
یک خودروساز نوپای چینی ماشینی ساخته که میگوید قابلیت یادگیری دارد و میتواند با سرنشینان گفتگو کند. این ماشین که نامش هایفای اکس (HiPhi X) است، هفته گذشته در نمایشگاه پکن رونمایی شد و توجه زیادی به خود جلب کرد.
هایفای اکس یک شاسیبلند الکتریکی محصول شرکتی به نام هیومن هورایزنز (Human Horizons) است. این ماشین با ترکیب فنآوریهای تازه، امکانات ماشینهای لوکس و قدرت ماشینهای اسپرت قصد دارد با تسلا، بزرگترین خودروساز الکتریکی جهان رقابت کند.
درهای هایفای اکس دستگیره ندارد. ماشین با استفاده از فنآوری تشخیص چهره، سرنشینان را شناخته و به طور اتوماتیک درها را باز میکند. درهای عقب دو تکه است و بخشی از آن رو به بالا باز میشود تا سوار و پیادهشدن راحتتر باشد.
هایفای را میتوان با دو یا سه ردیف صندلی سفارش داد. مدل لوکستر برای سرنشینان عقب میز تاشو و یخچال برای نگهداری موادغذایی دارد.

درهای عقب هایفای دو تکه است و بخشی از آن رو به بالا باز میشود
ماشین علاوه بر گرفتن دستورهای صوتی، میتواند با سرنشینان گفتگو کند و تواناییهای خلاقانهای نظیر سرودن شعر، کشیدن نقاشی یا ساخت فیلم هم به آن اضافه شده است. ماشین را میتوان با یک یا دو موتور الکتریکی سفارش داد. قویترین مدل با هر بار شارژ میتواند تا ۶۱۰ کیلومتر حرکت کند و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش ۳/۹ ثانیه است.
قیمت اولین سری ماشین ۸۰۰ هزار یوان (حدود ۱۲۰ هزار دلار) است، اما قرار است در آینده مدل ارزانتری هم به بازار عرضه شود.

غرفه شرکت در نمایشگاه پکن کنار غرفه تسلا بود. مارک استانتون، یکی از پایهگذاران هیومنهورایزنز تایید کرد که انتخاب محل غرفه عمدی بوده و نشان میدهد که این کارخانه میتواند باارزشترین خودروساز جهان را به چالش بکشد. به گفته او جوانان چینی مانند قبل به ماشینهای غربی علاقه ندارند.
تولید آزمایشی هایفای اکس از چند ماه دیگر آغاز میشود. هیومن هورایزنز میگوید هدفش در سال اول ساخت بیست تا پنجاه هزار دستگاه است.
رولزرویس چینی

مدل جدید هانگکی E-HS۹ نام دارد و توسط طراح پیشین رولزرویس طراحی شده است. ابعاد ماشین از شاسیبلندهای بزرگی مانند بامو X۷ بزرگتر است و میتوان آن را با سه ردیف صندلی یا تنها دو صندلی تشریفاتی در عقب سفارش داد.
قویترین مدل E-HS۹ دو موتور الکتریکی دارد که در مجموع ۵۴۴ اسب بخار نیرو تولید میکند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این مدل کمتر از چهار ثانیه است و ماشین با هر بار شارژ میتواند تا ۴۸۰ کیلومتر حرکت کند.

این کارخانه در سال ۲۰۱۳ مدل جدیدی از این ماشین تشریفاتی ساخت که با قیمت حدود ۷۰۰ هزار دلار، گرانترین ماشین ساخت چین است.
چینی به سبک ایتالیایی

آیفری و کانسپت دیگری به نام آیلند (iLand) توسط استودیوی طراحی ایتالیایی ایتالدیزان طراحی شده است. قرار است ویاه تا سال ۲۰۲۵ هر سال دست کم یک مدل جدید به بازار عرضه کند و در نهایت ۹ مدل تحت این زیرمجموعه جدید ساخته خواهد شد.
همه ماشینها بر روی پلتفرمی الکتریکی ساخته میشود که توسط دانگفنگ ساخته شده و میتوان با آن ماشینهایی با اندازه و قدرت مختلف ساخت.

