
حداکثر سرعت ماشین ۳۲۵ کیلومتر در ساعت اعلام شده است
مازراتی، خودروساز ایتالیایی با رونمایی از یک مدل جدید به نام MC۲۰ از آغاز دورانی تازه در تاریخ این کارخانه خبر داد.مازراتی در چند سال گذشته بیشتر یک خودروساز لوکس بوده تا سازنده ماشینهای اسپرت، اما با MC۲۰ چهره عوض کرده و حالا لامبورگینی و فراری را به رقابت دعوت کرده است.
ظاهر ماشین با خطوطی ساده طراحی شده تا به گفته طراحش کلاوس بوسه از مد روز پیروی نکرده و قدیمی نشود. طراح آلمانی این ماشین را به مجسمهای ایتالیایی تشبیه میکند که روی پلتفرمی قرار دارد که با فنآوری مسابقات اتومبیلرانی ساخته شده است.
خودروساز ایتالیایی برای اولین بار پس از بیش از دو دهه، یک موتور کاملا جدید برای ماشینش ساخته است. موتور شش سیلندر MC۲۰ که در پشت سر راننده قرار دارد، ۶۳۰ اسب بخار نیرو تولید میکند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ماشین زیر سه ثانیه است و حداکثر سرعتش بیش از ۳۲۵ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

مازراتی سابقه بسیار درخشانی در مسابقات اتومبیلرانی دارد، اما در سالهای گذشته در مجموعه فیات-کرایسلر بیشتر بر جنبه لوکسبودن این مارک تاکید شده است. این شرکت حالا با MC۲۰ میخواهد دوباره به مسابقات اتومبیلرانی بازگشته و افتخارات گذشتهاش را یادآوری کند.
MC۲۰ همچنین بخشی از پروژه بزرگتر فیات-کرایسلر برای احیای مازراتی است. فیات-کرایسلر به زودی با گروه خودروسازی پیاسای، مالک پژو و سیتروئن ادغام میشود و مازراتی قرار است نقش مهمی در شرکت جدید بازی کند.
کسب و کار مازراتی در چند سال گذشته رونق زیادی نداشت و بحران کرونا ضربه سختی به شرکت زده است. درآمد کارخانه در شش ماه اول امسال ۴۳۹ میلیون یورو (۵۲۰ میلیون دلار) بود که در مقابل درآمد ۴۲ میلیارد یورویی (حدود ۵۰ میلیارد دلار) مرسدس-بنز رقمی بسیار ناچیز است.

MC۲۰ در کارخانه بازسازی شده مازراتی در شهر مودنا در ایتالیا ساخته میشود
بعید است MC۲۰ با قیمت پایه ۲۵۰ هزار دلاریاش به افزایش فروش کارخانه کمک زیادی بکند. این ماشین بیشتر نمادی از تغییر در کارخانه و هدفش جلب توجه خریداران است. مازراتی میگوید در چهار سال آینده سیزده مدل جدید به بازار عرضه خواهد کرد.
در تعقیب مرسدس-بنز

پیتر لارینسون، مدیر این شرکت، قبلا سرمهندس تسلا بوده و مدل S. که اولین مدل جدی تسلا است با مدیریت او ساخته شد. او میگوید همه لوسید ایر را با تسلا مقایسه میکنند، اما خودش تسلا را رقیب اصلی نمیداند و هدفش رقابت با مرسدس-بنز، بامو و آئودی است.
صندوق سرمایهگذاری عمومی عربستان سعودی یکی از سرمایهگذاران اصلی این شرکت است. این صندوق پارسال بیش از یک میلیارد دلار در لوسید سرمایهگذاری کرد و گفته میشود بیش از نیمی از سهام شرکت را در اختیار دارد.

داخل ماشین با الهام از هواپیماهای خصوصی طراحی شده است. صندلی عقب ماشین را میتوان به شکل یک تخت درآورد تا سرنشینان راحتتر استراحت کنند. علاوه بر صندوق عقب یک محفظه برای بار زیر کاپوت ماشین قرار دارد که به گفته لوسید از مجموع صندوق جلوی پورشه، جگوار و تسلا جادارتر است.

لوسید در ماههای بعد مدلهای دیگری از ماشین را با قدرت و قیمت کمتر به بازار عرضه خواهد کرد. ارزانترین مدل این سدان دو سال دیگر و با قیمت پایه ۸۰ هزار دلار فروخته خواهد شد. پیتر لارینسون میگوید هدفش در سال اول پیدا کردن هشت هزار مشتری است، اما کارخانهاش میتواند سالانه تا چهارصدهزار دستگاه ماشین تولید کند.
لوسید میگوید برای عرضه مدلهای جدید برنامهای ده ساله دارد و پس از ایر، یک شاسیبلند به نام گراویتی به بازار عرضه خواهد کرد.
کوروت الکتریکی؟

بایدن در جمع طرفدارانش در ایالت میشیگان گفته است که یک ماشینباز است و بیصبرانه منتظر سوار شدن بر شورلت کوروت الکتریکی است که قرار است ساخته شود. این در حالی است که کارخانه جنرال موتورز به طور رسمی هنوز ساخت این مدل را تایید نکرده است.
این دومین باری است که بایدن از مدل جدید کوروت حرف میزند. او یک ماه پیش در یک فیلم تبلیغاتی که در آن شورلت کوروت کلاسیک خود را نشان میداد، گفت که شنیده است یک کوروت الکتریکی در حال ساخت است و حداکثر سرعتش ۲۱۰ مایل در ساعت (۳۳۰ کیلومتر در ساعت) خواهد بود.
رسانههای آمریکایی میگویند حرفهای بایدن ممکن است بر اساس اطلاعاتی باشد که کارخانه آمریکایی هنوز نمیخواسته علنی شود. برخی هم میگویند شاید اشاره او به شرکتی است که شورلتهای کوروت قدیمی را به باتری مجهز کرده و آنها را به ماشین الکتریکی تبدیل میکند.
شایعه درباره کوروت الکتریکی مدتها است از قول منابعی در داخل کارخانه شنیده میشود. گفته میشود نسل جدید ماشین طوری طراحی شده که بتواند به قوای محرکه الکتریکی مجهز شود و به زودی مدل جدیدی از کوروت با قوای محرکه هیبرید عرضه خواهد شد.
دیدار دوستانه دو رقیب

ایلان ماسک هنگام بازگشت از آلمان در فرودگاه با مدیر فولکسواگن دیدار کرد
ایلان ماسک که برای سرکشی به کارخانه جدید تسلا در نزدیکی برلین به آلمان سفر کرده بود، هنگام برگشت در فرودگاهی در نزدیکی شهر ولفسبورگ توقف کوتاهی کرد تا با مدیر کارخانه رقیب ملاقات کند. در فیلم ماسک در حال رانندگی فولکسواگن ID۳ در باند فرودگاه نشان داده میشود و از آقای دیاس درباره ماشین میپرسد.
مدیر فولکسواگن پس از انتشار این فیلم در توضیحی از ایلان ماسک به خاطر این دیدار تشکر کرد و گفت: “ما فقط گپی زده و با ID۳ یک دوری زدیم. هیچ معامله یا همکاری در کار نیست. “
معلوم نیست هدف از این دیدار و انتشار فیلم از سوی دیاس چیست. با اینکه تسلا از رقبای اصلی فولکسواگن به شمار میآید، هربرت دیاس همیشه به این کارخانه و ایلان ماسک نگاهی محترمانه داشته است.
ثبت دیدگاه