
آیا میدانستید نیسان قشقایی یکی از پنج خودرویی است که در مدت ۱۵ سال گذشته در بریتانیا ساخته میشود؟ البته بیدلیل نیست.
نیسان که از قدیم شرکت محافظهکاری بوده است در سال ۲۰۰۷ ناگهان «گونه» جدیدی خودرو ابداع کرد که به اصطلاح «نیمهشاسی بلند» و آمیزهای از خودروهای شاسیبلند و خودروی بیصندوق خانوادگی بود.
این خودروی جدید را با افتخار فراوان در ساندرلند ساختند و چنان موفقیت چشمگیری به دست آورد که تاکنون حدود ۳ میلیون دستگاه از آن به فروش رفته است.
مشخصات
قیمت: ۳۷ هزار و ۲۷۰ پوند (قیمت پایه ۲۳ هزار و ۵۳۵ پوند)
ظرفیت موتور: ۱.۳ لیتر بنزینی ۴ سیلندر دارای جعبهدنده متغیر پیوسته (سیویتی) خودکار
قدرت خروجی (پیاس): ۱۵۸
حداکثر سرعت (مایل در ساعت): ۱۲۴
رسیدن از سرعت صفر تا ۶۰ (ثانیه): ۹.۲
مصرف سوخت (امپیجی): ۴۳.۸
با توجه به آنکه مدل نسل سوم و سراسر جدید این خودرو هم تولید شده است تمام نشانهها حاکی از آن است که همچنان در مسیر موفقیت به پیش خواهد رفت. این خودور برای صنعت خودروسازی اهمیت حیاتی دارد و تبعات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و شیوع کرونا نیز این جایگاه را تقویت کرده است.
این خودرو انواع مختلف با قابلیتهای متفاوت دارد و مدل تکنا پلاس که دندهخودکار است تقریبا بهترین آنها است. البته تمام مدلهای جدید قشقایی موتور بنزینی ۱.۳ لیتری از نوع «دونیرویی معتدل» دارد و بدین ترتیب دارای باتری کوچک و موتور برقی است که به انتقال بهتر نیرو، صرفهجویی در مصرف بنزین و آلایندگی کمتر هوا کمک میکند.
این خودرو از نظر خوشدستی و اقتصادی بهتر از نمونه قبلی خود است. برترین حسن قشقایی جدید دندهخودکار شدنش است که آن را از مدل خشک و کمانعطاف قبلی متمایز میکند (و نیمی از فروشش هم به همین دلیل است).
البته با این حال این خودرو حرکت ملایمی دارد و در ناهموارترین جادهها کم سروصدا است. به علاوه، خانوادهها از طراحی خوب صندوق عقب آن خوششان میآید که حداکثر ۵۰۴ لیتر جا دارد و یک قفسه بلند کتاب در آن جا میگیرد. ارتفاع صندوق عقب قابل تنظیم است و میتوان موکت کفاش را برگرداند و مثلا چکمههای گِلی را روی طرف دیگرش گذاشت که پلاستیکی و قابل شستوشو است.
شخصا از این امکان خوشم میآید که وقتی دست آدم پر است میتواند در صندوق عقب را با تکان دادن پا زیر سپر عقب باز کند. درهای عقب تقریبا تا زاویه قائم به بیرون باز میشود و گذاشتن صندلی بچه و نشاندن بچه یا معلول بر صندلی عقب راحت است.
فناوریهای جدید زیادی نیز در این خودرو تعبیه شده است، مانند سامانه مهار سرعت پروپایلوت، امکانات کمکی خودران (مانند خواندن تابلوهای محدودیت سرعت) و قابلیت وصل شدن کامل به گوشیهای اندروید و اپل. اما قشقایی کاملا مطابق پسند روز نیست و همهچیزش با نمایشگر لمسی تنظیم نمیشود.
رقابت در بازار خودرو شدید است و یکی از بزرگترین تهدیدها برای جریان اصلی خودروسازان مانند نیسان ورود سه نام تجاری بزرگ آلمان به بازار خودروهای متوسط با طرحهای فروش و اجاره اقساطی است که قیمت مناسب خودروهای سایر شرکتها را کمرنگ میکند.
اما نیسان تاکنون ۳ میلیون از این بهترین خودروی قشقاییاش به بازار فرستاده است. طراحی این خودرو همانند کورتینای فورد، موندئو و گلف ویدبلیو منحصربهفرد و ظاهرا بادوام است. قشقایی به راستی به نماد بخشی از «قشر متوسط بریتانیاییها» تبدیل شده است. دقیقتر بگویم، شاید این خودرو (هنوز) بهترین نیمهشاسی بلند در جهان باشد.
منبع: ایندیپندنت







ثبت دیدگاه