
خوراکی هستند و با قصه پیوند خوردهاند. یکی هنر نگارگری را نشان داده و دیگری پرترهای از رضا عطاران خلق کرده است؛ مجسمههایی که با انبوهی از کیک، شکلات، گاناش و آبنبات شکل گرفتهاند.
با قرار دادن درخت، چند پرنده و حروف فارسی تابلویی خلق کرده که ریشه آن از یک بیت شعر گرفته شده است: «عاقبت خاک شود حسن جمال من و تو / خوب و بد میگذرد وای به حال من و تو».
او درباره اثری که خلق کرده میگوید: «در این کار پرندهای با بالهای باز میبینید که به زمین نگاه میکند. تعداد پرهای پرنده به سال تولد حضرت مولانا ساخته شده است. درخت کار شده در این اثر ارس است که سالی یک سانت عمر میکند و یک درخت ۱۰ متری انسانهای زیادی در طول عمرش دیده است به همین دلیل هم حدود ۶۰۰ انسان با ادیان مختلف روی درخت کار شده.

این هنرمند روی کیک را با شکلات ۷۰ درصد بلژیکی کاور کرده که مثل یک عایق عمل میکند و اجازه نمیدهد هوا به داخل کیک نفوذ پیدا کند و موجب فاسدشدن آن شود. زمانی که کیک فاسد شود تراکم آن کم میشود و نشست میکند.
بنا به گفته نوروزیان ارزش مادی کیکی که ساخته حدود ۳۰ میلیون تومان است. هنرمند دیگری که نبرد اسفندیار و شیر نر را خلق کرده پزشک است و هشت سالی میشود در حوزه طراحی کیک هم فعالیت میکند. الهام بذرگر خالق این اثر است که حدود ۱۲ روز روی این کیک ۳۵ کیلویی کار کرده است. چهار میلیون تومان برای ساخت اثرش هزینه کرده است و حالا ارزش مادی کارش بالای ۱۰ میلیون تومان است.
«اسفندیار هم مثل رستم چند خان را پشت سر گذاشته است و یکی از این خانها نبرد با شیر نر و ماده بوده است. داخل این اثر با کیک و شکلات و روی کار هم با رنگ و آبنبات و شکلات کار شده است. در واقع سعی کردم اثری خلق کنم که ایرانی باشد و بتوانم درباره فرهنگمان صحبت کنم و اگر عکسش در شبکههای اجتماعی پخش شد مردم را یاد ادبیات فارسی بیندازد.» این توضیحات او درباره اثری است که خلق کرده.
شاید باورش کمی سخت باشد که کودکان کار هم موضوع ساخت یک کیک شوند، اما مونا سادات حسینی این ایده را عملی کرده است و به کودک کار بال داده تا فرشتهای ساخته باشد که مجبور است داخل زبالهها مواد بازیافتی جمع کند و آرزوهایش را با دورریختنیهای دیگران باورپذیر کند.
او درباره ایدهاش به ایسنا میگوید: «مدتی است که ذهنم درگیر کودکان کار است و دوست داشتم آنان را به شکلی به تصویر بکشم. کودکان کار از پاککردن شیشه گرفته تا جمعکردن زباله و دستفروشی کار میکنند.

حسینی حدود چهار سالی میشود که دکوراتور کیک است و دو هفته برای ساخت این کیک وقت گذاشته است. به گفته این هنرمند ارزش مادی این کار حدود ۱۵ میلیون تومان است و برای ساختش دو میلیون و نیم هزینه شده است.
تمایل سازندگان کیکهای تجسمی به فرهنگ ایرانزمین قابل توجه است. سمیه غفاری هم که پنج سالی میشود دکوراتور کیک است، تهمینه مادر سهراب را با جزئیات و از جنس کیک تراشیده است. کمربندی که برای لباس آن طراحی کرده برگرفته از بازوبندی است که به رستم میدهد تا با آن بتواند پسرش را پیدا کند.

حتی پرترهای از رضا عطاران هم توانسته موضوع ساخت کیکی باشد که به ذهن آرزو مظفری رسیده است. او درباره انتخاب این چهره توضیح میدهد: «آقای عطاران برای نسل دهه ۶۰ نوستالژی است و ساعتهای خوش زیادی با فیلمهای او پشت سر گذاشتهایم.