اولین مدل ویاه با الهام از کانسپت آیفری طراحی خواهد شد
ویاه چهاردهمین زیرمجموعه شرکت دانگفنگ است. این شرکت که دفتر مرکزیاش در استان ووهان چین است، از ویروس کرونا ضربه سختی خورد و سود شرکت در شش ماه اول سال شصت درصد کاهش یافت. مدیران دانگفنگ میگویند پس از برداشته شدن قرنطینه ووهان، فروش شرکت به حالت عادی برگشته است.

کانسپت پریسپت زمستان گذشته با هدف نمایش ایدههای آینده پولستار به نمایش درآمد. توماس اینگنلات، مدیر پلستار میگوید که استقبال بسیار خوب از این کانسپت از دلایل اصلی تولید ماشین بوده است.
پلستار یکی از زیرمجموعههای ولوو است. این شرکت از اواخر دهه نود میلادی مدلهای تقویتشده خود را با این نام به بازار عرضه میکرد. کارخانه سوئدی سه سال پیش پلستار را به عنوان یک خودروساز مستقل معرفی کرد تا با آن ماشینهای الکتریکی لوکستری را به بازار عرضه کند. ولوو و پلستار اکنون زیرمجموعه جیلی، خودروساز چینی است.
تا کنون دو مدل با نام پلستار به بازار عرضه شده است. هر دو مدل به عنوان پروژههای ولوو آغاز شده بودند و به همین دلیل ظاهرشان به ماشینهای ولوو شبیه است. پریسپت اولین ماشینی است که با ظاهری متفاوت طراحی شده و نشان میدهد پلستار قصد دارد فاصله خود را با شرکت مادر بیشتر کند.
پلستار پیش از پریسپت، سومین مدل خود را که یک شاسیبلند است به بازار عرضه خواهد کرد. ماشینهای این شرکت به طور مستقیم با محصولات تسلا رقابت میکنند.
آینده لامبورگینی

دو منبع از مدیران ارشد فولکسواگن به رویترز گفتهاند که هنوز به طور رسمی در این باره تصمیمی گرفته نشده و ماه آینده هئیتمدیره کارخانه درباره آینده لامبورگینی تصمیم خواهد گرفت. این گزارش در حالی منتشر میشود که هفته گذشته خبرهایی درباره فروش بوگاتی و کارخانه موتورسیکلتسازی دوکاتی، دو زیرمجموعه دیگر فولکسواگن منتشر شده بود.
فولکسواگن برای تبدیل شدن به یک خودروساز الکتریکی به سرمایه زیادی نیاز دارد. خبرگزاری رویترز میگوید که هربرت دیس، مدیر شرکت برای جلب سرمایه میخواست هزینهها را با شدت بیشتری کاهش دهد، اما با برنامههایش مخالفت شده و به همین دلیل او به دنبال فروش یا عرضه سهام زیرمجموعههای فولکسواگن است.
دیس درباره آینده این سه شرکت اظهار نظری نکرده، اما در گفتگو با سهامداران گفته که فولکسواگن نیاز به تغییر دارد و باید از کلکسیونی بینظیر از شرکتهای تولیدکننده ماشین با موتور درونسوز به یک شرکت فنآوری دیجیتال تبدیل شود.
ارزش فولکسواگن در بازار بورس ۷۸ میلیارد یورو (۹۱ میلیارد دلار) است. آقای دیس میخواهد این رقم را به دویست میلیارد یورو افزایش دهد. او گفته تا پایان سال ۲۰۲۰ گامهای مهمی در این زمینه برداشته خواهد شد.






ثبت دیدگاه