۵ هزار میلیارد تومان در مصوبه تلفیق افزایش داد.
افزایش هزار میلیارد تومانی حق بیمه طلاب
از سوی دیگر، کمیسیون تلفیق سه ردیف دیگر هزینهای برای این جدول در نظر گرفت که در پیشنهاد دولت در این جدول وجود نداشت؛ آنها ۳/ ۱ میلیارد تومان برای تقویت بنیه فرهنگی و فعالیتهای اجتماعی، ۵۰۰ میلیارد تومان برای تامین کسری خوراک زندانیان و ۲۰۰ میلیارد تومان برای کمک به خانوادههای نیروهای مسلح تحت عنوان طرح حکمت به مصارف این جدول اضافه کردند. در همین سه نقطه،۲هزار میلیارد تومان به مصارف دولت در سال آینده افزودند.
همچنین با تصویب کمیسیون تلفیق، ۲۵۰ میلیارد تومان به بودجه سازمان بهزیستی برای پرداخت مستمری اضافه و ۱۳۰ میلیارد تومان هم به یارانه مدنظر دولت برای کاغذ کتب درسی افزوده شد.
کاهش یارانه دارو و شیرخشک
افزایش هزینههای یارانهای از کجا؟
با این حال، در این گزارش تنها بر افزایش مصارف یارانهای متمرکز شدهایم و با بررسی همان بخش، همچنان این سوال مطرح است که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و احتمالات موجود برای سال آینده، مجلس منابع تامین مالی این هزینههای افزوده شده را از کدام محلها پیشبینی کرده است؟
بنابر بررسیهای صورت گرفته به نظر میرسد که بخش زیادی از این هزینهها بهزعم اعضای کمیسیون تلفیق قرار است از محل تسعیر نرخ ارز تامین شود.
پیش از این، «دنیایاقتصاد» در گزارشی با عنوان «حذف و اضافه درآمدهای بودجه» به بررسی اعداد جدولی از مصوبات کمیسیون تلفیق در افزایش و کاهش برخی ردیفهای درآمدی دولت در سال ۱۴۰۰ پرداخته بود؛ جدولی که در ردیفی از آن، به انتقال ۱۰۶ هزار میلیارد تومان به جدول هدفمندی یارانهها (تبصره ۱۴) اشاره شد؛ در واقع این رقم بر اساس حساب و کتاب کمیسیون تلفیق، قرار است از محل تسعیر نرخ ارز تامین شده و برای مصارف جدول تبصره ۱۴ هزینه شود.
ماجرای تسعیر نرخ ارز در لایحه بودجه ۱۴۰۰ هم به تصمیم کمیسیون تلفیق در حذف نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی بازمیگردد. دولت در لایحه دو نرخ ۴۲۰۰ تومان و ۱۱ هزار و ۵۰۰تومان را درنظر گرفته بود؛ اما کمیسیون تلفیق، معیار نرخ ارز در محاسبات درآمدهای بودجهای (فروش نفت) سال آینده را بر ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تنظیم کرد.
البته با همه آنچه گفته شد، تامین منابع از محل تسعیر نرخ ارز نمیتواند تنها منبع برای مصارف افزایشیافته در تبصره ۱۴ باشد؛ زیرا مجلس برای جدول هدفمندی یارنهها ۱۰۶ هزار میلیارد تومان از محل تسعیر نرخ ارز در نظر گرفت، اما رقم مجموع مصارف جدول تبصره ۱۴، حدود ۲۰۲ هزار میلیارد تومان نسبت به پیشبینی دولت بالا رفته است.






ثبت دیدگاه