او برای ساخت این کیک ۴۰ کیلویی سه روز وقت گذاشته است و روی آن را با گاناش و خمیر فوندانت کار کرده است. برای ساخت این اثر دو میلیون تومان هزینه کرده است و حالا ارزش مادی کارش ۹ میلیون تومان است. این هنرمند تصمیم گرفته بعد از مدتی اثرش را تبدیل به پرتره دیگری کند تا باز هم عکسهایی از کارش در شبکههای اجتماعی پخش و دست به دست شوند.
علیرضا جهانشاهلو هنرمند دیگری است که فوق لیسانس حسابداری دارد و ۲۶ سالی میشود در حوزه قنادی فعالیت میکند. با اینکه اهل اراک است، اما دست روی فرهنگ گیلان گذاشته است و سازهای از چادرشببافی و لباسهای رنگارنگ قاسمآباد ساخته است.
او میگوید: «لباس قاسمآبادی ۴۸۰۰ سال قدمت دارد، اما متاسفانه دیگر هیچ زنی در خطه گیلان این لباس را نمیپوشد مگر در فستیوالها. در واقع سعی کردم با ساخت این کیک نظرها را به یک اثر ملی جلب کنم تا از هنر چادرشببافی و لباس رنگارنگ محلی این خطه حمایت شود.

ارزش مادی کار برای او مهم نیست و آنچه برایش اهمیت دارد ارزش معنوی و فرهنگسازی است، زیرا اعتقاد دارد این تمدن است که یک کشور را نجات میدهد و درهای توسعه همیشه روی کشوری که تمدن دارد باز است.
فهمیه رضوی هنرمند دیگری است که مهندس معمار است و معماری و کیک را با هم تلفیق کرده است. او از مجتمع تجاریای که در آن کار میکند ایده گرفته و زنبورعسلی طراحی کرده که بدنه آن هر طبقه یک ساختمان را نشان میدهد طوری که اگر انسان داخل مجموعه قدم بزند به نظر میرسد که در یک کندو راه میرود.

معرفی جاذبههای گردشگری ایران، نجات زمین و توجه به محیط زیست، کرونا و کادر درمان و مادران مجرد از جمله موضوعات دیگری هستند که در قالب کیک ساخته شده و در چهارمین دوره مسابقات بینالمللی طراحان و سازندگان کیکهای تجسمی به نمایش گذاشته شدند.
البته نقدهایی هم به این نمایشگاه وارد شد. برخی قنادها، شیرینی و کیکپزها معتقدند بزرگترین ویژگی کیک، شیرینی و بیسکوییت، خوشطعمی، تازگی و زیبایی آن است که کیکهای عرضهشده در این نمایشگاه فقط زیبایی و جذابیت بصری داشتند در حالی که کیک باید حس سلامت را به خورنده القا کند و حتیالامکان اثر انگشت خالق آن روی اثر پیدا نباشد.

جاذبههای گردشگری ایران

بزرگداشت مقام مدافعان سلامت
«ما قناد نیستم که هر روز یکسری کیک شبیه به هم بسازیم بلکه دکوراتور کیکهای خاصیم و هنرمان را هر روز بروزرسانی میکنیم. مهم خلاقیتی است که با استفاده از ابزار قنادی خلق میشود. هنر، حیطههای متفاوتی دارد و نمیتوان آن را محدود کرد بویژه در حوزه کیکسازی.»
نقدهای دیگری که به این دوره از مسابقات وارد شده غیبت استادان فعال در این حوزه است و شرکتکنندگان این دوره دلیل آن را در نمایشگاه سال گذشته میدانند. همچنین به گفته بسیاری از شرکتکنندگان سطح این دوره از مسابقات نسبت به سالهای گذشته پایینتر آمده است.

اما چه بلایی سر کیکهای تجسمی میآید؟ هر قنادی معروفی که قدرت شرکت در مسابقات طراحان و سازندگان کیکهای تجسمی را دارد، گالریهایی دارد که این کیکها را خریداری و به گالری منتقل میکند تا مشتریهایی که برای خرید مراجعه میکنند بتوانند کیکهای طراحیشده را از نزدیک ببینند.







ثبت دیدگاه